Swing op je basskick ??!!

Re: Re: Swing op je basskick ??!!

Re: Re: Swing op je basskick ??!!

Origineel geplaatst door Rauzi
Nee.

Swing op de basekick? Volgens mij zit de basekick alleen maar op de hele tellen.

Tuurlijk zit de basskick nooit alleen op de hele tellen. Oké, bij techno en house is dit vaak wel zo, maar er is zoveel muziek waar dat helemaal het geval niet is.

Swing op de basskick echter, heb ik naar mijn eigen mening nog nooit gehoord (of nog nooit op gelet, zou natuurlijk ook kunnen). Maar wat belet een mens om te experimenteren? Misschien vind je het wel leuk? En dan is dàt het belangrijkste!

Re: Re: Re: Swing op je basskick ??!!

Re: Re: Re: Swing op je basskick ??!!

Origineel geplaatst door Steven V
Tuurlijk zit de basskick nooit alleen op de hele tellen. Oké, bij techno en house is dit vaak wel zo, maar er is zoveel muziek waar dat helemaal het geval niet is.

Swing op de basskick echter, heb ik naar mijn eigen mening nog nooit gehoord (of nog nooit op gelet, zou natuurlijk ook kunnen). Maar wat belet een mens om te experimenteren? Misschien vind je het wel leuk? En dan is dàt het belangrijkste!
Ja, je hebt gelijk. De topicstarter moet dan ook experimenteren en zelf bepalen of het lekker klinkt of niet.

Bij techno, house, trance, dance en dat soort muziek zit de basskick op de hele tellen. Dat is misschien ook de eigenschap van die genres.

Naar mijn mening bepaalt de rest van de drums, om de kick heen dus, de groove van een nummer. Percussie hihats en snare dat soort werk. Ik denk dat het sleutelen aan de plaats van de bassdrum de groove en flow van een ritme niet ten goed komt.. Ik moet de eerste nog tegenkomen die een nummer met de bassdrum lukraak geplaatst lekker vind om op te dansen..Het is natuurlijk stoer om je bassdrum lekker anders dan anders neer te gooien maar het moet ook wel een lekker ritme blijven he?

klits klats kladder ja.. alles mag

Is het daarom dat op dansavonden met vage ritmes (IDM) geen hond op de dansvloer staat te dansen? :D

Origineel geplaatst door Arv
Naar mijn mening bepaalt de rest van de drums, om de kick heen dus, de groove van een nummer. Percussie hihats en snare dat soort werk. Ik denk dat het sleutelen aan de plaats van de bassdrum de groove en flow van een ritme niet ten goed komt.. Ik moet de eerste nog tegenkomen die een nummer met de bassdrum lukraak geplaatst lekker vind om op te dansen..Het is natuurlijk stoer om je bassdrum lekker anders dan anders neer te gooien maar het moet ook wel een lekker ritme blijven he?

Volgens mij komt die 4/4 beat die bij zoveel soorten dansmuziek gebruikt wordt, juist ten goede aan de groove. Bij een rockband bijvoorbeeld, is het heel belangrijk dat de bassdrum en de basgitaar zeer strak gespeeld worden, zodat een groove wordt gecreëerd.

Drum'n'Bass is trouwens zo'n dansgenre waar de bassdrums helemaal niet op de hele tellen moeten komen. In plaats van de bassdrum, wordt de regelmaat in dat soort muziek door de snare verzorgd. In HipHop is dit trouwens ook zo, al ligt het tempo natuurlijk een flink stuk lager, en laat ik in het midden of hiphop onder de noemer dansmuziek geklasseerd mag worden (tot zover het hokjesdenken).

Origineel geplaatst door Arv

Dit is toch echt dancemusic maar echt 4/4de ?? en waarom kunnen basskicks niet op andere plaatsen staan ?

Attachments

• reeko.mp3
    187,1 KB · Bekeken: 136
Deze kick hangt tussen 4 to the floor en breakbeat in qua plaatsing. Ik vind hem niet swingen want hij zit strak op de 16en. Ik vind swing / shuffle wel kunnen op bassdrums. gewoon strak four to the floor en de kick roffels mogen wel lekker swingen en zwabberen. Als de rest van het nummer ook wat swingend is, kan het een heel mooi eindresultaat hebben.

-C-

Origineel geplaatst door glennplumber
Dit is toch echt dancemusic maar echt 4/4de ?? en waarom kunnen basskicks niet op andere plaatsen staan ?
Dit is gewoon 4/4. Misschien zelfs 2/4.

Er staat alleen een highpass filter op zodat je de kick bijna niet meer hoort. Je zou er zo een basskick onder kunnen zetten en dan groovet het lekker.

