Meer "punch" uit je leads en bassen?

misschien moeten we eerst vaststellen wat punch is
daar kan ik zo 123 geen rechtlijnig immer geldend antwoord op geven
t zit natuurlijk in je dynamiek, maar ook in je sound(fequenties, filters blahblah)
ik denk dat er bv een beat te maken is die helemaal platgecompressed op 0db binnenklappert met nul dynamiek, maar die wel punch heeft

Punch komt toch uit de drum sfeer?

Dat als je harder mept dat het geluid harder klinkt. Plus nog een extra rauw randje van een stok die hard op een vel neerkomt.

Dus resonantie van een vel en een tik van de stok.

Origineel geplaatst door Bass
Ik dacht dat de ADSR envelopes daarvoor bedoeld waren in een synthesizer?

Als je de attack van de synth supersnel zet, wat vaak gebeurt bij basslines, kost dat extra tikje/puntje dynamiek, met een compressor kan dat beginpiekje plattercompressor waardoor je meer headroom/dynamiek overhoudt. Ik zou het mooi kunnen illustreren met een plaatje maar ik zit nu met 56k te netten:gaap: .
Compressen doe je niet alleen om te pompen en op te pompen maar ook vooral om efficienter met je headroom en dynamiek om te gaan.

Origineel geplaatst door Arv
Het wordt toch ook veel gedaan bij de radio.. Wall of Sound..

Wall of sound heeft niets met compressie te maken. Dat komt van Phill Spector die gewoon heel veel instrumten dezelfde partijen liet inspelen. Niet meer niet minder. Die term is een heel eigen leven gaan leiden. Er zijn zelfs mensen die denken dat een PA stack een wall of sound is.

Zo de wijsneus gaat weer slapen....8)

Wat dan ook wel lachen is, is de galm die je evt. zou gebruiken op je lead die door de limiter gaat, ook samen met de lead door de limiter gooien.

Ik zou kiezen voor een galm met een vrij late pre-delay (50-100ms) en een vrij lange decay (500-1000ms); dan komt eerst de harde attack van de lead,lekker snappy, en daarna wordt-ie ineens breed door de late galm die kans krijgt om door te komen als de lead verminderd. Dan krijg je een soort gevecht tussen dat brede galm geluid en die 'smalle' snappy lead dankzij de limiter.. en dat klinkt best lekker (hoor je trouwens vaak)

Origineel geplaatst door Nolet
Wall of sound heeft niets met compressie te maken. Dat komt van Phill Spector die gewoon heel veel instrumten dezelfde partijen liet inspelen. Niet meer niet minder. Die term is een heel eigen leven gaan leiden. Er zijn zelfs mensen die denken dat een PA stack een wall of sound is.

ehrr

Dat weet ik wel Nolet. Phil Spector is voor mij ook geen onbekende.. Ik kon alleen even niet zo snel de juiste term vinden voor de geluidsdruk die de meeste radiozenders door je speakers willen drukken.. Maar inderdaad heeft Wall of Sound niets te maken met compressie in het algemeen.
Maar goed, jij bent degene die "wall of sound" linked met Phil Spector, niet ik! :D Ik had dan beter "geluidsmuur" moeten zeggen....

je mag weer verder slapen wijsneus ;)

Re: Meer "punch" uit je leads en bassen?

Origineel geplaatst door Hans de Vries
Probeer eens een limiter te gebruiken.
Doe ik steeds meer, een synth met zo'n ding ingebouwd (Alesis Ion) maakt 't stukken leuker om mee te spelen.

Ervaringen?
Klinkt strakker, directer, net alsof de attack -nog- sneller wordt terwijl 'ie al op 0.5 ms staat. Je kunt 't ook als sounddesign-tool gebruiken om de golfvorm te veranderen.

Origineel geplaatst door Bass
Ik dacht dat de ADSR envelopes daarvoor bedoeld waren in een synthesizer?
Eh, nee. Daar verandert namelijk niks aan als je meerdere instrumenten bij elkaar zet - of, meerdere tonen per keer. Er is echt wel een verschil als je een limiter gebruikt en een akkoord speelt of er een gebruikt en 1 enkele toon speelt.

De (volume)-ADSR is er om het geluid vorm te geven en is gewoon deel van de synthesizer zelf, om te voorkomen dat je alle oscillators de hele tijd hoort spelen. Het maakt het verschil tussen een toongenerator en een synthesizer. Als je het nou zo aan elkaar kon knopen dat de ADSR veranderd werd afhankelijk van hoeveel tonen je tegelijk speelt, dan had je iets in de richting, maar anders niet.

Dan zijn er nog de software-envelopes (die wat langzamer zijn), of de envelopes die linear zijn (daar zit ook nog verschil in, als je een Virus of Ion hebt kun je daar instellen hoe de envelopes werken) en dat heeft ook weer invloed op de punch. Of zo'n apparaat als een JX8p waarvan de envelopes wel snel zijn als je ze onder de microscoop legt, maar voor het *gehoor* niet. Compressors en limiters veranderen dat, met als effect dat het directer klinkt.

