Bouw van mijn "Studio" (hobbyhok)

Origineel geplaatst door REY
Vandaag de isolatie afgemaakt !

Wat heb je toegepast ?
En tussen welke ruimtes heb je geluidisolatie ?

en
Noppenschuim wordt zwaar overgewaardeerd. Hoge frequenties trekken zich niks aan van of het materiaal in de vorm van noppen is gemaakt. In plaats hiervan kun je veel beter een geschikte absorber aan de muur monteren.
Hinderlijke flutter kun je het beste tegengaan door één van de tegenover elkaar gelegen wanden onder een hoek te brengen.

succes ermee

Origineel geplaatst door DJB
Wat voor vloertegels heb je dan? Plavuizen ofzo? Ben je niet bang dat dat enorme reflecties gaat geven?
Zomaar een vraagje....

Nee hoor ! Plavuizen geven idd teveel reflectie !!
Ik gebruik van die tapijt tegels, Deze zijn lekker zwaar.
Het lijkt of ze een soort bitumen in zich hebben.

Vragen en opmerkingen zijn zeer welkom hoor :D

Origineel geplaatst door matt second
Wat heb je toegepast ?
En tussen welke ruimtes heb je geluidisolatie ?

en
Noppenschuim wordt zwaar overgewaardeerd. Hoge frequenties trekken zich niks aan van of het materiaal in de vorm van noppen is gemaakt. In plaats hiervan kun je veel beter een geschikte absorber aan de muur monteren.
Hinderlijke flutter kun je het beste tegengaan door één van de tegenover elkaar gelegen wanden onder een hoek te brengen.

succes ermee

Ik gebruik voor de tussen wanden 50mm rockwool industrie kwaliteit !
De noppenschuim wordt idd alleen maar gebruikt als reflectie demper.
Als geluidsisolatie werkt dit bijna tot helemaal niet !
Daarom 20mm gips en rockwool !
En zelfs dat is waarschijnlijk nog niet genoeg =(

UPDATE !!

Attachments

• image_00011.jpg
    image_00011.jpg
    41,4 KB · Bekeken: 116
Denk dat dit helemaal gaat goedkomen :)

Ik gebruik voor de tussen wanden 50mm rockwool industrie kwaliteit !

De geluidisolatie is dus om het in de rest van je huis stil te houden?

50 mm rockwool zegt zo weinig over geluidisolatie!
In een massa-veersysteem is lucht de veer. Rockwool kun je dan in de luchtspouw toepassen als geluidsabsorbtie.

De noppenschuim wordt idd alleen maar gebruikt als reflectie demper.
Als geluidsisolatie werkt dit bijna tot helemaal niet ! [/B]

Blijft mijn opmerking staan over noppenschuim!
Rockwool en noppenschuim , allebei absorberend, geluid gaat er hetzelfde mee om.

Daarom 20mm gips en rockwool !
En zelfs dat is waarschijnlijk nog niet genoeg =( [/B]

Wie heeft dit voor je uitgerekend ? Is het eenzijdig 20 mm gips ? of heb je twee lagen gips met rockwool ertussen ?

De geluidisolatie is dus om het in de rest van je huis stil te houden?

REY => Yep :D

50 mm rockwool zegt zo weinig over geluidisolatie!
In een massa-veersysteem is lucht de veer. Rockwool kun je dan in de luchtspouw toepassen als geluidsabsorbtie.

REY => 20mm luchtspouw en 50mm isolatie

Blijft mijn opmerking staan over noppenschuim! Helemaal mee eens !!!
Rockwool en noppenschuim , allebei absorberend, geluid gaat er hetzelfde mee om.

REY => Klopt ! alleen de massa van rockwool is hoger ! Dus absorbeert meer geluid over het gehele frequentie bereik.

Wie heeft dit voor je uitgerekend ? Is het eenzijdig 20 mm gips ? of heb je twee lagen gips met rockwool ertussen ?
Ik heb niet berekend ! Hetblijft hobby en zal nooit een 100% goede studio worden. Wel heeft iemand voor mij enige berekeningen er op los gelaten. En die waren voor mij redelijk acceptabel voor watbetreft de doorlaat.
De reflectie absorptie ga ik meten zodra de ruimte klaar is.