Hij zit op 1 4 7 en dat in een loop zo te horen.
Klinkt ook heel bekend dit ritme.
Wel lekker iedergeval.

Dit mag wel hoor ik denk alleen dat ze het niet doen omdat het niet standaard is en veel dj's dit niet leuk zullen vinden.
Persoonlijk lijkt het me wel een uitdaging om zoiets te mixen.

Dit klinkt wel beat op 1 4 7 9 12 15 snare op 5 en 13.

Ik heb trouwens een plaat op dropbass die ook zo'n beat heeft ik dacht dat het Joey Jupiter was.

Dit is hem

Laatst gewijzigd:
Ik vind dat een kick wel strak gequantised in de maat moet zitten. Of die nu op de1e tel zit of een andere. Dat maakt niet uit. Volgens mij bepaalt de rest (bas, snare en hats) de swing, dus niet strak quantizen en onderling verschuiven.

Origineel geplaatst door Steven V
Je denkt toch niet dat een doorsnee Technics draaitafel zo strak als ik weet niet wat loopt? Dat-ie quartz controlled is en poepstrak zou lopen op elk moment is een fabeltje, ...

Euhm, nee, toch niet.

Origineel geplaatst door glennplumber

1) Het fragment klinkt lekker.
2) Het is dansmuziek
3) Zoals je het nu hebt heb je geen bassdrum maar een soort tom.
4) Deze "toms" moet je juist bij voorkeur niet op de 1/4 tel zetten om swing en groove in je beats te krijgen.
5) Zoals gezegd, zet er een echte kick met basinhoud onder (op de kwart noten) en het begint te lopen. Nu klinkt het alsof het een tussenstukje is. Als je dit 10 minuten laat horen valt volgens mij de dansvloer helemaal stil. Zelfs als dit een volledige plaat is dan zal een DJ'm als teaser erin gooien en daarna met een echte knallende plaat erin komen.

(In het voorbeeld zit de kick inderdaad op zestienden en dan valt een beetje swing veel minder op.)

Ik heb nog geen voorbeelden gehoord van een kick met swing die op de 1/4den zit. In beide voorbeelden zit de kick inderdaad niet op de 1/4den maar op zestienden en dan valt eventuele swing veel minder op.

Swing is toch per definitie dat elke tweede zestiende wat verschoven wordt ? (of was het nou shuffle?) :geslaagd: :)

Origineel geplaatst door Backdrop
Ik heb nog geen voorbeelden gehoord van een kick met swing die op de 1/4den zit. In beide voorbeelden zit de kick inderdaad niet op de 1/4den maar op zestienden en dan valt eventuele swing veel minder op.

Swing is toch per definitie dat elke tweede zestiende wat verschoven wordt ? (of was het nou shuffle?) :geslaagd: :)

Een mooi voorbeeld is denk ik het nummer "The Heat" van The Prodigy. Daar zit de kick nog wel op strak op de 4/4 maar tussen de 1e en 2e kick hebben ze een kick geplaatst, net een 16e tel voor de 2e kick, en dat geeft wel een swing-gevoel. (ookwel een lekker nummer trouwens)

Wat jij bedoelt Backdrop is een shuffle :)

Origineel geplaatst door Sander02
Wat jij bedoelt Backdrop is een shuffle :)

Nou het is maar net wat je hebt meegekregen ....

In Cubase heet het shuffle
In Logic heet het swing

In de mpc heet het als ik me niet vergis ook swing
enz enz

Kan wel eens lastig zijn in dit soort draadjes idd

Voor die terminologien kan je je beter beroepen op de 'klassieke leer' dan op een of ander programma denk ik.

Maargoed, het is wel verwarrend soms ja. Bijv. een 'groove quantize' vind ik ook een beetje rare term.

Had het even te druk deze week om dit een keer goed uit te
zoeken, maar hier zijn wat files die laten zien dat het allemaal wel
mogelijk is.

De loop komt van Plastikmans album Consumed (zoals ik hierboven
had gezegd), uit track 4, "Cor Ten".

Een stuk geimporteerd in Wavelab, een loop eruitgeknipt met Recycle(2),
en daarvan een midi-file geexporteerd.
De drie files zijn: De loop in wav formaat, de rex file, zodat je kan zien
dat het inderdaad goed geknipt is, en dan de midi file.
Kick 2 is vroeg, 3 en 4 zijn laat.

Als daar geen swing op zit, dan weet ik het niet meer :D

Het enige wat ik kan zeggen in verdediging van de "compleet strakke"
theorie is dat dit nummer erg langzaam is (+/- 100BPM).

Wat denken jullie?

Mvg.

CoolRunning

Attachments

• kick swing.zip
    607,7 KB · Bekeken: 144
Back