Het was al weer te lang geleden

Je kan altijd wel blijven sleutelen, maar dat schiet gewoon niet op. In mijn geval is het overigens wel een beetje gemakszucht. Als ik het op aparte sporen zou opnemen, had ik achteraf alleen foutjes verwijderd en geluiden die te hard zijn in volume verlaagd.

Ik denk dat het ook ligt aan de geluiden en klanken die je gebruikt. Soms vindt ik het gewoon prima klinken en dan zie ik er het nut niet van in om nog aan de mix te gaan werken of achteraf effecten, etc te gaan toevoegen.

Origineel geplaatst door cowbell
Gemakzucht...? haha, ik heb de eerste 10 jaar gewoon stereo gemixt.
Kan me niks schelen dat we tegenwoordig met surround kunnen werken en van mijn part heeft jouw telefoon quadrafonische outputs.
Als het enige argument wat je kan bedenken om mono te werken gemakzucht is dan heb je een beetje beperkte visie op produceren in het algemeen. Ik weet heus wel dat anno 2005 mono niet de norm is. Maar voor mij is het een persoonlijke beslissing die deel uit maakt van het hele creative proces. Soms werkt het prettig om bepaalde dingen te beperken om daarna te proberen het maximale eruit te halen. Voor de muziek die ik nu maak heb ik stereo niet nodig. Dat werkt dus voor mij.
Je zal mij nooit horen zeggen dat iedereen mono moeten mixen.

dat hoor je mij toch ook niet zeggen? ik vind het enkel in dit geval gemakzucht... omdat ik een beetje weet hoe sander tegen dergelijke dingen aankijkt, wat ik zo afgeleid heb uit eerdere posts en discussies.... verder heb ik geen stereo telefoon, dat is puur een vergelijking van de techniek en wat allemaal mogelijk is vandaag de dag, ik zou het ook leuk vinden om van jou je beweegredenen te horen om mono te mixen, daar ben ik erg benieuwd naar, ik ben nu eenmaal zelf verzot op heerlijke stereo sound scapes... in welke gevallen werkt het bijvoorbeeld prettig om mono te mixen? misschien hebben andere mensen hier wat aan qua info?

Origineel geplaatst door d.j.conflict
dat hoor je mij toch ook niet zeggen? ik vind het enkel in dit geval gemakzucht... omdat ik een beetje weet hoe sander tegen dergelijke dingen aankijkt, wat ik zo afgeleid heb uit eerdere posts en discussies.... verder heb ik geen stereo telefoon, dat is puur een vergelijking van de techniek en wat allemaal mogelijk is vandaag de dag, ik zou het ook leuk vinden om van jou je beweegredenen te horen om mono te mixen, daar ben ik erg benieuwd naar, ik ben nu eenmaal zelf verzot op heerlijke stereo sound scapes... in welke gevallen werkt het bijvoorbeeld prettig om mono te mixen? misschien hebben andere mensen hier wat aan qua info?
tja, mijn beweegreden om mono te mixen.
Ik houd ervan om een eenheid in m'n sound te creëren. Dus als 1 blok. Er zit in m'n muziek ook niet heel veel ingrediënten, meestal een drum machine beat en 2 synth/bass lijnen.
Als ik kijk naar muziek die ik zelf heel goed vind (uit het verleden) dan is dat net zo vaak mono als stereo en ik merk dus dat dat voor mij niets afdoet aan de sound.
Natuurlijk, zoals je zelf ook schrijft, zijn er veel stijlen waar stereo belangrijk is. Een mono soundscape klinkt al snel een beetje 'plat'.

Mijn punt is dat muziek een kunstvorm is waar iedereen zijn eigen vorm/sound kiest. Vergelijk het bijv met fotografie, ondanks het feit dat je kleurenfoto's kan maken zijn er ook mensen die bewust zwart/wit werken.
Voor mij persoonlijk is gemakzucht dus niet de reden om mono te mixen. Misschien ga ik in de toekomst ook weer stereo dingen doen, als ik het gevoel heb dat het nodig is.

Wat betreft Sander zijn aanpak. Als hij voor z'n gevoel geen zin heeft om extra tijd te besteden aan panning, sporen en dat soort dingen dan moet hij dat ook niet doen.
Ik ken sommige van z'n dingen en de kracht daarvan is dat het in het moment (snel) is gemaakt. Daardoor houdt het iets rauws wat in zijn geval misschien verloren gaat als hij er langer aan moet knutselen.

Mono is OK voor muziek alleen op de dansvloer,
Maar mono-mixen zijn echt niet stimulerend om lekker (thuis) naar te luisteren..

Ik denk niet dat het gemakzucht is want je hoeft alleen maar je pan pots opzij te draaien...

Origineel geplaatst door Bass
Mono is OK voor muziek alleen op de dansvloer,
Maar mono-mixen zijn echt niet stimulerend om lekker (thuis) naar te luisteren..
Ik luister thuis soms een hele CD met bijv Motown classics die mono zijn. Klinkt fantastisch, dan mis ik stereo niet.

