Meer "punch" uit je leads en bassen?

Hans de Vries

Bob the Knob
Probeer eens een limiter te gebruiken. Geeft echt meer punch aan leads en bassen. Iedereen loopt maar te rommelen met compressors, maar een limiter doet het IMO gewoon beter...

Ervaringen?

Ehm, een limiter en een compressor zijn hetzelfde ding, alleen heeft een limiter een oneindige compressie-ratio (dus een harde bovengrens) en een compressor niet. Maar de meeste zijn volgens mij traploos instelbaar tussen 1:1 (geen) compressie en volledige limiter.

'k heb zelf wel eens de limiter van een dbx 166xl over leads en bassen gegooid, over drums en ook wel over complete mixen, 't klonk heel heftig..

Beetje dat effect dat je een grote PA installatie helemaal over de rooie laat gaan, en dan net zo lang de limiter dichtdraaien tot er geen spatje geluid meer uitkomt behalve wat kraakjes. Errug gaaf effect. Maar zo bedoel je het denk ik niet.

Bij subtiel gebruik geeft het een lekker rauw randje mee wat zeer muzikaal klinkt idd.

Wat jij wilt, etaoin. Theoretisch zul je vast gelijk hebben. :geslaagd:

Mensen, stel dus uw compressor zodanig in, dat deze een harde bovengrens heeft en het voorafgaande wordt dan bewaarheid...

Origineel geplaatst door demian
'k heb zelf wel eens de limiter van een dbx 166xl over leads en bassen gegooid, over drums en ook wel over complete mixen, 't klonk heel heftig..

Beetje dat effect dat je een grote PA installatie helemaal over de rooie laat gaan, en dan net zo lang de limiter dichtdraaien tot er geen spatje geluid meer uitkomt behalve wat kraakjes. Errug gaaf effect. Maar zo bedoel je het denk ik niet.

Bij subtiel gebruik geeft het een lekker rauw randje mee wat zeer muzikaal klinkt idd.
Precies!

Ik dacht dat de ADSR envelopes daarvoor bedoeld waren in een synthesizer?

Origineel geplaatst door Bass
Ik dacht dat de ADSR envelopes daarvoor bedoeld waren in een synthesizer?

Tuurlijk.. Maar als je een lead sound hebt met attack=zo kort mogelijk, krijgt je sound toch MEER punch door een limiter dan kaal.

Ja, maargoed ik hou meer van puur en dynamiek haha...

Zo kun je het beste op IEDER geluid een compressor/limiter gooien...:)

Origineel geplaatst door Bass
Ja, maargoed ik hou meer van puur en dynamiek haha...

Zo kun je het beste op IEDER geluid een compressor/limiter gooien...:)
...om je de waarheid te zeggen, dat gebeurt ook heel veel...

Een limiter of compressor moet altijd subtiel worden gebruikt en dan doet ie juist wonderen voor je dynamiek. Ik werk zelf het liefst met een multiband compressor en als je soms hoort wat zo'n ding kan doen met een drumtrack dan sla je steil achterover. Keyword is subtiel. Bij synths kan het inderdaad als een toegevoegd "effect" worden gebruikt, maar de situatie waar ik over praat betreft subtiele limiting op synthsounds die al een heel korte attack hebben. Die wordt dan alleen maar meer naar voren gebracht.

Origineel geplaatst door Hans de Vries
Tuurlijk.. Maar als je een lead sound hebt met attack=zo kort mogelijk, krijgt je sound toch MEER punch door een limiter dan kaal.

Toch es even kijken hoe ik mijn compressor als limiter instel op de DDX ... :D klinkt aantrekkelijk :halleluja

De theorie erachter is wel grappig. Als je een limiter gebruikt dan 'knip' je de toppen eraf zodat het hele zooitje harder kan. Qua dynamiek lever je in, maar het klinkt wel harder omdat je RMS nivo hoger wordt. (Als je de gain gebruikt)
Een compressor is wat dat betreft wat minder drastich want die 'knipt' niet maar 'vlakt' af.

