Het Haas-effect treedt op bij "identical soundwaves of the same intensity". Reflecties in een controlekamer voldoen aan beide niet, dus treedt het Haas-effect niet op en hoor je ze gewoon allemaal apart.
Dat inderdaad, maar dat lijkt me vrijwel onmogelijk want elk oppervlak dat reflecteerd absorbeert ook een deel en verandert daarmee het geluid. Bovendien werkt het Haas-effect alleen als die twee identieke geluiden ook nog heel kort op elkaar volgen.Een beetje reflectie is denk ik al snel te lang.
Er staat duidelijk dat het geluid met 20msec vertraagt mag worden en dat je dat vertraagde geluid zelfs 10dB harder mag horen zonder dat richting informatie verloren gaat.
En omdat de reflecties in een normale studio niet gelijk zijn aan het directe geluid moet je ze helemaal dempen om er geen last van te hebben. Dit lijkt me heel erg moeilijk om te realiseren. je moet dan een echte dode kamer maken.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.