Ervaringen Virus TI

Origineel geplaatst door Groene ridder
Ik heb een afbeelding van de nieuwe Virus Ti Enhanced gepost bij de Photoshop topic.
Hij heeft nu ook een Pitch envelope.

... spijtig dat hij niet echt bestaat.

Zeker spijtig, een pitch envelope is een van de weinige dingen die ik echt mis aan de Virus. Waar staat je plaatje dan(link)?

Origineel geplaatst door The Unholy
Zeker spijtig, een pitch envelope is een van de weinige dingen die ik echt mis aan de Virus. Waar staat je plaatje dan(link)?
Uhm met de mod matrix kan je toch gewoon 1 van de 2 beschikbare envelopes aan de pitch toewijzen?

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?postid=833324#post833324

De modulation matrix kan je inderdaad gebruiken voor vanales en nog wat,
maar een pitch envelope die rechtstreeks met draaiknoppen (of faders) toegankelijk is toch handig als extra.

Zijn hier mensen die de Virus TI in ableton live gebruiken en deze in sync krijgen ZONDER de "delay compensation" aan te zetten? In mijn setup waarbij ik 2 laptops als slave heb aangestuurd door een externe midiclock kan ik geen gebruik maken van de "delay compensation" en kan dus ook niet op die manier de Virus TI in sync laten lopen...

Origineel geplaatst door Groene ridder
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?postid=833324#post833324

De modulation matrix kan je inderdaad gebruiken voor vanales en nog wat,
maar een pitch envelope die rechtstreeks met draaiknoppen (of faders) toegankelijk is toch handig als extra.

mike jarrod heeft gelijk, dat kan je gewoon doen in de matrix, dan koppel je deze gewoon aan de softknobs (of eventueel aan andere CC's)

Origineel geplaatst door MikeJarod
Uhm met de mod matrix kan je toch gewoon 1 van de 2 beschikbare envelopes aan de pitch toewijzen?

Ja natuurlijk, ik maak al mijn kicks door de pitch aan de filter env te koppelen.

Maar aangezien ik dit nogal vaak doe zou een vaste pitch envelope veel handiger zijn, hou je bovendien je filt. env.

zooo... was er ff een paar maanden uit (druk, druk, druk) Dus ik had weer wat te lezen in deze fijne topic (6 pagina's)
Wat een kommer en kwel zeg. Ik begrijp je frustraties Unholy, de Ti is namelijk een apart beestje die je met kennis
moet behandelen. God dank heb ik al geruime tijd totaal geen irritaties meer. Ik gebruik zelfs mijn TI als audio interface,
i.c.m. de USB poort (als een zonnetje loopt het ding)

Wel jammer dat sommige mensen zeuren om niks. het is bekend dat de Ti als jaren niet optimaal werkt, dus verwacht
niet dat het een plug-and-play apparaat is. (bestaat die standaard nog? :)

Maargoed, ik zeg wel dat mijn Ti als een zonnetje werkt zonder sync probs, tikjes, popjes etc, maar ik zit zelf met
een huge probleem. de Ti gaat via mijn USB de pc in, Cubase verwerkt het signaal (EQ, effecten, comressor, de hele
rambam)en stuurt het weer terug naar de Ti die vervolgens via de analoge outputs door mijn speakers klinken.
maar cubase kan het audiosignaal niet opnemen. Ik snap hier dus totaal niks van. Als het signaal de PC in komt moet
het ook op te nemen zijn. 1+1=2. appel+peer=appelpeer. Heeft iemand een reddende tip voor mij, er valt niet
veel in te stellen in Cubase 4 studio qua input en output aangezien mijn Ti het enige hardware is die met cubase
communiceert.

Een kleine kanttekening is dat in de cubase signaal monitor alleen een audio-out signaal en een midi-in signaal actief is.
op naar de 100 Ervaringen met de Ti pagina's.

Als iemand vragen heeft m.b.t. het optimaliseren van de settings in cubase 4 zodat er geen sync en/of popjes klikjes
problemen meer ontstaan... vraag maar raak. Ik heb dat ding nu een jaar, dus ik weet wel het één en ander van
optimalisatie. ... zegt de koekebakker die geen geluid kan opnemen ...

Anyway, leuk to be back.

Laatst gewijzigd:
Wel jammer dat sommige mensen zeuren om niks. het is bekend dat de Ti als jaren niet optimaal werkt, dus verwacht
niet dat het een plug-and-play apparaat is. (bestaat die standaard nog? )

Hmmm dit beschouw ik toch wel als een fanboy opmerking. Een apparaat van 1699 euro waarvan je niet mag verwachten dat ie 100% naadloos werkt? Alles wat er niet aan werkt is een 100% valide reden om te zeuren vind ik.

