Nearfield wensen

hoop niet dat het nog veel zwaarder word .. anders heb ik een logestiek probleem

Origineel geplaatst door mischa
Oeps ... heb net even gewogen komt op 24 kilo per stuk .. Nah 1 voordeel ze worden niet zomaar even gestolen .

Wat gaan die subs dan wel niet wegen?

kwam een foto tegen van opbouw . Duidelijk te zien dat het solide is lijkt me

Attachments

• bodem frond.jpg
    bodem frond.jpg
    17,3 KB · Bekeken: 112
Origineel geplaatst door search64
Wat gaan die subs dan wel niet wegen?

100 denk ik

We zijn al weer iets verder . Hier en daar nog een kleine verandering . Zoals het nu lijkt is het ruim voor eind dit jaar klaar . Alles met alles is het nog best wel een imposant geheel geworden . Pas als de laatste metingen helemaal goed zijn druk ik er een 0 serie sticker op . Dit betekend dat dit setje de blauwdruk word voor de volgende serie . Niet alleen technies maar ook kwa klank moet het gelijk blijven .

Het zou leuk zijn om een dag heel veel verschillende nears bijelkaar te krijgen en die met een leuke mixer of keuzeschakelaar los te kunnen aansturen voor een group a/b vergelijking . Dit incl meetapperatuur op eventuele verschillen ook technies te kunnen aantonen . DIt lijkt me een zinvolle aanvulling tijdens de 1e kennismaking .

Wat ik altijd mis, is XLR op de achterkant. De rest is al gezegd.

Even een vraag, als je die subs erbij zet dan is die baspoort overbodig? En inderdaad een compacte sub is wel dope.
Overigens lijkt het veel op de reference van scan speak. maar dan optimized. :) nagalm van 1.5 ms, das niet slecht.
Krijg je tenminste strakke poezen sound :P.

Wat voor speakers ga je gebruiken?
Je keuze voor eeb 3 weg had voor mij ook gemogen overigens. en het liefst een gesloten kast ja, ach ja. :D

Keep up the good work!!

:okdan:

Origineel geplaatst door Mostatic
Wat ik altijd mis, is XLR op de achterkant. De rest is al gezegd.

Even een vraag, als je die subs erbij zet dan is die baspoort overbodig? En inderdaad een compacte sub is wel dope.
Overigens lijkt het veel op de reference van scan speak. maar dan optimized. :) nagalm van 1.5 ms, das niet slecht.
Krijg je tenminste strakke poezen sound :P.

Wat voor speakers ga je gebruiken?
Je keuze voor eeb 3 weg had voor mij ook gemogen overigens. en het liefst een gesloten kast ja, ach ja. :D

Keep up the good work!!

:okdan:

Idd als je een extra sub heb is de bassreflec overbodig . Om de bassreflec dicht te maken heb ik passende rubber stukken .

Een 3 weg heb ik al 2 modellen van . De compacte 3 weg ( gesloten systeem ) en een active 3 weg met losse sub kasten ( het grote modulair systeem )

De vraag was een betaalbare top nearfield . Deze nearfield heeft standaard een peerless woofer en er is keuze uit 3 tweaters 1 van vifa 1 van peerless en 1 van seas . Al deze tweaters zijn geweldig goed met een paar verschillen in afstraal gedrag klank kleur en freq berijk . Je kunt de vrije keuze aan tweaters zien als "" op smaak gemaakt ""

Zo heeft de vifa tweater een wat softe sound en dit zorgt er o.a. voor dat je wat meer je best doet in het hoog. Het is een buitengewoon vlakke breedbander die uitstekend vertaald naar de gemiddelde luidspreker systeem . Dan heb je de peerless tweater deze blijft langer zn volume behouden op een hoek van 60 graden in het tophoog .. dit heeft als voordeel dat je sweetspot ( daar waar je alle freq nog kunt horen ) byzonder groot is . Hij is verder heel erg direct kwa sound . Dan de scanspeak . dit is de hi end onder de tweaters Voor vele is er niks beters maar persoonlijk vind ik ze te mooi en dat vertaald soms in een wat mindere mix omdat je dingen hoort die ergens anders niet te horen zijn . Ik heb deze tweater er we bijgezet omdat het kwa specs gewoon de beste is .

