Probleem met compressor DBX 266 XL

Origineel geplaatst door Exzit
Heb trouwens nu ineens een andere vraag waarschijnlijk stomme vraag maar begin te twijfelen.

Nu zitten bij mij op de compressor achte op knopjes om hem op +4dbu (prof) of -10 niveau te laten werken.

Ik gebruik de inserts op mijn mengtafel.

Normaal stel met de gain van het ingangs kanaal het op te nemen partij/signaal zo hoog mogelijk in.
(Compressor staat dan op bypass.) Daarna stel ik pas de compressort in etc

Maar toch volg ik nu iets niet.

Wanneer moet ik nu mijn compressor zetten op +4dbu of -10 als ik de insertie punten gebruik van mijn mengtafel?

De eerste 12 kanalen op mijn DDX3216 heeft elk kanaal een Mic in en een line in en een gain regelaar en insert voor compressor.

Is het nu afhankelijk of ik de gebalanceerde mic ingang of de line ingang gebruik?

Iemand hier een antwoord op?

die -10/+4 gaat over levels... in mijn ogen; "hoe harder hoe beter" maar soms kan te hard ook niet goed zijn dus gewoon ff uitproberen.
voor de rest... staar je niet blind op graphics van wavjes...mijn advies: gewoon je oren gebruiken, klinkt het goed dan IS het goed. ;)

Mijn attack staat op het snelst.
Ok Ik had geleerd dat je met kick snare etc hem op zijn snelst moet zetten. Maar ik begrijp nu ook naar aanleiding van jou niet te snel.

Zeker niet. Af en toe kan het wel. Idd wat koediman zegt, je oren gebruiken. Maar hoe sneller de attack hoe meer bas je uit die kick haalt. En met zo'n 266 XL krijg je volgens mij zelfs tikjes in het geluid. Stel een kick met aan het begin iets van 120 Hz. Dat is 1,2 cycle per 10 ms. Ik weet niet precies hoe snel die 266 XL is. Maar het snelst zal onder de 10 ms zitten. Dan komt er dus geen hele cycle voorbij waarop je gaat compressen.
Hoe hoger het geluid hoe sneller je de attack kan zetten.

Wanneer moet ik nu mijn compressor zetten op +4dbu of -10 als ik de insertie punten gebruik van mijn mengtafel?

Normaal zet je alles op +4 dBu omdat dat gewoon de standaard is voor proffessionele apparaten. Sommige apparatuur gebruikt de -10 dBv standaard , dan moet je de DBX op -10 dBv zetten.

Aangezien de XLR input op je mengtafel waarschijnlijk een maximum input heeft tot bv. +22 dBu (de pieken in de +4 dBu standaard kunnen tot +22dbu of meer reiken) zal ook de insert rond die standaard werken, anders moet je weer gaan verzwakken en dat is redelijk dom.

Je line ingang wordt uiteindelijk dan ook versterkt (gain, 0VU = +4 dBu) tot waarden die in die +4 dBu standaard zitten.

Origineel geplaatst door Toon
Normaal zet je alles op +4 dBu omdat dat gewoon de standaard is voor proffessionele apparaten. Sommige apparatuur gebruikt de -10 dBv standaard , dan moet je de DBX op -10 dBv zetten.

Aangezien de XLR input op je mengtafel waarschijnlijk een maximum input heeft tot bv. +22 dBu (de pieken in de +4 dBu standaard kunnen tot +22dbu of meer reiken) zal ook de insert rond die standaard werken, anders moet je weer gaan verzwakken en dat is redelijk dom.

Je line ingang wordt uiteindelijk dan ook versterkt (gain, 0VU = +4 dBu) tot waarden die in die +4 dBu standaard zitten.

Thnks

De vraag komt omdat ik met mijn synths meestal de line ingang gebruik en niet de XLR (op mijn Promega 2 na want die heeft XLR' uitgangen.)
En aangezien synths meestal op line niveau ziten. Vandaar ik dacht: Moet ik de compressor dan ook op -10 zetten?
Ik begrijp dus hieruit van niet en dat de compressor in principe op +4db gezet kan worden dit vanwege jouw laatste opmerking:

"Je line ingang wordt uiteindelijk dan ook versterkt (gain, 0VU = +4 dBu) tot waarden die in die +4 dBu standaard zitten."

Ik begrijp dus hieruit van niet en dat de compressor in principe op +4db gezet kan worden dit vanwege jouw laatste opmerking:

yep

Ik lees net in de manual van de ddx dat je xlr ingang een max imput signaal mag hebben van 1 dBu ( microfoon signaal is meestal zeer laag). De line ingang kan een max. ingangssignaal van +24 dBu aan (gain op 0).

(dus het is eigenlijk het omgekeerde van wat ik hiervoor vertelde)

Thnks

De vraag komt omdat ik met mijn synths meestal de line ingang gebruik en niet de XLR (op mijn Promega 2 na want die heeft XLR' uitgangen.)

Die sluit je beter met een xlr-->stereo jack aan op de line ingang, anders moet je het volume op de gem altijd serieus terugschroeven niet?

Origineel geplaatst door Toon
Die sluit je beter met een xlr-->stereo jack aan op de line ingang, anders moet je het volume op de gem altijd serieus terugschroeven niet?

Thnks

Ik vergis me de GEM heeft geen XLR.

Dat met die snele attack heb ik even nog uitgeprobeerd met een piano partij (een beetje staccato) waar zacht en daarna hard gespeeld wordt.
Bij snelste attack krijg je inderdaad bij de harde passage een soort tik geluid wat duidelijk de sound van de piano aantast.
Pas bij een behoorlijke langzame attack zeg maar 3 uur begint het geluid acceptabel te worden.

Last edited by a moderator:
Back