Als je een nieuwe auto koopt voor zeg 12.000 euro (geen dure auto voor moderne maatstaven) en hij wil niet in z'n 5e versnelling dan moet je ook maar niet zeuren?
Dat eenzelfde auto bij een ander eigenaar wel gewoon werkt door welke omstandigheden ook is natuurlijk niet aan de orde.

Maargoed, ik zeg wel dat mijn Ti als een zonnetje werkt zonder sync probs, tikjes, popjes etc, maar ik zit zelf met een huge probleem.

Is dit dan geen tegenspraak? Werkt als een zonnetje maar je hebt wel een enorm probleem?

Heb overigens zelf geen Ti, wel een Virus C gehad maar weggedaan. Ik heb echter een ZEER sterke mening over het recht op klagen als een product waarvoor je goed geld hebt betaald niet werkt zoals het behoort te werken.

Hehe, dat is zeker tegenspraak, maar ik vermoed dat het probleem bij cubase of mij ligt, en niet bij de TI.

Een jaar of wat geleden was er een babybenz op de markt die zo onveilig was als wat (omvalkans). Dit was
algemeen bekend. Als iemand toch persee zo'n autootje wilde hebben en hij viel om, was het zonder twijfel
een eigen schuld duikke bult situatie. Ik neem aan dat je het hier mee eens bent. Een Ti is een Ti, de problemen
komen pas kijken als er een pc aangehangen wordt. En als een Ti stand alone niet werkt is ie gewoon kapot, zo
simpel is dat. Dan gaat ie terug naar de winkel en krijg je een nieuwe.

Ik ben trouwens pas fan geworden nadat de Ti fatsoenlijk draaide overigens. Daarvoor was het een bitch. Je moet
gewoon weten het kreng te temmen.

Origineel geplaatst door koekebakker
. Ik begrijp je frustraties Unholy, de Ti is namelijk een apart beestje die je met kennis
moet behandelen.

Vind ik een beetje een kut-opmerking. Mijn problemen hebben grotendeels te maken met een - door Access erkende - bug in de TI, waardoor bepaalde dingen die ik vaak doe, de TI compleet van slag maken. Het is niet zo dat als je dit probleem nog nooit hebt ervaren, je het apparaat beter begrijpt dan ik, dat betekend eerder dat je je nog niet genoeg in de Virus TI verdiept hebt.

Ik ben geen computer/synth expert, maar degene van wie ik al mijn spullen koop, is dat wel en ook hij vindt de Virus op sommige punten waardeloos presteren. En ja, ik verwacht van een apparaat als dit dat ie foutloos werkt. Ik ben ook een tijdje in het bezit geweest van de Roland SH-201, die hetzelfde doet als de Virus, misschien iets minder uitgebreid is, maar wel 100% foutloos werkt(en nog niet 1/3 kost).

Origineel geplaatst door koekebakker
Daarvoor was het een bitch. Je moet
gewoon weten het kreng te temmen.

Ja ja... Ik vind dat je maar rare uitspraken maakt hier.
Als ik het goed begrijp, gebruik je de TI niet naast een andere geluidskaart, maar als primair asio device.

Je komt hier net doen alsof mensen die problemen met de TI ondervinden zich wat aan zitten te stellen, terwijl je zelf de meest eenvoudige setup hebt en waarschijnlijk nog niet 30% van de mogelijkheden van het apparaat gebruikt.

Dan sluit ik me aan bij acidfever. Omdat jij de TI alleen maar als boodschappenwagentje binnen de bebouwde kom gebruikt, heb je de bitch getemd of zo? Beetje raar.

Ik ben zelf vorige weer overgestapt op een andere geluidskaart. Had voorheen een RME digi 9636, en nu een RME madi pci kaart als asio master in Cubase. Mijn eerste bevindingen zijn dat de TI al een stuk stabieler loopt via de usb. Terwijl alle andere instellingen ongewijzigd zijn. Door het uitwisselen van een geluidskaart en installeren van andere drivers zijn een aantal problemen ineens verholpen.
Ik vermoed dat sommige mensen met een TI gewoon een ongelukkige combinatie van hardware en drivers hebben waardoor problemen ontstaan. Is voor access natuurlijk ook moelijk om al die mogelijke combinaties te tackelen. Maar met het feit dat ze iedere 1,5 maand met een nieuwe software update komen, geeft access zelf eigenlijk ook toe dat er nog een hoop problemen voorkomen.

