Swing op je basskick ??!!

mc303 & MPC4000 heeft dat ook.. de 1 al wat meer dan de andere
omdat er te veel processing aan de gang is

Origineel geplaatst door MadR
tuurlijk .. vergeet effe de triolen beat die regelmatig voorkomt bij hardcore etc.
is natuurlijk ook gewoon swing he boys ..

:L

maar dat was niet wat de draadstarter bedoelde...:

Origineel geplaatst door glennplumber

Ik heb het over de 'groove' swing .... die dus je noten kleine fracties naar voor of achteren zet !

Ik heb net de 909 swing even bekeken in logic en zie dat de 2de kick zelfs al een beetje naar voor staat, 1 stap in logic.
De 3de kick staat ook 1 stap naar voor.
De 4de kick staat zelfs 5 stappen naar voor in logic.

Ik heb de 2de swing optie gebruikt uit de 909

Gaat mij hier denk ik niemand vertellen (die kan draaien) dat ie een plaatje niet in een 909 kan mixen ... toch ??

Je denkt toch niet dat een doorsnee Technics draaitafel zo strak als ik weet niet wat loopt? Dat-ie quartz controlled is en poepstrak zou lopen op elk moment is een fabeltje, dit is enkel het geval als het lichtje naast de fader brand. En zo zijn er nog een hoop andere draaitafels die niet zo strak lopen.

Trouwens, strakke muziek is meestal niet zo interessant :)

't Maakt allemaal niet zoveel uit vind ik. Experimenteer er gewoon op los en klinkt het lekker naar jouw mening, dan moet je die swing toepassen. Die dj moet maar goed genoeg zijn om je plaatje effe recht te trekken, of moet maar es van z'n beatmix routine afstappen en een alternatief zoeken om je plaatje te introduceren.

:dj: :kroon: :dj:

ik weet dat de neptunes ECHT alles met losse hand indrummen, BEHALVE de kickdrums.
ikzelf vind het nooit zo lekker dansen als kicks TE on evenwichtig zijn, de kicks zijn voor mij een leidraaid, en de rest mag allemaal lekker los, niet gequantiseerd en lui in gespeeld zijn.

Ik zou geen swing op de 4/4 de kick zetten dat leidt teveel af. Wel werkt het goed als je minder harde "swing kicks" tussen de kwart kicks in programmeert (net zoals in breaks en fills). Verder op alles van Bassline tot shakers swing/shufflle 8~.
IMHO natuurlijk.

Edit- hoe groot zijn die steps van jou in logic ?

Re: Swing op je basskick ??!!

Origineel geplaatst door glennplumber
Ja of nee

En waarom natuurlijk.

Ik vind met lekkerder, maar vraag mij af of dit wel mogelijk is in producties ?

Thx Glenn :)
waarom niet? tuurlijk kan het... alles mag/kan... dat heet zoiets als inventief bezig (blijven) zijn...

Allereerst denk ik dat de TS deze draad een beetje verkeerd begint door het 'swing' te noemen.

Wat jij bedoelt is een soort Human Feel eraan geven door niet alles precies op de milliseconde nauwkeurig te starten.
Dit komt absoluut niet op een mens over als swing maar als een live ingedrumt iets; geen swing dus nogmaals.

Een swing is idd in 3-en denken terwijl je in 4-en speelt. (bijv. 1 x x 2 x je 3 x x 4 x re)

En een shuffle is eigenlijk in 24-en denken terwijl je in 4-en speelt.

Als je hierbij de 'standaard' shuffle zou nemen -die wel uit te schrijven is- dan zou je dit krijgen:
(1) x x x x x (2) x x x x x (3) x x x x x (4) x x x x x (nummer van Toto, Rosanna bijvoorbeeld, daar hoor je dit goed)
Als ik het zou moeten voordoen zou ik "tippe-te-tippe-te-tippe" doen ofzo :D

Hierbij kan je netals bij de swing de feel zelf veranderen door de timing van die tussennoten naar voren of naar achteren te brengen. (heel erg lastig te spelen trouwens :frons: )

Maarja, ik zou de basskick zelf zo strak mogelijk houden, en de rest eromheen die groove laten maken die je graag wil.
Wat je ook vaak hoort in bijv. hiphop enzo is dat ze een clap een paar ms eerder laten beginnen dan de snare. Dan krijg je zo'n schh-lak! effect.

oja, groove is geen ritme op zichzelf, maar een samenhang van het ritmische geheel als ik me niet vergis.
(bijv als de basguitar partij lekker samenklinkt met de drums dan heb je een groove te pakken)

Maargoed, dit technische verhaal neemt niet weg dat je gewoon je oortjes moet gebruiken en lekker moet maken wat jij mooi vind natuurlijk. Maar het is wel handig om te weten dat er misschien weleens mensen op gaan dansen :D

Laatst gewijzigd:
wat een bullshit over dat inmixen allemaal, heb je wel eens 2 oude discoplaten aan elkaar gemixt?
eentje waarop mike clarke drumt bv? :D
als je een atoomklok nodig hebt om te mixen moet je maar wat anders gaan proberen lijkt me
en in dit geval zal zelfse elke maat even lang duren dus waar hebben we t in godsnaam over?

als iets lekker is is iets lekker, dat niet doen omdat je denkt dat t niet hoort is de grootste killer van muziek
de hele top40 bestaat uit compromissen omdat men denkt dat iets anders niet hoort
van die conformistische meuk hebben we genoeg van lijkt me

Hail DJ Fuse! :D

Inderdaad, sterker nog, in den beginne met de disco DJ's waren de platenspelers (wel Technisch trouwens) helemaal nog niet met pitch. Er werd gewoon creatiever gemixed, korter..

Ik zeg maar een ding: Richie Hawtin/Plastikman.... :D

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door CoolRunning
Ik zeg maar een ding: Richie Hawtin/Plastikman.... :D

Mvg.

CoolRunning

Explain please ?

Luister maar eens naar een Plastikman album zoals Consumed... de 2e en 4e kick
swingen bijna altijd laat.

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door CoolRunning
Luister maar eens naar een Plastikman album zoals Consumed... de 2e en 4e kick
swingen bijna altijd laat.

Mvg.

CoolRunning

Ik heb alleen wat maxi singels van hem als plastikman en daar merk ik niets van dit.

Wel een een versie van Glitch - Braincircuit surgery door Richie Hawtin die steeds langzamer gaat in het begin is ook lache om die in te mixen.:P

Ik zou even geen plaat weten met swing op de bassdrum dus is zeker het proberen waard lijkt me.

Is dat nummer : Program 1 - The world famous MF niet met een swing gedaan ?

Back