Origineel geplaatst door Beatbrothers
Ikzelf heb ook een yamaha CS6x, maar heb nog nooit gebruik gemaakt van software editors voor synths ...
Is dat wel handig ?
Ik vrees er altijd voor dat er iets verkeerd gaat en dat bv. al mijn ander klanken wegzijn ...
Greetz Bart !
Daarom is het belangrijk om backups te maken. Vroeger (en nu nog wellicht) gebruikte men gewoon pen en papier om alle instellingen van de knopjes en schuiven te noteren (patch sheets heette dat denk ik), met de meeste toestellen kan dat tegenwoordig door gewoon alles te dumpen naar een externe sequencer (soft- of hardware) of, indien voorzien, op geheugenkaartjes zoals CF, PCMCIA,...
Als er dan al eens iets fout loopt, en je moet bv resetten, dan moet je enkel je dump terugsturen naar je toestel en je hebt al je geluiden en andere instellingen terug zoals voorheen, toen het allemaal nog goed liep.
De meeste toestellen hebben wel een batterij die bij het uitschakelen alle instellingen, eigen gemaakte patches enzo wel bewaart maar een batterij houdt er ooit ook eens mee op, en soms veel vroeger dan voorzien, dus ook dan is een backup een 'must'.
Velen zien dit als een vervelend karwei maar dat hoeft het echt niet te zijn hoor want vele editors kunnen vaak dergelijke backups zo voor je uitvoeren en zo lang duurt dat ook weer niet.
Beter af en toe een paar minuutjes besteden aan backups maken dan dagenlang te moeten zoeken naar die ene vette klank die je kwijt bent gespeeld.
We maken toch allemaal geregeld backups, niet