Hoe schat je je eigen kennis over synthesizers in?

Ik weet in ieder geval wat iedere knop doet en wat voor geluid het zal geven op een analoog of VA.

Op technisch gebied ook al vrij veel (analoogkes iig)

Weet nog niks van FM en Vector synthese enzo.
Analoog of VA? Geen probleem... KOEKIE *D

Origineel geplaatst door David
Een vervolg op deze thread is dan :
wie zijn je favoriete synth-goden/programmers/sound designers uit wiens werk je het meest hebt opgestoken?

Voor mij persoonlijk :
- Pete Gleadall (programmer Pet Shop Boys, George Michael)
- Peter "Ski" Schwartz (programmer Pet Shop Boys, Madonna, mede-ontwerper Korg M1)
- Vince Clarke (Erasure, ex Yazoo, ex Depeche Mode)
- Eric Pearsing (Spectrasonics)
:halleluja
Wat dacht je van Jarre, vangelis, Tombita.
Die zitten er al in toen alles nog analoog was.:)

Ik zelf heb(denk ik )de gemiddelde kennis over (digi)synths.
Van soft synths en computers weet verdomd weinig.
Maar dankzij dit forum wordt wel mijn interessen in (vooral softsynths) computers
steeds groter! Ook ben ik gefascineerd in analoog maar heb zelf nooit een analoog gehad (geen geld en geen overreding-kracht)
Toch zou ik een analoog in m'n studiootje willen hebben. Zo'n Minimoog Voyager lijkt me wel 'n geweldig apparaat!

Volgens mij is het Tomita hoor en geen Tombita.
Tenminste zo ken ik wel een paar patches die zo heten. ;)

Maar een analoge synths is gaaf hoor. En het voegt aan een midden of grotere setup met alleen maar digitaal spul zeker iets toe. En zou ik eerder zeggen dat het schreeuwt om een analoge synth. En voor een leuke prijs kun je een 2e handsje kopen en heel veel lol mee hebben. (Is that good enough for you?)

Origineel geplaatst door fuse
Volgens mij is het Tomita hoor en geen Tombita.
Tenminste zo ken ik wel een paar patches die zo heten. ;)

Maar een analoge synths is gaaf hoor. En het voegt aan een midden of grotere setup met alleen maar digitaal spul zeker iets toe. En zou ik eerder zeggen dat het schreeuwt om een analoge synth. En voor een leuke prijs kun je een 2e handsje kopen en heel veel lol mee hebben. (Is that good enough for you?)
uuuh, Tomita, die bedoel ik:Z (ben bezig wakker aan het worden)
Ik wil eerst een goede PC
dan misschien een analoog
waarschijnlijk wordt het een van de
Korg MS serie (de analoge versie wel ter verstaan)
daar maak ik dan weer wavje's van
en bewerk ik in m'n muziek. :)

Ik vind dat ik nu toch wel aardig wat ervan weet kijk ik ben geen goeroe ofzo maar ik kan de VA wavetable en waarschijnlijk de echte analoogjes wel bedienen. Alles wat met FM te maken heeft is voor mij nog een duister gebied waarop ik me voorlopig nog niet ga begeven. Ik ga nu eerst beter met de rand apperatuur leren omgaan. Kheb namelijk nog steeds die compressor nog niet onder de knie maar oefining baart kunst/geluid....:geslaagd:

Ik red me met wat ik weet

Ik red me met wat ik weet

Ik kan me wel behelpen maar er is nog zoveel dat ik niet ken. Modulaire synthesizers, andere synthesevormen en nog zoveel meer. Ik ken wel wat basic stuff, wat algemene dingen enzo.
Ik tracht gewoon regelmatig wat bij te leren met wat ik hier op het forum te weten kom en wat ik elders op het web kan terugvinden.
Ik wil ook niet het onderste uit de kan halen maar ik tracht wel mijn huidige toestellen zo goed mogelijk te begrijpen zodat ik ze goed kan benutten. En daar ben ik de komende maanden zeker zoet mee.
Een MBA in Synthesis :geslaagd: is zeker niet mijn doel. Het blijft bij mij in de eerste plaats een heel leuke hobbie.