Naast de ratio is de attack rate ook heel erg belangrijk. Want als de attack langer is dan krijg je een soort tik effect omdat het eerste stukje erdoor glipt en dan de rest dan 'ingedeukt' wordt. Knal je dan de gain ook nog omhoog dan wordt het eerste stukje ook nog gedistorted en krijgt die tik nog meer presence.
Wil je dat effect nooit niet dan heb je een look-ahead functie nodig wat in de meeste digitale compressors wel zit.

Ik heb een Gold Mike tussen mijn Alesis ION en mijn RME Fireface geplaatst en ik moet zeggen dat ie nu echt "vet" klinkt. Een ION klinkt natuurlijk al erg goed, zo is het niet, maar de Gold Mike geeft net even die extra punch aan die ION. Zo een ingreep kan ik je dus ook aanraden. Het is misschien niet echt erg logisch, maar het werkt als een tirelier!!

Origineel geplaatst door fuse
De theorie erachter is wel grappig. Als je een limiter gebruikt dan 'knip' je de toppen eraf zodat het hele zooitje harder kan. Qua dynamiek lever je in, maar het klinkt wel harder omdat je RMS nivo hoger wordt. (Als je de gain gebruikt)
Een compressor is wat dat betreft wat minder drastich want die 'knipt' niet maar 'vlakt' af.

Naast de ratio is de attack rate ook heel erg belangrijk. Want als de attack langer is dan krijg je een soort tik effect omdat het eerste stukje erdoor glipt en dan de rest dan 'ingedeukt' wordt. Knal je dan de gain ook nog omhoog dan wordt het eerste stukje ook nog gedistorted en krijgt die tik nog meer presence.
Wil je dat effect nooit niet dan heb je een look-ahead functie nodig wat in de meeste digitale compressors wel zit.
Ik had het niet beter kunnen verwoorden... Dank! :halleluja

Origineel geplaatst door etaoin
Ehm, een limiter en een compressor zijn hetzelfde ding, alleen heeft een limiter een oneindige compressie-ratio (dus een harde bovengrens) en een compressor niet. Maar de meeste zijn volgens mij traploos instelbaar tussen 1:1 (geen) compressie en volledige limiter.

Tja als je van minder dynamiek tot geen dynamiek houdt.:D

Origineel geplaatst door Ytse
Als je het verhaal van fuse volgt met een langere attack krijg je juist meer dynamiek met compressie.

Had het verhaal van fuse nog niet gelezen.

Maar geen compressie is nog altijd nog meer dynamiek.
Er zijn zelf producers die compressie het liefst volledig mijden.
Zal misschien ook wel met het soort muziek te maken hebben.
Maar compressie is volgens mij verzonnen vanwege het feit dat de signalen anders vroeger niet op tape pasten.
Ik vraag me dus af of dat als je thuis de juiste afspeel apparatuur hebt.
Ik noem maar wat een of andere mega installatie Marants versterker met goede boxen en SACD
Of in dat digitale domein met 24 bit uberhaupt nog wel compressie bij opnames nodig is?
Of zit ik nu onzin te zwetsen?

Last edited by a moderator:
Origineel geplaatst door Exzit
Tja als je van minder dynamiek tot geen dynamiek houdt.:D
Tikkie terug lezen kan geen kwaad...8)

Origineel geplaatst door Exzit

Ik vraag me dus af of dat als je thuis de juiste afspeel apparatuur hebt.
Ik noem maar wat een of andere mega installatie Marants versterker met goede boxen en SACD
Of in dat digitale domein met 24 bit uberhaupt nog wel compressie bij opnames nodig is?
Of zit ik nu onzin te zwetsen?

Nee, is principe niet nodig. Hangt , denk ik, tegenwoordig meer af van creatieve keuzes.

Back