patch chain?

agony

Nieuwkomer
gegroet iedereen,

ik speel binnenkort in het orkest van een musicalproductie waarbij keyboards gebruikt worden om het ontbreken van een aantal instrumenten (hobo, tuba, harpsichord, accordion...) op te vangen en waar uiteraard ook piano's en dergelijke in voorkomen. Nu is het zo dat er regelmatig zeer vlug moet gewisseld worden van klank (passages van 30 seconden met 4 verschillende klanken.) Ik wil dus alle benodigde klanken in de volgorde programmeren waarin ze voorkomen in de partituur, en met één druk kunnen wisselen van klank. Daar ik van plan ben een nieuw instrument te kopen, vraag ik mij af wat voor dit doel het meest geschikt is. Of kan dit standaard op de meeste keyboards en maak ik mij zorgen om niks? Ik kan in ieder geval bitter weinig terugvinden over deze functie.
Momenteel heb ik een Yamaha P60, Roland Jx8P en een MicroKorg. Het moet dus iets worden met veel gebruiksklare klanken.
Ik kom er maar niet uit of het een beter idee is om een module te kopen (bv Fantom XR) en die aan mijn P60 te hangen of te gaan voor een volledig instrument (ik kan de Korg Triton LE 61toetsen nieuw kopen voor 750euro.)

wie kan mij raad geven?

Het moet op elk instrument waar je zelf de patches kan nummeren (en dus in de goede volgorde kan zetten) kunnen.

Maar vier instrumenten binnen 30 seconden is wel echt heel erg snel.

Ik zou de volgende drie alternatieve oplossingen overwegen:
- Twee klavieren hebben en de een van instrument wisselen terwijl je op de andere speelt. Je kan via midi dan nog wel alle geluiden uit één (multitimbrale) synth halen, maar je kan veel sneller wisselen omdat je alleen je handen op een ander klavier hoeft te leggen.
- Als je maar een beperkt aantal tonen per instrument hoeft te spelen, kan je ook overwegen om op hetzelfde klavier verschillende regio's in te stellen met de verschillende instrumenten. Op een Korg Triton kan dit vrijwel zeker. Ik bezit er zelf geen, maar alle Korgs sinds 1990 ofzo waar ik op heb gespeeld kunnen dit.
- Waarschijnlijk mijn persoonlijke keuze: een programmeerbaar midi voetpedaal aanschaffen met meerdere knoppen. Die zijn vrij goedkoop te krijgen en zo in te stellen dat elke knop een patch kiest.

Ik had een Roland A90 masterkeyboard, die had een speciale 'chain' functie aan boord om via de 4x midi out alles in één keer goed te zetten, voor meerdere stappen in een show.

Het moet op elk instrument waar je zelf de patches kan nummeren (en dus in de goede volgorde kan zetten) kunnen.

Is het dan mogelijk om een bepaalde patch verschillende nummers te geven, want bijvoorbeeld 'pizzicato strings' komt regelmatig eens terug, dan zou die ene patch tegelijkertijd chain nr 5, 17, 36 en 44 moeten zijn. is dit mogelijk zonder andere patches te overschrijven?

- Als je maar een beperkt aantal tonen per instrument hoeft te spelen, kan je ook overwegen om op hetzelfde klavier verschillende regio's in te stellen met de verschillende instrumenten. Op een Korg Triton kan dit vrijwel zeker. Ik bezit er zelf geen, maar alle Korgs sinds 1990 ofzo waar ik op heb gespeeld kunnen dit.

Das een interessante tip, maar is wel niet geschikt voor alle instrumenten, heel wat strings/pianopartijen beslaan toch wel een groot deel van het klavier. Maar dan kan ik alsnog met 2 klavieren werken.

- Waarschijnlijk mijn persoonlijke keuze: een programmeerbaar midi voetpedaal aanschaffen met meerdere knoppen. Die zijn vrij goedkoop te krijgen en zo in te stellen dat elke knop een patch kiest.

Klinkt heel handig, maar van midipedalen heb ik helemaal geen kaas gegeten. zijn die dingen compatibel met alle recente keyboards? Het ideale zou zijn dat ik dmv 2 tap pedalen op en neer kan gaan tussen de programma's. Dan maakt het ook niet veel uit of ik uiteindelijk via een module of een keyboard speel. Kan er iemand meer info geven over midipedalen?

dank

Is het dan mogelijk om een bepaalde patch verschillende nummers te geven, want bijvoorbeeld 'pizzicato strings' komt regelmatig eens terug, dan zou die ene patch tegelijkertijd chain nr 5, 17, 36 en 44 moeten zijn. is dit mogelijk zonder andere patches te overschrijven?

Je kan dezelfde patch makkelijk meerdere keren op slaan. Als je synth naast de ingebouwde patches ook een 'user patch' gebied heeft, of je er een geheugenkaart of iets dergelijks in kan stoppen, dan kan dat zonder andere patches te overschrijven.

Klinkt heel handig, maar van midipedalen heb ik helemaal geen kaas gegeten. zijn die dingen compatibel met alle recente keyboards? Het ideale zou zijn dat ik dmv 2 tap pedalen op en neer kan gaan tussen de programma's. Dan maakt het ook niet veel uit of ik uiteindelijk via een module of een keyboard speel. Kan er iemand meer info geven over midipedalen?

Een voorbeeld van een 'alleskunner' pedaal (lees: er zijn goedkopere opties, misschien kan iemand anders er een paar noemen) is de Yamaha MFC10. Daar kan je of met twee knop drukken elke willekeurig patch kiezen, of hem zo programmeren dat onder elke knop direct een patch zit die je nodig hebt. Bij 4 instrumenten betekent dat dat je zelfs nog een paar knoppen over hebt voor andere functies. En het expressie pedaal ook natuurlijk..

11797.jpg

Back