Precies wat ik bedoelde..

...meer "punch"? is gewoon meer "knal", meer impact.. Alsof er een bepaalde druk achter zit. Iemand in de thread over welke vintage synth je zou kiezen zei dat over de Minimoog.. Klinkt alsof er "druk" achter zit.. Mooie beschrijving en heel waar...

Origineel geplaatst door Exzit
Had het verhaal van fuse nog niet gelezen.

Maar compressie is volgens mij verzonnen vanwege het feit dat de signalen anders vroeger niet op tape pasten.
Ik vraag me dus af of dat als je thuis de juiste afspeel apparatuur hebt.
Ik noem maar wat een of andere mega installatie Marants versterker met goede boxen en SACD
Of in dat digitale domein met 24 bit uberhaupt nog wel compressie bij opnames nodig is?
Of zit ik nu onzin te zwetsen?

edit: bij 24 bit opnames is compressie in het analoge domein natuurlijk niet meer nodig (tenzij voor effekt) maar in een mix zal je altijd compressie kunnen gebruiken.

Zet eens een wisselvallige zanger (qua geluidssterkte dan ) naast loeiharde gitaren en drums, de zang ga je op bepaalde momenten minder duidelijk horen. In pop/rock muziek en dance is de dynamiek zowieso al zeer laag , dan moet je soms wel de dynamiek van andere dingen verkleinen (en versterken) om ze duidelijk hoorbaar te maken.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door fuse
Punch komt toch uit de drum sfeer?

Dat als je harder mept dat het geluid harder klinkt. Plus nog een extra rauw randje van een stok die hard op een vel neerkomt.

Dus resonantie van een vel en een tik van de stok.

volgens mij ook
en daarom is klank en adsr belangrijk imo

Origineel geplaatst door Nolet

Was trouwens 2 weken geleden een leuke documentaire met Phil spector erin.
Die bezig was met opnames van John Lennon, toch weer leuk om te zien hoe in die tijd oppnames gemaakt werden.

Origineel geplaatst door Toon
edit: bij 24 bit opnames is compressie in het analoge domein natuurlijk niet meer nodig (tenzij voor effekt) maar in een mix zal je altijd compressie kunnen gebruiken.

Zet eens een wisselvallige zanger (qua geluidssterkte dan ) naast loeiharde gitaren en drums, de zang ga je op bepaalde momenten minder duidelijk horen. In pop/rock muziek en dance is de dynamiek zowieso al zeer laag , dan moet je soms wel de dynamiek van andere dingen verkleinen (en versterken) om ze duidelijk hoorbaar te maken.

Ja weet ik ook wel gebruik zelf ook compressie maar het moet ook geen gewoonte worden lijkt me.
Althans in bovenste geval zou ik eerder de zanger vervangen.

Origineel geplaatst door BoonDock
Ik heb een Gold Mike tussen mijn Alesis ION en mijn RME Fireface geplaatst en ik moet zeggen dat ie nu echt "vet" klinkt. Een ION klinkt natuurlijk al erg goed, zo is het niet, maar de Gold Mike geeft net even die extra punch aan die ION. Zo een ingreep kan ik je dus ook aanraden. Het is misschien niet echt erg logisch, maar het werkt als een tirelier!!

gold mike is nice... alleen overstuurtie wel wat snel... heb m welles gebruikt voor opname van basgitaar... dat werkte niet zo... voor dwarsfluit overigens wel... en sax... en heb m ook welles gebruikt voor digeridoo... superapparaat is het

Al mijn sub-bussen hebben limiterinserts.
Werkt wonderlijk, vroeger zat ik uren te tobben met compressors etc, maar een limiter werkt perfect voor mij.

De truuk is wel om verschillende frequentiegebieden naar de limiterbussen te sturen.
(zoals bassbus, stringbus, kickbus, hihat/cymbalbus en percussiebus etc).
En de releasetijd goed instellen natuurlijk (oftewel kort, voor attackingsounds of heel lang, om gewoon het overal volume op een bus gelijk te trekken en te zorgen dat het niet clipt)

En zoals altijd alles met mate natuurlijk (als het niet moet gaan zuigen ed, of je moet dat juist percies zoeken))

Over de totale drumsmixbus (leuk woord) staat ook een Volcano filter die net een smerig randje eraan geeft en waarmee ik kan choppen/gaten/filteren.
Ik zorg dat ik niet meer dan 3dB compresseer en mix of op -1dB en dan gaat het naar de finalizer, alwaar ik in mulitband heel af en toe limit, maar niet te gek.

Ik ben laatst in het bezit gekomen van een orban 424a Ik weet helaas nog niet zo goed hoe hij werkt.
een vraag is
* wat is de freqentie van een kick en hoe/waar stel je die goed in en waar begin je met limiten en eindig je.
* enzo het hele drumstel
* het zelfde geld voor een gitaar.

Back