Laten we de Fanboy opmerkingen achterwege laten en de mensen die problemen hebben proberen te helpen hier, daarvoor is deze thread toch ook bedoeld.

Origineel geplaatst door Alan

Ik vermoed dat sommige mensen met een TI gewoon een ongelukkige combinatie van hardware en drivers hebben waardoor problemen ontstaan. Is voor access natuurlijk ook moelijk om al die mogelijke combinaties te tackelen.

Dat is idd het probleem.
En de asio van de ti is gewoon niet ok. Geluid is allesbehalve sprankelend. Het is een synth. Geen geluidskaart.

Gr

Origineel geplaatst door scan
Dat is idd het probleem.
En de asio van de ti is gewoon niet ok. Geluid is allesbehalve sprankelend. Het is een synth. Geen geluidskaart.

Gr

hier sluit ik me bij aan. Zeker op de forums zie je veel problemen die gemeld worden door mensen die de ti als audiokaart gebruiken. Access is hier ook mee bezig om dit te verbeteren gezien het feit dat sinds 2.03 nieuwe audiodrivers zijn toegevoegd aan de installatie. Deze brengen helaas nogal wat stabiliteitsproblemen kwa sync met zich mee in de praktijk (volgens de meldingen op het forum van eindgebruikers).

Ik ben er ook van overtuigd dat Alan een heel goed punt aandraagt met betrekking tot de verschillende pc configuraties. Al die verschillende drivers en software (soms gekraakt) samen laten werken met de ti is vaak een bron van ellende. Dit zou ook verklaren waarom de 1 veel meer problemen ervaart dan de andere.

En natuurlijk zijn er nog de bugs die er nog steeds inzitten zoals genoemd eerder door unholy. Hoewel je met workarounds een heel eind komt, zitten ze er wel degelijk in en moeten gewoon opgelost worden. Dat zal uiteindelijk ook wel gebeuren.

Het is ook wel een beetje access zijn eigen schuld natuurlijk dat dit bij zoveel mensen niet goed gaat. 65 procent usb bandwidth requirement voor 2 stereo audiosporen is veel te veel. En zelfs als je snapt hoe je ermee om moet gaan op dat vlak blijft het toch een soort van lotto of het goed werkt. Ter vergelijk, op mijn systeem heb ik de volgende dingen op usb aangesloten:
- virus ti
- roland vsynth
- yamaha s90es
- bcd2000
- bcr2000
- midex 8
en nog zo'n 8 andere usb apparaten.

Dit lukt dus nooit met een standaard configuratie. de usb driver valt dan gewoon uit van degene die het laatst geladen wordt. Om dit mogelijk te maken moest ik er 2 extra usb kaarten inzetten (die dus hun eigen usb root host hebben), en daarmee apparaat voor apparaat bekijken op welke usb ingang (en dus host) ik deze apparaten aan moest sluiten om een normale load balancing op mijn usb width requirements te houden. Dat is dus mega lastig!

Gelukkig doet access er alles aan met zeer regelmatige updates inmiddels, om voor zover dat in hun vermogen ligt, de bugs op te lossen. Dat kost helaas tijd, maar gelukkig gebeurt het wel.

Laat ook nog even weten wat je ervan vindt als je de software wel gebruikt hebt. :D

Ik heb de software geïnstalleerd.
Het werkt goed (de virus kan je als plug-in instrument gebruiken).

Er is echter iets wat mij nog niet helemaal duidelijk is.
Hoe kan ik de Virus met Viruscontrol, best multitimbraal gebruiken?
Bij de fantom bijvoorbeeld wordt elke part gestuurd door de midi-tracks (ik gebruik logic-express)
Maar Viruscontrol is een software instrument en zit dus op de instrument-tracks.
De noten van die Viruscontrol-track worden door part 1 van de virus gespeeld.
Hoe stuur ik die andere tracks dan?
Mag je midi-kabels en usb tegelijk gebruiken?

Een beetje verwarend.
Ik kon de Viruscontrol ook niet als tweede softsynth openen.
Ik kan bijvoorbeeld wel verschillende Vanguards openen.

Ik veronderstel dat het nog wat experimenteren wordt

Ben na wat ellende met VC overgestapt op het direct aansturen van de Ti via ""Virus ti synth""USB driver.
Nu ik hem intensiever op deze manier gebruik wordt ik gek van de tikjes en vreemde geluidjes. Heb hem ook direct via Midi aangesloten, maar dan is het nog erger. (Heb een dedicated USB-kaart..jaja). Ik gebruik 2.0.5 in combinatie met SX3.1 en XP sp2.

