layeren van sounds

avs

Virus T(D)I User
hey luitjes,

Ik heb sindskort een akai S6000 op de kop getikt.

Nu heb ik natuurlijk een hoop percussie samples maar het is nooit precies wat je zoekt voor je track. Natuurlik heb ik de mogelijkheid om te layeren maar ik ondervind daarin een probleem / uitdaging.

Wanneer ik bijvoorbeeld 2 bassdrums layer...blijf ik 2 bassdrums horen. Hebben jullie tips om dit fenomeen de kop in te drukken zodat het klinkt als zijnde 1 geheel?

thnx.

groet,

avs

Allereerst lijkt het me zaak er 2 uit te kiezen die bij elkaar passen. Ik vind het nogal logisch dat je er 2 hoort, je hebt er zojuist 2 over elkaar gezet! :confused: had je dan verwacht dat als je 2 geluiden over elkaar heen zet, dat ze perfect 'blenden' zoals dat heet? was dat maar waar.

Je zou bij de 2 baskicks kunnen bepalen welk van de 2 de meeste mid-punch heeft en welke het lekkerste laag. Bij beide EQ je gewoon datgene weg waar ze elkaar in de weg zitten. Als je ze dan beide nog door wat effecten heen haalt, hebben ze iets gemeenschappelijks (zoals compressor), en zullen ze beter blenden.

Maar ik vrees dat je wel zal blijven horen dat het 2 gelayerde kicks zijn, of je moet echt een goede blend vinden. Ik geloof ook niet dat ze allebei hun laag kunnen behouden, een van de 2 zal toch moeten wijken, al is het alleen om fase-problemen te voorkomen.

JE kunt ook goed met je attack en release van beide kicks spelen. Hierdoor kun je de punch van de ene accentueren en juist de staart van de andere. Ook hier zul je nog steeds twee kicks horen, maar zodra je tevreden bent even wat FX en compressie erover en het begint wat meer met elkaar te blenden.

Oefenen Oefenen Oefenen ennuh.... Luisteren natuulk!

Thanx for the input guys...

Ik neem aan dat meerdere trens producties tegenwoordig gelayerde kicks hebben.... ik heb ze namelijk nooit zo uit een drumcomputer horen komen.

Ik gaat weer verder prutsen... :D

groet,

avs

als je er 2 pakt, doe je dat waarschijnlijk omdat de een een mooier laag heeft, en de ander vanwege alles daar boven zeg maar. EQ ze daar op, en compress ze samen door ze bijv. naar een bus te sturen :) zo doe ik het vaak iig..

Origineel geplaatst door hansbakker
als je er 2 pakt, doe je dat waarschijnlijk omdat de een een mooier laag heeft, en de ander vanwege alles daar boven zeg maar. EQ ze daar op, en compress ze samen door ze bijv. naar een bus te sturen :) zo doe ik het vaak iig..

Het probleem voor mij in deze dat ik op die KL*TE mixer van mij geen compressie op een bus kan instellen.... :( maar ja ,dat terzijde....

thnx

Het probleem voor mij in deze dat ik op die KL*TE mixer van mij geen compressie op een bus kan instellen.... :(

Tenzij je kanalen opoffert, maar dat weet je neem ik aan (ook dit terzijde).

Overigens kun je natuurlijk altijd het mixen in de Akai doen en dan heb je nog maar 1 kanaal om compressie op te doen.

Origineel geplaatst door etaoin
Tenzij je kanalen opoffert, maar dat weet je neem ik aan (ook dit terzijde).

Verklaar u nader?? please.... :)

Je kunt op de DDX de inputs 1-32 in blokken van 8 schakelen in het I/O scherm. Maar dat hoeven niet per se fysieke inputs te zijn. Je kunt bijvoorbeeld ook bus 1-8 schakelen op kanalen 24-32. Dan komen die bussen gewoon weer terug je mixer in als normaal kanaal en krijg je allles wat je normaal op je kanalen hebt (EQ, compressie, FX, etc.) op je bussen. Uiteraard ben je dan wel 8 kanalen kwijt.

Origineel geplaatst door etaoin
Je kunt op de DDX de inputs 1-32 in blokken van 8 schakelen in het I/O scherm. Maar dat hoeven niet per se fysieke inputs te zijn. Je kunt bijvoorbeeld ook bus 1-8 schakelen op kanalen 24-32. Dan komen die bussen gewoon weer terug je mixer in als normaal kanaal en krijg je allles wat je normaal op je kanalen hebt (EQ, compressie, FX, etc.) op je bussen. Uiteraard ben je dan wel 8 kanalen kwijt.

ah....8 stuks, dat geet me wat te gortig... thnx for the explanation

zou het misschien ook zo kunnen zijn dat aangezien je een hardware sampler gebruikt, de twee kicks niet exact tegelijk worden getriggerd (omdat midi data atlijd serieel wordt verstuurd) en dat het daarom gaat flammen of je fase verschuivingen krijgt. Met een software drumsampler heb je altijd alles sample accurate en kun je dus misschien betere resultaten krijgen met layeren.
Ik heb zelf geen ervaring met hardware samplers, dus ik weet niet of dit daadwerkelijk een probleem op kan leveren.

Ik vraag me eigenlijk af waarom je dit op de akai gaat doen. Waarom open je niet een Cool edit of een Wave lab waar je met chirurgische precisie de kicks kan layeren. Alle middelen die je daarvoor nodig hebt (EQ in alle vormen) zijn daar aanwezig.

En als je klaar bent, zend je hem naar je Akai!

ps: in cool edit kan je zonder materiaal een dikke kick in elkaar zetten. Met de tone generator kan je een hele diepe sinus kick maken (beetje een trance-kick) en met de Noise generator maak je een mid klick. Als je die 2 over elkaar zet heb je best een behoorlijke kick al.

Wat ik nog wel eens doe is twee kicks layeren en dan van de één alleen de attack transients gebruiken en van de ander alleen de "uitklank". Zo kun je de punch van een kick opleuken zonder een compressor te gebruiken. Ik wil ook nog wel eens twee samples mergen in soundforge op precies dezelfde manier. Zo heb je een layer in één sample. Scheelt weer van alles.. (processing, geen fx nodig..)

Ook haal ik wel eens een sample (snare / kick) door een multibandcompressor in soundforge en sla het resultaat gewoon op als een nieuw sample.

Back