Ervaringen Virus TI

Ik heb de laatste periode eindelijk weer eens wat meer tijd om me met mijn hobby (synths/muziek) bezig te houden.
Nu ben ik eindelijk toegekomen aan het uitvoeren van een lang achterstallige update van mijn TI2, namelijk; de OS + firmware update naar 5.1.1.0

Wat mij opvalt, na deze update is dat er geen rode lampjes meer branden op de Virus. Alles werkt nog 100%. Een aantal witte LEDs zie ik wel. Heeft iemand dit eerder gezien? Of zie ik iets (domweg) over het hoofd?

Jee, 2005 start van dit topic, afgezien van de virus ti2 wordt het niet eens tijd voor een nieuwe virus? Ik zit zelf op virus c.

Jee, 2005 start van dit topic, afgezien van de virus ti2 wordt het niet eens tijd voor een nieuwe virus? Ik zit zelf op virus c.

Ik las een tijdje geleden een artikel dat zei dat het zeer onwaarschijnlijk is dat er nog een nieuwe Virus komt omdat de DSP familie waar de codebase op geschreven is end of life is. Dit houdt in dat Access de software vrijwel geheel zou moeten herschrijven op nieuwe technologie waarbij het maar de vraag is in hoeverre sommige dingen die nu direct hardcoded op de hardware worden gedaan 1 op 1 over te nemen zijn. Al met al dus een enorme technische uitdaging en investering terwijl ze nu lekker geld binnenharken met die Kemper amps. Al zou ik een nieuwe Virus ook wel toejuichen.

-edit- Dit artikel https://synthmorph.com/blogs/news/access-virus-future-kemper-amp-virus-ti3

Clavia brengt toch nog steeds nieuwe nord leads uit ?
Kan wel geen info vinden over de huidige gebruikte cpu's ( nog steeds de motorolla /freescale ??)

Waldorf is ook nog in de running, en binnenkort de quantum welliswaar met ARM cpu

Bottom line is dat acces gewoon geen zin heeft om iets nieuws uit te brengen , en waarom ook ?
Die kempfer modelling amp. brengt waarschijnlijk wel genoeg geld in het laadje

Ze zouden van de TI gewoon een vst moeten maken met een dsp kaart erbij, zoals de Virus Powercore toentertijd. Hij klinkt zo goed, maar in Ableton werkt de TI echt Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Ik denk er zelfs over terug te gaan naar de C, dan maar geen hypersaws.

... maar in Ableton werkt de TI echt Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Ik denk er zelfs over terug te gaan naar de C, dan maar geen hypersaws.

Waar loop je precies tegen aan dan? Bij mij werkt ie over het algemeen wel goed, soms moet ik hem ff opnieuw starten omdat hij niet sync loopt, maar dat is het enige eigenlijk.

Ik vind de sync problemen niet zo erg, dit komt sporadisch voor en vaak is dit opgelost door op stop en play te drukken.

Wat ik een stuk vervelender vind is dat de TI latency veroorzaakt op alle sporen bij het inspelen van midi tracks. Ja, dit is op te lossen door op de Live knop te drukken, je stuk in te spelen en de Live knop weer uit te zetten, maar dit vind ik niet zo lekker werken. Cubase ging daar veel beter mee om, daar hoefde ik alleen de Live knop te gebruiken als ik dingen op de Virus ging inspelen en niet op andere tracks. Nu vertraagt de Virus mijn hele systeem.

Wellicht komt het ook omdat ik nog een vrij oude pc heb, ik moet de buffer size al snel opvoeren tot boven de 125. Hoe is jullie buffer size dan? Laten jullie de Live knop altijd aan?

128 dan. Maar daarboven ga ik de latency wel horen en de Virus verdubbelt dat nog eens, als de Live knop uitstaat. Maar hier zijn ook al vele discussies over geweest op Gearslutz en dergelijke.

Ik ben gestopt met gebruik van TI, ik heb hem gewoon aangesloten met normale MIDI kabels in plaats van via USB. En ik heb die Mystery Island editor erbij, al merk ik dat ik tegenwoordig eigenlijk alles van de frontend op de synth zelf edit.

Ik ben gestopt met gebruik van TI, ik heb hem gewoon aangesloten met normale MIDI kabels in plaats van via USB. En ik heb die Mystery Island editor erbij, al merk ik dat ik tegenwoordig eigenlijk alles van de frontend op de synth zelf edit.

werkt dat beter ja? Ik heb de virus ti snow.. maar wordt soms helemaal para van die korte noten ofzo na een tijdje, dan moet ik of de virus ti opnieuw rebooten of cubase helemaal opnieuw opstarten. En met grote projecten is dat soms wel onpraktisch.. afijn, ik vind het wel een fijne synth maar die usb ondersteuning is geloof ik niet echt super. :D Heb zelf ook de C, maar gebruikt ze beide.. de C gebruik ik liever als ik iets viezer wil oid, wat warmer.

Al zou ik ze niet snel weg doen. :D

De Mystery Island plugin lost een probleem op en geeft je er een probleem voor terug. Althans, dit ligt niet aan de plugin, maar de Virus TI is via midi absoluut niet strak als je veel voices tegelijk gebruikt. Ik heb hierover een vraag gesteld aan Access en dit was hun antwoord:

Regular Midi is never as tight as using the TI via the Virus TI plugin. That is just in the nature of Midi, since it cannot produce voices sample accurate at the same time. Midi is a serial protocol, so voices are produced one after another. So the more voices you trigger at the same time, the higher the time spread for these. That would also explain why sounds with a lower UNISON setting sound "tighter".

Dus ik ben weer terug naar Virus Control.

Ben zelf ook weg van de Virus Control, ziet er goed uit en werkt prima. Al werk ik nu stuk sneller met real time renderen en gewoon verder door gaan. Maar soms doe ik leads en dan denk ik van sjees.. heb ik de adsr verkeerd in gesteld want hij was toch een stuk langer.. dat vind ik dan wel een nadeel.

Er is wel een firmware update beschikbaar sinds oktober geloof ik.

.... Midi is a serial protocol, so voices are produced one after another. So the more voices you trigger at the same time, the higher the time spread for these. That would also explain why sounds with a lower UNISON setting sound "tighter".

Klinkt een beetje ongeloofwaardig van Access, je triggered met een midi bericht toch de hele patch in 1 keer en niet alle voices binnen die patch apart en serieel achter elkaar.

Klinkt een beetje ongeloofwaardig van Access, je triggered met een midi bericht toch de hele patch in 1 keer en niet alle voices binnen die patch apart en serieel achter elkaar.

Dat zou je denken, maar toch spreidt de TI de voices, dat is duidelijk hoorbaar. Met oudere Virus versies was dat niet zo.

Back