Jupiter 6 kopen ja of nee?

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Wat ben ik blij zeg dat die Jupiter 6 hier door 'kenners' zo afgekraakt wordt.
Beter dat dan dat er meer mensen achter komen wat een vette leadsynth dit is.
Met het juiste effcetbakkie erachter weet je niet wat je hoort.

Heb al eerder iemand die het eerst niets vond totaal zien omslaan nadat
ik hem e.e.a. had laten horen.

Je moet weten waar je hem voor gebruikt en in combinatie met wat. (En een beetje melodieen kunnen spelen helpt ook... 8) )
De JP 8080 is gebaseerd op de J6 maar haalt het niet bij z'n analoge voorganger.

grtz. Tom
...ik reken mezelf niet tot de afkrakers, integendeel. Beauty lies in the eyes of the beholder, wordt wel eens gezegd en een goeie sound staat of valt met - niet alleen de maker van de sound, maar zeker ook met - de bespeler er van. Je kunt nog zo'n prachtige strings sound hebben, maar als je de voicings niet lekker neerlegt, klinkt het gewoon als een kutorgel.
De Jupiter 6 is een veelzijdige machine en ik vind dat effectbakkie niet eens nodig...

Origineel geplaatst door Tom Thomas

Met het juiste effcetbakkie erachter weet je niet wat je hoort.

Ja, als je een effectbakkie erachter moet zetten heb je inderdaad een vette synth....8o)

Origineel geplaatst door Bass
Ja, als je een effectbakkie erachter moet zetten heb je inderdaad een vette synth....8o)

Met een effectbak klinkt zelfs een casiootje vet :P

Origineel geplaatst door Catalunya
Met een effectbak klinkt zelfs een casiootje vet :P

Zullen we allemaal dan maar casiootjes kopen en één vett effectbak!?:duivels:

grtz. Tom

Ben je lekker goedkoop uit..

Kul dus... Da's ook precies wat ik tegen al die synths met vette effectbakkies er ingebouwd heb.. Sloop die effecten er maar eens af, kijken wat er dan van over blijft... Iemand zei hier dat de prophet 5 zo'n overgewaardeerd apparaat is. Nou, die had anders geen effectbakkie nodig om vet te zijn..

Origineel geplaatst door Hanz
Jupiter 4 is een mannetje, duidelijk. Jupi 6 / MKS80 zeker een vrouwtje. Jupi 8 weet ik niet. :D

Maar serieus: het is best verklaarbaar dat een 1 osc synth meer puncht in het laag dan een 2 osc synth.
Immers: als je de 2 oscs layerd, hoe nauwkeurig dan ook: bij een analoge synth zal er altijd iets van drift optreden, tenzij je hardsync toepast. Wat gebeurt er als twee identieke oscillators t.o.v. elkaar gaan verschuiven? Fase effecten, in het ergste geval gedeeltelijke tot totale uitdoving.

In ieder geval, de 'zuivere' basistoon van de enkele oscillator wordt verstoord.
Volgens mij vinden mensen twee oscies tegen elkaar verstemd 'vetter' klinken omdat er dan meer 'beweging' in het geluid zit. Maar feitelijk zal 'n enkele oscillator punchier zijn op één frequentie.

Het hoeft in ieder geval niet zo te zijn dat de oscillators van een 1-osc synth slechter zijn dan die van een 2-osc (of meer) synth... vaak zijn dit gewoon dezelfde oscs... voorbeeld: de SH101 gebruikt dezelfde CEM VCO als de Jupiter 6 / MKS80, dacht ik.

In een andere thread, naar aanleiding van het Hans de Vries boekje, schreef ik al zoiets over het onderwaarderen van 1 osc synths...

Ja maar de subosc van een 101 is een octave divide van de hoofdosc, en dus altijd perfect in lijn.

vetvetvetdikdikdikvetvetvetdikdikdikvetvetvetdikdikdik

ik heb eens een keer een trek gehoord van iemand en die had alles met een jv1080 gemaakt, vet jongen!
en ook wel eens iets gehoord wat met alleen reason was gemaakt, vet jongen, stel je voor, reason!
ik heb ook wel eens wat gehoord wat met alleen een moog modular was gemaakt, vet jongen!
ik heb ook wel eens wat gemaakt met alleen een ax73, vet jongen!
heb wel eens een filmpje op t net gezien van een gast die alleen maar met reaktor 5 aan t klooien was, vet jongen!
hoor ook wel eens tracks waar ze goedkope en dure zeldzame shit voor gebruikt hebben, vet jongen! dik!

vetvetvetdikdikdikvetvetvetdikdikdikvetvetvetdikdikdik

mm mm... het punt is duidelijk.

(Overigens... Ik heb zo'n JV1080... vet, jongen..)

Origineel geplaatst door Hans de Vries
Iemand zei hier dat de prophet 5 zo'n overgewaardeerd apparaat is. Nou, die had anders geen effectbakkie nodig om vet te zijn..

