Als je op 1 spoor live opneemt, kan je achteraf niks meer wijzigen. Zou wel eens een keertje m'n meerdere inputs kunnen gebruiken, maar das dan meer om echte fouten makkelijker te verwijderen. Stereo vindt ik niet echt een togevoegde waarde. Zeker niet voor dit soort muziek.
Origineel geplaatst door sander Als je op 1 spoor live opneemt, kan je achteraf niks meer wijzigen. Zou wel eens een keertje m'n meerdere inputs kunnen gebruiken, maar das dan meer om echte fouten makkelijker te verwijderen. Stereo vindt ik niet echt een togevoegde waarde. Zeker niet voor dit soort muziek.
Met een klein beetje panning kun je je mix echt enorm verbeteren. Ook in deze muziek. Maar goed, da's een andere discussie, en als jij 't zo ook prima vindt...
1 ding.... probeer nu eens voor de grap, gewoon voor de gein, iets STEREO op te nemen... wat een wereld zou er voor je open gaan, nu kun je daadwerkelijk geluiden ruimtelijk plaatsen... wauw!!!
Aan de andere kant kan je hier ook ontzettend rijk mee worden
Ik ontmoette laatste iemand die doof was aan zijn linkeroor..
Hij vroeg of ik een mono versie van 1 van mijn nummers wilde afmixen
Origineel geplaatst door rvooh Aan de andere kant kan je hier ook ontzettend rijk mee worden
Ik ontmoette laatste iemand die doof was aan zijn linkeroor..
Hij vroeg of ik een mono versie van 1 van mijn nummers wilde afmixen
Maar jullie hebben het niet over die bewegende geluiden, maar elk geluid z'n eigen plek in de mix toch. Dus alles net ietsje anders gepanned. Dat je dus dingen rechts constant iets harder kan horen dan hetzelfde geluid links. Ja zou kunnen, maar ach.
Sander ik sta aan jouw kant mix ook alles mono. Kan trouwens ook nog harder gesneden worden
Hier, Brian wilson (Beach boys, mixte mono) met een BACK TO MONO button van Phil Spector (Wall Of Sound, mixte ook mono)
Origineel geplaatst door cowbell Sander ik sta aan jouw kant mix ook alles mono. Kan trouwens ook nog harder gesneden worden
Hier, Brian wilson (Beach boys, mixte mono) met een BACK TO MONO button van Phil Spector (Wall Of Sound, mixte ook mono)
volgens mij zeg je het precies goed.... mixTE dus nu mixen ze wel in stereo, kan me best voorstellen dat stereo in de tijd van de beachboys nog niet zo vanzelf sprekend was, en dan heb je altijd lieden die blijven vasthouden aan oude principes zoals mono... maar das 40 jaar geleden.... gelukkig is het mijn bescheiden mening, maar ik snap niet wat men er tegenwoordig van weerhoudt om iets iig stereo op te nemen? we leven in de tijd van surround bende en weet ik veel wat allemaal niet meer voor mogelijkheden... een telefoon heeft tegenwoordig zelfs een stereo uitgang... Het enige argument wat ik zou kuinnen aanvoeren om iets niet stereo op te nemen, is volgens mij gewoon gemakzucht...Dus grijp die mogelijkheden en welkom in de wereld van de techniek...
Haha, arme Sander.. Als je niet begonnen was over dat ie mono is had je er niemand over gehoord!
Ik zie het als een detail. Je wilt stereo of je wilt het niet.. Ik vind de 1 niet beter dan de andere.
Maar als je in de weer gaat met vage soundscapes of weet ik veel dan kan ik me wel voorstellen dat je stereo moet hebben.
Origineel geplaatst door d.j.conflict volgens mij zeg je het precies goed.... mixTE dus nu mixen ze wel in stereo, kan me best voorstellen dat stereo in de tijd van de beachboys nog niet zo vanzelf sprekend was, en dan heb je altijd lieden die blijven vasthouden aan oude principes zoals mono... maar das 40 jaar geleden.... gelukkig is het mijn bescheiden mening, maar ik snap niet wat men er tegenwoordig van weerhoudt om iets iig stereo op te nemen? we leven in de tijd van surround bende en weet ik veel wat allemaal niet meer voor mogelijkheden... een telefoon heeft tegenwoordig zelfs een stereo uitgang... Het enige argument wat ik zou kuinnen aanvoeren om iets niet stereo op te nemen, is volgens mij gewoon gemakzucht...Dus grijp die mogelijkheden en welkom in de wereld van de techniek...
Gemakzucht...? haha, ik heb de eerste 10 jaar gewoon stereo gemixt.
Kan me niks schelen dat we tegenwoordig met surround kunnen werken en van mijn part heeft jouw telefoon quadrafonische outputs.
Als het enige argument wat je kan bedenken om mono te werken gemakzucht is dan heb je een beetje beperkte visie op produceren in het algemeen. Ik weet heus wel dat anno 2005 mono niet de norm is. Maar voor mij is het een persoonlijke beslissing die deel uit maakt van het hele creative proces. Soms werkt het prettig om bepaalde dingen te beperken om daarna te proberen het maximale eruit te halen. Voor de muziek die ik nu maak heb ik stereo niet nodig. Dat werkt dus voor mij.
Je zal mij nooit horen zeggen dat iedereen mono moeten mixen.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.