Bij de nearfields hoort een amp filter pakket . Dit in combinatie met de keuze van de tweater bepaald de totaalprijs. Het filter koop ik zelf in en stel deze helemaal goed af .Met standaard 3 presets fullrange , lofi & flat > welke versterkers je wilt gebruiken moet je zelf weten maar hier geef ik wel een aantal tips .

Dan heb je ook nog bekabeling Standaard zitten er speakon ingangen op ( 2 keer 4 pools ) waarvan de bovendste speakon aansluiting de tweater is en de onderste de woofer . Verder heb je 4 balanced xlr > xlr nodig . Ik kan zelf de kabels op lengte maken of je koopt gewoon standaard spul .

Voorbeeld :

1 digitale active filter 275 ( eq limter digitaal in auto timing correctie etc )
2 stereo amps 225 ( fame / t-bone amps super amps voor het geld )
4 speakon>speakon 3 meter 60 ( neutrik 4 p )
4 keer balanced xlr/xlr 40 ( neutric metal )

totaal : 600 incl

zou je later een extra sub willen aansluiten heb je geen ander filter nodig omdat deze een 3 weg systeem kan aansturen .

http://www.barefootsound.com/mm12.htm

hier een systeem uit de us die een beetje moet denken aan mijn miniMAIN . De barefoot heeft nette amps zo te zien . Het is alleen jammer dat de instelmogelijkheden ver achter blijven met een PA active filter systeem . De prijs is geloof ik 12 a 13 k per set.

voor de duidelijkheid nog even een foto van mijn mini main .

Specs 19 tot veel te hoog vlak 40 kilo stuk 2 keer 10 inch woofers die tot een 4 cm kunnen uitslaan 2 phase kegel lw/mid drivers en natuurlijk weer keuze uit 3 tweaters .

Attachments

• xls 1.jpg
    xls 1.jpg
    14 KB · Bekeken: 109
Zo , we zijn al weer een tijdje verder en het is brood nodig om een kleine update te doen . Na het realizeren van de nears en het hele sub verhaal erbij zijn we tot de conclusie gekomen dat het geen echte aanvulling is op de bekendere nearfields . Ze zijn dan wel een stuk beter in het mid etc maar daar wil men helaas niet voor betalen blijkt het. Liever een nieuwe synth dan een stuk meer uitgeven voor een active met externe componenten .

Wat men graag wil :

Een active nearfield
Fullrange ( dus geen sub nodig )

Dit was helaas niet mogelijk maar vanaf nu behoort dat wel tot de mogelijkheden gezien de nieuwe ontwikkelingen op woofer gebied .

Het gaat om een handgebouwde custom woofer die een vele malen sterkere magneet heeft dan de gemiddelde hi end woofer .Deze word aangestuurd door een 250 watt top klasse versterker . Met een uitgebreid active filter is het mogelijk om 25 hz op 0 db te halen en een responce van 20-30 000 ( +/- 3 db ) 30-20 000 ( plus min 1 db )

Max spl op 30 hz 110 db

Op 90 % van zijn vermogen max 1 % vervorming

Het gaat hier om een 6 1/2 inch woofertje die te vergelijken is kwa laag druk met een volwassen 10 inch woofer .Om dit te behalen moet deze 6 1/2 inch dus veel verder uitslaan om dergelijke spls te halen in het laag en dit kan hij vervormings vrij .

De inbouw amps zijn van het type class d flying mole .

Ik kan helaas niet teveel zeggen over dit systeem , dit systeem is een samenwerking van meerdere bedrijven en gezien de hoge ontwikkelings kosten is het later uitsluitend te krijgen via de erkende vakhandel .

Zodra de eerste informatie op het internet beschikbaar is link ik het hier wel even door .