Heb al van alles geprobeerd, zoals geen reverb en delay gebruiken, unison lager etc. maar niets helpt

Ik kan me niet herinneren dat ik deze tikjes wel met 2.0.2 had. Kan iemand anders dit bevestigen? Is het nu wel of niet mogelijk om terug van 2.0.5 naar 2.0.2 want daar lees ik ook wat tegenstrijdiige verhalen over?

Origineel geplaatst door ostienstra
Ben na wat ellende met VC overgestapt op het direct aansturen van de Ti via ""Virus ti synth""USB driver.
Nu ik hem intensiever op deze manier gebruik wordt ik gek van de tikjes en vreemde geluidjes. Heb hem ook direct via Midi aangesloten, maar dan is het nog erger. (Heb een dedicated USB-kaart..jaja). Ik gebruik 2.0.5 in combinatie met SX3.1 en XP sp2.

Heb al van alles geprobeerd, zoals geen reverb en delay gebruiken, unison lager etc. maar niets helpt

Ik kan me niet herinneren dat ik deze tikjes wel met 2.0.2 had. Kan iemand anders dit bevestigen? Is het nu wel of niet mogelijk om terug van 2.0.5 naar 2.0.2 want daar lees ik ook wat tegenstrijdiige verhalen over?

je zou het volgende eens kunnen testen:
- zet je Virus ti aan
- ga naar je device settings van windows via: control panel - system - hardware - devices manager knop
- open de tree setting: Sound , video and game controllers
- ga met je rechtermuisknop klikken op virus audio driver.
- kies disable
- start cubase op, en check of het probleem nu nog optreedt.
- na het testen kun je als het niet helpt je audio driver weer enablen

Gaan we straks direct proberen. Bedankt.

Kan ik hem dan nog wel via die ""virus ti synth"" USB-driver aansturen, of ""moet"" ik hem dan via MIDI aansturen.
USB heeft mijn voorkeur want dan hoef ik de clock (BPM) niet ook nog handmatig in te stellen.

Ik weet nl niet wanneer (in welke setup) de virus gebruik maakt van welke driver. je hebt natuurlijk audio drivers en midi drivers

Origineel geplaatst door ostienstra
Gaan we straks direct proberen. Bedankt.

Kan ik hem dan nog wel via die ""virus ti synth"" USB-driver aansturen, of ""moet"" ik hem dan via MIDI aansturen.
USB heeft mijn voorkeur want dan hoef ik de clock (BPM) niet ook nog handmatig in te stellen.

Ik weet nl niet wanneer (in welke setup) de virus gebruik maakt van welke driver. je hebt natuurlijk audio drivers en midi drivers

ja dat werkt gewoon nog. enige waar die driver voor is , is voor het audio gedeelte in windows zelf, maar dat staat los van de asio en audio in je sequencer. Het bijzondere is wel dat het wel veel invloed heeft op de stabiliteit van je audio verbinding in de sequencer zelf als je hem aan heeft staan, dit uit zich bij een aantal mensen in het hebben van tikjes, en strakheid kwa sync die verbeterd als je deze audio driver disabled. Vandaar de moeite om hem eens op die manier te testen of het in jouw situatie de boel wat verbeterd.

@ Alan

Met temmen bedoelde ik dat je moet weten hoe je je pc en ti op elkaar moet afstemmen, ik nam aan dat dat wel
duidelijk was.
Maar nogmaals, mensen die een Ti kopen weten dat er problemen kunnen optreden, verkopers vertellen dat, dus
als mensen hun vingers niet willen branden, koop dan geen Ti. Het is geen maatschappelijke verplichting.

Verder wil ik niemand een "onkunde" stempel geven (waarschijnlijk weet 2/3 hier op het forum meer van audio apparaten
dan ik). Het is wel zo dat veel mensen meteen naar een forum grijpen als er een klikje op een kraakje opduikt terwijl
ze gewoon de samplerate van de Ti en audio applicatie moeten gelijk trekken. Ook staat er bij de install van de Ti dat
je niet de synth in een usb hub moet prikken. Maar als daar al geen gehoor aan wordt gegeven...

Maar unholy.... Het is en gewone synth hoor, geen teleporter, koffiezetapparaat of televiesietoestel. Qua functies ken
ik de Ti nu wel zo'n beetje dus ik vraag mij af waar je deze loze opmerking vandan haalt. Met een grotere setup
functioneerd de Ti ook gewoon.

Genoeg, over en weer geschreeuw van mijn kant. Ik heb mij wel duidelijk gemaakt. :koffie:
Hopelijk zijn alle problemen snel uit de lucht voor ieder met de komende honderd updates (wees blij dat er updates komen)

Back