Ik kom net weer terug in de werkelijkheid na het beluisteren van weer een (voor mij nieuwe) Klaus Schulze track.
Ook al ken ik nog maar een handje vol van z'n gigantische hoeveelheid muziek. Als de rest ook zo goed is, dan is Klaus Schulze mijn synthgod :)

Origineel geplaatst door fuse

Maar een analoge synths is gaaf hoor. En het voegt aan een midden of grotere setup met alleen maar digitaal spul zeker iets toe. En zou ik eerder zeggen dat het schreeuwt om een analoge synth. En voor een leuke prijs kun je een 2e handsje kopen en heel veel lol mee hebben. (Is that good enough for you?) [/B]

Het verschil is ook dat een oude analoge synth zijn waarde blijft behouden en misschien zelfs meer waard wordt, terwijl als je nieuw spul koopt het een jaar later de helft waard is.

Een Juno bijvoorbeeld levert bij verkoop ongeveer net zoveel op als je d'r voor betaald hebt, mits hij verder niks is gaan mankeren in de tussentijd.

*** FM synthese (additief) .. daar snap ik niet zo ontzettend veel van. Theoretisch weliswaar een beetje.. maar in de praktijk kan ik er niets mee. ***

FM en additief zijn niet synomiem. ik weet het: ik ben een zeiker.

over het algemeen weet ik van de meeste synth wel hoe ze werken en hoe ze klinken ,heb in de loop der jaren er minimaal 150 verschillende gehad of meegewerkt.

Ik houd wel van wat moeilijkere synth zoals de Wavestation en Prophet VS, en ik ben ook een fan van de manier van sounds maken van Kawai (speciaal de K5 en K5000).

Lekker knutselen doe ik graag aan sounds.

FM ook maar ik doe maar wat, echt de achtergrond ervan weet ik niet.

Ach, de basiskennis heb ikj wel, maar als je over details gaat praten dan houd het bi mij snel op. Ik ben dan ook meer iemand die naar een resultaat toe werk ongeacht de manier waarop. Dus als je vraagt: maak maar is zo en zo een geluid, dan ga ik net zo lang proberen tot ik het heb. ik heb wel respect voor lui die precies weten hoe je van a naar b komt. Daar moet je toch echt voor bij Tomita and the like zijn..

Arv

Ik heb het maar even gehouden op "zeer goede kennis van synthesizers".

Ik heb veel gewerkt met de Kawai K4, die ik dus heel goed ken. Dit is een digitale synth met veel analoge golfvormen en een agressief resonerend filter. Deze bak heb ik het vak eigenlijk op geleerd en ik gebruikte hem voornamelijk om analoogachtige sounds te maken en soms pads.

Behoorlijke ervaring heb ik nu met analoog, dat was voor mij niet anders dan die K4. Wel makkelijker te bedienen dus zo'n Junootje ;)

FM synthese kan ik heel aardig mee overweg, ik heb twee jaar een TG77 gehad die toen belangrijk was in mijn setup. Maar wederom voor het emuleren van analoge sounds. Die belletjes en piano's heb ik voor mijn muziek gewoon niet nodig. Bovendien zitten er daar 4000 van in de presets, dus dat wordt een beetje nutteloss, en leuk programmeren is anders :( De basjes overigens wel, die kan ik dus uitstekend fabriceren. Oh ja, ik heb op die TG destijds ook mijn versie van de pizzicato stabs gemaakt. Klonk errug goed en is natuurlijk een van de meest legendarische sounds aller tijden imho.

VA heb ik, gezien mijn Prophecy, enigzins ervaring mee, maar dat werkt in de theorie natuurlijk niet anders dan gewoon analoog.

De digitale synths bieden over het algemeen meer parameters, zoals keyboardtracking van vanalles en nog wat, dubbele functies toewijzen aan één wiel. Meestal zijn die dingen kl*te om te programmeren, maar de extra funties zijn toch soms wel prettig om de boel fijn te slijpen.

Modulair geen ervaring mee, maar is in weze ook niet heel anders dan analoog maar dan met vrij te koppelen modulatie routings danwel FM.

Verder additief buiten FM om geen ervaring mee, ik heb nooit een K 5000 gehad.

