Yamaha CS60

Origineel geplaatst door demian
Het zijn ook altijd de zelfde die met weer verse/aparte/dure/vintage gear komen aanzetten.

(het is je gegund hoor daar niet van) ;)

Geld moet rollen museum wordt binnen kort geopent:)

2e arp 2600 2e mm 1e taurus 1.... blblblballa

Ik heb van het weekend ook een CS60 bij iemand uit de kelder getrokken. Was wat huiverig maar op het eerste gehoor deed alles het nog. Het enige wat me na een paar uurtje prutsen is opgevallen is dat de resonance van het LPF niet erg veel lijkt de doen, wel iets maar niet schokkend. Die van het HPF heeft wel duidelijk effect. Hoort dat zo ?

Iedere stem heeft z'n eigen filter-chip. Het zou sterk zijn dat alle chips hetzelfde defekt hebben. Probeer de sliders van de geheugen-plek eens (onder het klepje), dan kun je zien of het probleem niet door de grote slider veroorzaakt wordt. Hoe regeert de synth op de resonantie-slider voor de algemene instelling ?

Ik zit nu op het werk. De algemene res. slider werkt wel prima volgens mij. Die van het 'geheugen' is volgens mij even zwak/sterk als die bij de LPF schuif, dacht ik. Het gekke is dat de schuif wel iets effect heeft (het meest uiteraard met LPF half dicht) maar echt heel weinig, je moet goed lusiteren om het te horen. Dus bij lange na niet dat wat je bijvoorbeeld op Rolands tegenkomt, en al helemaal geen zelfoscillatie (maar dat hoeft ook niet).

Origineel geplaatst door vinnieq
Ik zit nu op het werk. De algemene res. slider werkt wel prima volgens mij. Die van het 'geheugen' is volgens mij even zwak/sterk als die bij de LPF schuif, dacht ik. Het gekke is dat de schuif wel iets effect heeft (het meest uiteraard met LPF half dicht) maar echt heel weinig, je moet goed lusiteren om het te horen. Dus bij lange na niet dat wat je bijvoorbeeld op Rolands tegenkomt, en al helemaal geen zelfoscillatie (maar dat hoeft ook niet).

Volgens mij is dit heel normaal. De filters van een CS kunnen niet zelf oscilleren, ze knerpen wel lekker maar gaan niet over hun nek :) Ik kan eventueel wel een mp3'tje voor je posten vanavond hoe het op mijn CS klinkt, dan heb je vergelijkingsmateriaal :)

je heb naast de presets een rode flipper die versterkt ook je resonantie....Het lijkt idd alsof de resonantie weinig doet maar dat is omdat je denk ik van die super scherpe zelfoscilerende resonantie gewend bent...Ik heb een CS50 en die lijkt ook weinig uit te voeren op resonantie gebied...tot je goed gaat luisteren...zit echt wel verschil in..heel subtiel...

Allen dank. Ook wel eens fijn om subtiel bezig te zijn zonder standje 11! Fijne funkmachine, of zeg ik nu iets ergs tegen alle Vangelianen en Jarrieten ?

Het is idd een funkmachine....Ik vond dat er supermooie drum and bass bassen uit kwamen uit die cs60...Vooral als je het highpass filter langzaam dicht gooit....Dat zweverige vangelis spul is niet mijn ding dus dat zoek ik ook niet in een synth...

Resonance kan toch wel krachtig zijn, tegen zelfoscillatie aan, maar dan moet je precies de juiste settings gebruiken.
Dus om te beginen alle reso sliders op maximaal (highpass, lowpass en het paddeltje in de performance sectie).
In de performance sectie het filter paddeltje eerst maar in neutrale stand.

Dan met de filter slider het filter een stukje 'dichtdrukken', te beginnen bij highpass.
Op een gegeven moment (op ongeveer 1/3) hoor je dat de resonance opeens op een 'piek' komt (goed luisteren).
Zo doe je dat dan ook bij je lowpass filter.

Als je nu de aftertouch koppelt aan de filter, kan je de synth echt laten 'schreeuwen'.
Door de twee filter resonance peaks iets dichter bij elkaar te zetten of iets van elkaar af kan je het geluid varieeren.
Ik zal vanavond wel even een voorbeeldje posten.

Waarschuwing.... versterker definitief niet open laten staan als je deze file afspeelt... :D

Attachments

• cs60reso.mp3
    1.018,4 KB · Bekeken: 80
Woow, bijna een didgeridoo op het einde.. Echt enorm vet! Kun je beschrijven aan de niet-CS60-bezitters wat je gedaan hebt?

Kai

edit: sorry ik zie dat je alles al perfect beschreven had.. :D

drum and bass bassen haal je er echt mooi uit!

Het valt me op dat je niet veel verschillende klanken uit de cs haalt....vergeleken met een memorymoog of een synthex
en wat me ook op valt dat de cs erg snel vanuit zig zelf distort en dat hij niet over het hele klavier mooi klinkt voor al bij de hoogste noten.....
Hij heeft wel een unieke sound en een rare maar mooie adsr verloop.

Maar ik moet eerlijk bekenen dat ik er nog niet super veel uren er achter heb gezeten maar dit viel me gewoon op.

Hanz bedank, de poes was niet blij. Ik wel. Je kunt met filter, ringmod en aftertouch combinaties haast formant-/ envelopefollower-achtige funky spraakdeuntjes maken. Had ik toch niet verwacht. Met effecten zal het helemaal een feest worden. Distortion vind ik wel meevallen, wellicht gebruik je de hi-output iets te driest ? Of slaan de resonantiepieken iets te ver door ? Ik heb er idd nog geen majestueuze kamerbrede sounds uitgekregen maar daar heb ik wel andere synths voor. Voor maffe sounds is de CS60 geweldig en uniek in mijn arsenaal.
Goeie handleiding ook op de Yamaha site, leesbaar en informatief )ook als je geen CS50/60 hebt). Dat kun je van produkten als de A5000/FS1r/CS6x niet zeggen

Wat Catscan bedoeld is geen "distortion" als uit een pedaal of zo maar lichte vervorming die het geluid kleurt...ik heb het ook in mijn CS50...oversturing is mischien duidelijker uitgedrukt...

Distortion/oversturing/vervorming of wat dan ook. Wat mij aan m'n Solina String Ensemble opvalt is dat -ie rauwer klinkt met de Hi uitgang dan met de Low- uitgang. Input van de van de Mackie mixert getrimd uiteraard en niet overstuurd. Vind ik wel lekker hoor. Maar vandaar mijn suggestie.

Ja, maar die vervorming die heb je vooral als je het schakelaartje 'output volume' (of iets dergelijks) achterop je CS op 'LOW' hebt staan. Schakel 'm over naar 'HIGH' en het is (bij mij in ieder geval) stukken 'zuiverder'.

(oh en als je toch bezig bent, controleer even dat je CS op 240 volt staat... :eureka: )

240 volt ? Is dat omdat er tegenwoordig wat meer dan 220 uit de muur komt (~230) ? In dat geval, is het verstandig om dat voor andere apparatuur ook te doen. Of breng ik iedereen nu in verwarring ?

Back