Daarom vond ik hem zo :kont: klinken.
Ik heb het 2 keer geprobeerd en als de bliksem verkocht.
Lijkt wel een soort van general midi synth of zo.
Wat een inspiratieloze sound heeft die bak.
Een rev 2 lijkt mij wel wat.

En de JX8P...

Die kicked een Jupiter 6 ook behoorlijk

:D :D :D

Maar helaas geen arpeggiator en sliders.

Bedenk hoeveel dat ding zou kosten als dat er wel op zat.

Origineel geplaatst door mono-poly
Daarom vond ik hem zo :kont: klinken.
Ik heb het 2 keer geprobeerd en als de bliksem verkocht.
wat heb jij ''geprobeerd' dan om tot die conclusie te komen?
beetje aan de sliders getrokken en er wilde maar geen dikke bass of lead uit komen?
of was de synthese te 'uitgebreid' voor je...

Origineel geplaatst door 6 trak
beetje aan de sliders getrokken en er wilde maar geen dikke bass of lead uit komen?

Achterhaalde synth die prophet V. Inderdaad overgewaardeerd, maar dat geldt wel voor de meeste synths.
Ik heb trouwens nog nooit een synth gehad waar zo'n mooie harp uitgehaald kon worden als uit de prophet V.
Mede door de snelle attack kun je wel aardig wat klankjes maken met de prophet. o.a. de mooiste drumsounds en toch wel vette bas. Mooie strings niet echt. Wel weer mooie orgel sounds en accordeon sounds. Die klanken moet je wel net kunnen gebruiken. Heb de prophet V ook verkocht, mede om de reden dat ik de klanken nou niet echt bruikbaar vond.
Het leadsoundje van "Righeira's Vamos a la playa" is gemaakt met de prophet.

Origineel geplaatst door 6 trak

Hij was klankmatig gewoon slecht.
Zoals meerdere polysynths.
Een goede va synth blaast de P5 zo omver.
Dat is niet met oudere modellen imho (rev1 en rev2)

Nogmaals, niet elke synth hoeft je van je stoel te blazen met al z'n 'vetheid'. Al ben ik ook niet zo te spreken over de Prophet V btw. Maar z'n gebrek aan dikke klanken was niet de reden dat ik hem verkocht heb

idd, je hebt ook behoefte aan wat dunnere sounds, zeker voor t contrast.. een dikke sound wordt dikker als je er een dunnere naastzet lijkt me

idereen praat natuurlijk op zn eigen manier over vet en dik en dat soort termen
als we er van uit gaan dat vet betekent mooi en bruikbaar voor degene die t woord vet id mond neemt, kan dus elke synth vet gevonden..

ik vind mn dx7 ook vet bv

discussies over wat iemand vet vindt hebben natuurlijk weinig zin, en mensen afzeiken of whatever omdat ze een bepaald geluid vet vinden is ook echt onzinnig, maar ga gerust je gang

ik vind zelfs mn dr. rythm vet :D

t gaat er toch om hoe t geluid zich verhoudt tov de andere geluiden?

dat synths overgewaardeerd of ondergewaardeerd zijn heeft ook alleen maar met iemannds eigen perceptie mbt vetheid te maken. een ax73 is een ondergewaardeerde synth bv... vind IK!

vet is niet definieerbaar door absolute waarden

Origineel geplaatst door DJ Fuse

idereen praat natuurlijk op zn eigen manier over vet en dik en dat soort termen
als we er van uit gaan dat vet betekent mooi en bruikbaar voor degene die t woord vet id mond neemt, kan dus elke synth vet gevonden..

vet is niet definieerbaar door absolute waarden
Ik hou er niet van om mezelf te quoten, maar dan toch even:

Origineel geplaatst door Hans de Vries
Beauty lies in the eyes of the beholder, wordt wel eens gezegd en een goeie sound staat of valt met - niet alleen de maker van de sound, maar zeker ook met - de bespeler er van. Je kunt nog zo'n prachtige strings sound hebben, maar als je de voicings niet lekker neerlegt, klinkt het gewoon als een kutorgel.

Laatst gewijzigd:
zeg Hans, je zegt jezelf te quoten, maar t lijkt of je mij quote.

t gekke is wel dat ik dat Eyes of th bladiebla nooit gezegd heb

ik denk overigens dat je er wel van houdt om jezelf te quoten, maar das een ander verhaal

Origineel geplaatst door DJ Fuse
zeg Hans, je zegt jezelf te quoten, maar t lijkt of je mij quote.

t gekke is wel dat ik dat Eyes of th bladiebla nooit gezegd heb

ik denk overigens dat je er wel van houdt om jezelf te quoten, maar das een ander verhaal
..wat zijn we spits, op de vroege ochtend?!? :duivels: Ik quote mezelf als aanvulling op jouw verhaal, niet om er iets tegenin te brengen. En ik hou er niet van om te liegen, dus ook niet van mezelf te quoten.. :D

dr staat alleen 2 keer origineel geplaatst door djfuse he.. maar dat zag je tuulk al

Back