De opbouw van de muur waar het geluid naar toe wordt geblazen is noppenschuim, 20mm gips, 50mm rockwool, 20mm lucht, 18mm OSB en dan een onbewoonde zolder:D

Greettzz Rey

Welk type deur ga ik nemen ?

Ikheb de keuze tussen een 40mm Multiplex of een 40 mm vol gevulde deur (spaanplaat)
Beide deuren wil ik voorzien van 10mm gips en noppenschuim.

Wie heeft er een goed advies ??

in het kader van bovenstaande antwoorden kan ik aleen zeggen
pak de goedkoopste deur, maar zorg voor een goede afdichting
geen sleutelgat ook
en laat die gipsplaat erop maar zitten

beetje off topic :)

Komt ook op de deur te staan denk ik .. Deze studio is mede mogelijk gemaakt door festo !

Leuk om te lezen en te zien hoe je studio vaste vorm aan gaat nemen. Ik heb wel draadjes gelezen over geluidsisolatie enzo maar nu lees ik het aan de hand van een studio in wording. Toch wel een droom van menig forumlid die net als ik te klein behuisd is en net als ik geen aparte studioruimte heeft. Ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen wanneerde studio afis,veel succes nog.

Origineel geplaatst door demian
zie ik daar nou een Festo schroeftol?? Hoe schroeft dat als ik vragen mag? :)

//offtopic Is idd een Festool ! En schroeft zeer goed ! Ik werkpraktisch alleen maar met Festool :D net zoals Mischa suggereerde. // ontopic

Weer genoeg reclame.

Vanavond weer verdermet de desk. Ik denk dat deze voor 90 %klaar is vanavond. I'll keep youposted.

Rey

in het kader van bovenstaande antwoorden kan ik aleen zeggen
pak de goedkoopste deur, maar zorg voor een goede afdichting
geen sleutelgat ook
en laat die gipsplaat erop maar zitten

Afdichting is geregeld. Sleutelgat heb ik idd niet nodig.
En het goedkoopste spreekt me wel aan :D :D

Maar waarom geen gips nodig ? Ik dacht dat voor een deur een beetje massa geen kwaad kon.
Als jij denkt dat dit niet helpt dan laat ik het nl. graag achterwege ! omdat dit nog wat praktische problemen met zich mee brengt.

REY

Afdichting is geregeld. Sleutelgat heb ik idd niet nodig.
En het goedkoopste spreekt me wel aan :D :D

Maar waarom geen gips nodig ? Ik dacht dat voor een deur een beetje massa geen kwaad kon.
Als jij denkt dat dit niet helpt dan laat ik het nl. graag achterwege ! omdat dit nog wat praktische problemen met zich mee brengt.

REY

massa kan inderdaad niet veel kwaad, maar een goede geluidisolerende deur in een wand met onbekende geluidisolatie is redelijk nutteloos.
Als je zeker weet dat je wanden goed ontkoppeld zijn (ook achterwand en dakconstructie) , je hebt een spouw (lucht +rockwool) van minstens 10 cm en je vloer is volledig zwevend, dan zou ik een deur kopen bij Merford.
En anders heb je toch genoeg flankerende overdrachten, waardoor je de lage frequenties bij hoge geluidniveaus zal blijven horen in de rest van het pand.

succes

FF een tussentijdse update tussen de bakken koffie door.

De eerste contouren worden nu duidelijk zichtbaar :D

Attachments

• image_00013.jpg
    image_00013.jpg
    53,1 KB · Bekeken: 124
Das een flinke... Hoe ga je die plaat netjes afwerken? Spuiten of lamineren?

Origineel geplaatst door search64
Das een flinke... Hoe ga je die plaat netjes afwerken? Spuiten of lamineren?

Ik ga het eenvoudig rollen :D
eerst 2 lagen grond en dan 1 laag aluminium verf .

REY

Back