Ik luister thuis soms een hele CD met bijv Motown classics die mono zijn. Klinkt fantastisch, dan mis ik stereo niet.

oooh ik heb het over electronische muziek, want daar gaat dit forum over dacht ik...=)

oooh ik heb het over electronische muziek, want daar gaat dit forum over dacht ik...=)
Hokjes denken, muziek is muziek. Waarom zou akoestische dan wel mono kunnen en elektronische niet. En waar ligt de grens tussen akoestische en elektronische muziek?
Ik snap het idee achter je stelling wel, maar ik vind dat je moet oppassen met generaliseren.

Generaliseren ?

Motown is toch net effe wat anders dan hedendaagse synth-muziek... je kan dat uberhaupt niet vergelijken
of we moeten een algemeen MIX topic maken...

wat voor track is hier gepost? klinkt niet echt Motown moet ik zeggen

Ik mix wel stereo, maar niet extreem. Ik zorg ervoor dat clap iets links en snare iets rechts staan zodat ze naast elkaar vallen. Over het algemeen hou ik er wel van om zoveel mogelijk in het midden te hebben.

Iets waar ik compleet op zal flippen is hihats links en snares rechts bijvoorbeeld. Dat wringt in mijn kop :D. Op zich, als je een mooie mix kunt maken in mono... waarom niet? Ieder zijn werkwijze natuurlijk!

-C-

Voor mijn gevoel is mono onnatuurlijk. We zijn voorzien van 2 oren, en zo'n beetje alles wat op ons afkomt levert een niet-mono ervaring.
Als je eens fijn je koptelefoonplug niet niet helemaal in het daarvoor bedoelde gat steekt, heb je een mono geluid. Dat klinkt best wel vreemd. Als je dan die plug nog een fractie verder er in prakt, klinkt het stereo, en gaat er een wereld voor je open.
Als je luistert naar oude stereo-opnames, waarbij een instrument gewoon helemaal links of rechts of precies in het midden werd gezet, ervaar je ook zo'n vreemd gevoel.

Als je op 80 meter afstand van het podium in de Kuip naar een live-optreden luistert, terwijl de complete herrie van volledig links komt, dan zal je zo 1-2-3 niet zoveel van het stereo-geluid meekrijgen.
Sta je op het middenveld, dan is het toch wel fijn dat ze d'r een beetje ruimte in hebben gemikt.
Maar, ook dit is natuurlijk weer allemaal mijn persoonlijke beleving.

Nog zoiets: broodje warm vlees is toch echt een stuk lekkerder dan een broodje koud vlees. Als het warm is proeven we meer. Misschien is dat ook zo met mono en stereo: als het stereo is is het (bijna altijd) lekkerder

Motown is toch net effe wat anders dan hedendaagse synth-muziek... je kan dat uberhaupt niet vergelijken
of we moeten een algemeen MIX topic maken...
We hoeven geen MIX topic hierover te maken want iedereen denkt hier anders over. Dat ik ook mijn punt, Sander werkt zoals hij het prettig vindt. Maar sommige reactie klonken een beetje alsof het een must is voor iedereen om stereo te werken. Kijk als een beginner hier zou komen vragen wat de voordelen zijn dan kan ik me voorstellen dat er geadviseerd wordt om stereo te werken. Maar voor mensen die al langer bezig zijn en om bepaalde redenen bewust dingen in mono doen lijkt me dat niet nodig.
Sander zal toch wel eens een mix in stereo hebben gemaakt en misschien tot de conclussie gekomen zijn dat het niets toevoegde voor hem.
De track die hij hier poste vind ik qua mix ook okay, zou voor mij niet beter worden als de ride een beetje links zou zitten en de percussie rechts.
Zoals ik zei, ieder z'n ding. Het is voor een deel een smaak kwestie, er zijn ook veel verschillende manieren om stereo te mixen. Daar zal ook iedereen weer anders over denken.

Origineel geplaatst door Bass wat voor track is hier gepost? klinkt niet echt Motown moet ik zeggen[/B]
Nou, die track heeft kwa stijl meer met Motown/Motorcity/Detroit te maken dan je op het eerste gezicht zou zeggen.
Trouwens aan je handtekening onder je post te zien zou jij ook wel wat voor mono moeten voelen ;)

Trouwens aan je handtekening onder je post te zien zou jij ook wel wat voor mono moeten voelen ;)

Aan jou registratiedatum te zien kan ik jou niets kwalijk nemen... ;)

Aan jou registratiedatum te zien kan ik jou niets kwalijk nemen... ;)
flaaauww :gaap:
genoeg gelult ik ga weer effe gemakzuchtig een mono track in elkaar pleuren ;)

Lol, ik vind het een leuke discussie iig.... ben benieuwd naar meer meningen... maar misschien moet dit even gesplitst worden dan in een mono/stereo en een sanders's track topic...

Back