Vector synthese is volgens mij eigenlijk geen zelfstandige synthesevorm, maar het is maar net hoe je het noemt. Gewoon een viertal oscilators mixen d.m.v. een pookje. Is meer een soort geavanceerde controller. Nooit een wavestation, TG33 of Prophet VS gehad.

Van de sofsynths ken ik één of ander ding waarvan ik de naam vergeten ben en Stomper. Heb ik ooit mee gevogeld om 909 kicks te maken, maar werd niet je van het. Je moet dan eerst weten hoe de kick in een 909 ontstaat, voordat je hem kunt emuleren ...

Paul.

Weet iemand hoe de kick in een 909 wordt gemaakt ? Ik hoorde iets over twee sinussen die vlak na elkaar worden gestart. Graag meer info. Destijds in Stomper was ik er al min of meer achter gekomen dat je twee sinussen nodig had. Wie meer weet over verhoudingen, tijden, levels en slopes gelieve zich te melden !

Paul.

Origineel geplaatst door Paul Jenner
Weet iemand hoe de kick in een 909 wordt gemaakt ? Ik hoorde iets over twee sinussen die vlak na elkaar worden gestart. Graag meer info. Destijds in Stomper was ik er al min of meer achter gekomen dat je twee sinussen nodig had. Wie meer weet over verhoudingen, tijden, levels en slopes gelieve zich te melden !
Paul.

Onlangs werd iets 'gelijkaardigs' behandeld en beantwoord door Rob Papen

Vector synthese is volgens mij eigenlijk geen zelfstandige synthesevorm, maar het is maar net hoe je het noemt. Gewoon een viertal oscilators mixen d.m.v. een pookje. Is meer een soort geavanceerde controller. Nooit een wavestation, TG33 of Prophet VS gehad.

klopt maar daar doe je de Wavestation en de VS toch echt tekort, bij de Wavestation is het wave sequencen een essentiele vorm van klank maken (mischien wel de meest uitgebreide vorm van soundsbouwen ooit, alleen mis je hier node een echt analoog filter, en bij de VS kun je zelf waveforms maken die je weer heel veel kunt moduleren e.d
En het filter is het mooiiste wat ik ken samen met die van mijn Memorymoog en SE1X, super dik en krachtig.

"No pads sound like the ones out of my VS"

Schreef Mark Isham en daar ben ik het gehee mee eens.

bij de TG33 en Sy22 gaat het inderdaad alleen om het mixen van 4 sounds was een goedkope truc van Yamaha om intecashen op de koop van Sequential destijds.

Een hele simpele 909 kick kan je zelfs met een formule laten zien!!

het is dan iets van sin(x) * (10/x) ofzo heel simpel dus...

Volgens mij krijg ik overal wel geluid uit... Dat vind ik zelf het belangrijkste. Kijk... ik hoef niet persee te weten wanneer ik m'n prehistorische synth moet kalibreren oid. Als het ruk gaat klinken zou ik dat eens kunnen proberen. Voor het zelfde geld klinkt het zelfs beter als ie off-tune is.

Technische details of bouwjaren zijn leuk...het is veel belangrijker dat je er fijn mee kan werken en er goed producties mee kan maken. Als je beiden weet respectievelijk kan, okay...dan ben je mr. synth hoor :)

Is dit een beetje diplomatiek antwoord or wat?! :biertje:

Ooit, heel lang geleden, zou ik mezelf wel op de bovenste trede van de trap hebben
ingeschaald. Geen Synthesizer-God natuurlijk, maar toch wel minstens zijn PR-manager.
:engel:
Zo ongeveer in de tijd dat Clavia van de DDrum overging naar de Nordlead ging ik
een tijdje met vakantie. Iets te lang vermoed ik. Sinds mijn terugkomst vliegen de
SoftSynths en de Plugins me om de oren. Gesprekken over synthese zijn nu voorzien
van termen, waarvan ik vroeger dacht dat ze hoorden bij discussies over Linux of C++.
Ik zal mezelf dus opnieuw moeten inschalen. Hopelijk bereik ik binnenkort weer het "ik red mezelf heel aardig" stadium", maar
ik zie het somber in.
:(

Back