Zo das goed nieuws, 6 1/2 inch die zo strak door kan gaan in het laag. Komt wer ook een 10 inch? :)

Komt geen 10 inch versie van . Zodra je 8 / 10 inch gaat gebruiken en je wilt het midden gebied goed krijgen moet je bijna altijd een midden luidspreker gebruiken dus een 3 weg . Het mooie dus aan 6 1/2 inch is dat deze woofers geen problemen hebben met het mid . Het is mischien ook een bekend verhaal dat de iemand die zuiver geluid wil eerder voor een 6 1/2 gaat dan voor een 8 . Iemand die dance maakt kiest voor een 8 incher omdat dit lager komt . Dis is dus de ideale combo . 10 inchvermogen in het laag maar wel het audiophile van een goeie 6 1/2 incher .

Wat ik wel kan doen is van deze woofers subs maken . 12 15 en 18 inch . Allen hebben een liniaire uitslag van 70 mm . Dit is dus niet de maximale conus uitslag maar de uitslag dat hij nog vervormings vrij bewegen kan .

Ter vergelijk een 18 inch club/disco woofer kan meestal niet meer dan 15 mm doen .

Dus als er iemand een woofer wil die 15 hz drukt op de pijngrens :)

Origineel geplaatst door mischa

Wat ik wel kan doen is van deze woofers subs maken . 12 15 en 18 inch . Allen hebben een liniaire uitslag van 70 mm . Dit is dus niet de maximale conus uitslag maar de uitslag dat hij nog vervormings vrij bewegen kan .

Ter vergelijk een 18 inch club/disco woofer kan meestal niet meer dan 15 mm doen .

Dus als er iemand een woofer wil die 15 hz drukt op de pijngrens :)

Dit is +- 70 mm op m'n 15" monitor.

[--------------------------------------------------------]

En de claim is dat speakers zo ver lineair heen en neer gaan.

Dat geloof ik niet.

Ik vind het nog steeds moeilijk voor te stellen dat speaker konussen zo ver heen en weer kunnen gaan.

En hoe los je de (extra)intermodulatie problemen op?
Als de woofer naar voren gaat dan gaat de tweeter naar achteren. Een tweetertje kan echt niet tegen zo'n woofer aan blazen.
Je zal de woofer en tweeter dan verder uit elkaar moeten zetten.
Dat geeft weer problemen als je dicht op de speaker zit. Wat bij een nearfield het geval is.

Ik wil een 3 weg.
1" tweeter, 4" midrange en 10" woofer.
:)

Veel suc6 met je speaker.

Origineel geplaatst door Patat Met
Ik vind het nog steeds moeilijk voor te stellen dat speaker konussen zo ver heen en weer kunnen gaan.

En hoe los je de (extra)intermodulatie problemen op?
Als de woofer naar voren gaat dan gaat de tweeter naar achteren. Een tweetertje kan echt niet tegen zo'n woofer aan blazen.
Je zal de woofer en tweeter dan verder uit elkaar moeten zetten.
Dat geeft weer problemen als je dicht op de speaker zit. Wat bij een nearfield het geval is.

Ik wil een 3 weg.
1" tweeter, 4" midrange en 10" woofer.
:)

Veel suc6 met je speaker.

Het is niet zo dat de woofer dan over het hele freq gebied zoveel kan uitslaan . Zoals deze curve laat zien dat hoe hoger de toon des te minder hij moet doen om hetzelfde volume te behalen . De dip op 30 hz is de poort freqentie . Op deze freq doet de woofer nagenoeg nix en de poort blaast als een gek .

Attachments

• cone excursion.jpg
    cone excursion.jpg
    26,5 KB · Bekeken: 107
Origineel geplaatst door ruudvee
Volgens mij heet dat "demping".

beide goed . Impulz is een korte tik en word er gemeten hoe de luidspreker naswingt .

Demping is de q van een kist dit heeft te maken met groep delay dus vertraging van een signaal in ms

Back