Akoestiek

Tr!ppleV

TrippleV
Beste musici,

Al enige tijd ben ik met muziek maken bezig in mijn 'home studio'. In het verleden maakte ik muziek op een cinema setje van creative (5.1 digitaal) in een 'kale' kamer en kwam tot de ontdekking dat akoestiek erg belankrijk is met het maken van muziek, zeker met laminaat. Wat ik gedaan heb is mijn muren beplakt met een ondertapijt van zo'n 8mm dik en bovenop het laminaat heb ik ondertapijt (wat ook aan de muur zit), rubber ondertapijt en tapijt is gelegd. Dit heeft het geluid aanzienlijk verbeterd! Na een periode van 'aankloten' heb ik gisteren de stoute :walker: schoenen aangetrokken en ben naar Feedback gegaan om een set KRK Rokit 6 én een mixer aan te schaffen. Prima geluid mag ik wel zeggen máár, ik zit met een probleempje. Ongeveer een meter achter me vanaf de plek waar ik zit, is de bas perfect. Maar daar waar ik zit lijkt het wel of de bass met kick niet lekker zit, heel irritant. Wanneer ik m'n monitoren meer naar achteren in de hoeken verplaats wordt de bas achter me nog zwaarder, als ik ze meer vanaf de achter muren verplaats wordt het minder. Mijn kamer is niet zo groot dus waarschijnlijk 'hoopt' de bas zich op een bepaalde plek zich op. Nu is mijn vraag kan ik die plek veranderen zodat het wél lekker klinkt op de plek waar ik zit?

Bedankt voor de medewerking! :okdan:

Het volgende las ik ergens op Synthforum:

Ga op je stoel zitten op de positie waarin je werkt/afmixt. Laat iemand anders een spiegel tegen de muur houden langs de gehele kamer. Op al de plaatsen waar je je monitors kunt zien vanuit je stoel, daar moet je akoustisch spul ophangen.
Ik zou zeker niet de hele kamer doen. Wat over het algemeen wordt aangeraden is de wand achter de monitoren en de zijmuren te bewerken. De muur achter je zo laten. Op deze manier wordt veel galm verwijderd, terwijl je wel nog een natuurlijke sound overhoudt.

Nu heb ik het 'probleem' dat ik alle muren bedekt heb met vilt ondertapijt. Is het een idee misschien om op de plekken waar ik de monitor kan zien met de spiegel, hard en glad materiaal op hang? Zodat daar een soort galm ontstaat? Of ben ik nu helemaal verkeerd om aan het denken? ;)

Voordat je je hele kamer weer gaat verbouwen:
experimenteer met de afstanden tussen de monitoren en de afstand van de monitor t.o.v. je zij- en achterwand. basstraps en akoestische panelen zijn niet per definitie de oplossingen voor dit soort problemen.

Of tiep 'ethan winer' in de search engine... de goede man heeft trouwens ook een eigen acoustics forum bij musicplayer.com (maar ik wil niet spammen ;) )

verder heeft onze afrobaas hanz een aantal hele goeie links over akoestiek gepost in een thread die je met een beetje zoekwerk makkelijk moet kunnen opratelen, of trouwens, ik doe utr wel ff voor u:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=51396&highlight=akoestiek

en niet te vergeten, de (vind ik) prachtige 'studiovloer en akoestiek' thread:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=45758&highlight=akoestiek

Beter! *D

Back