Playing the angel - Depeche Mode

TFHats

Lidl
Verbazend dat nog niemand hier al een thread over gestart heeft.

Naar mijn bescheiden mening zijn ze weer terug in volle glorie (en terug naar hun wortels). Tuurlijk zijn niet alle nummers makkelijk in het gehoor liggend, maar er zitten wel heel wat parels tussen. Zelfs de nummers die door Dave Gahan gepend zijn, zijn het luisteren waard (ondanks dat ik Paper Monsters maar zo zo vind).

1. A pain that I'm used to

Openingsnummer en staat meteen als een huis. Wil je een vet geluid horen? Luister dan maar naar de openingssynth (ik vermoed VCS3). Spannend nummer, waarin de druk wordt opgebouwd en in het refrein tot ontploffing komt. Prima om live te horen.

2. John the revelator

Yep. Deze klinkt ook al geweldig. Lekker schoppen tegen fundamentalisme met die typische DM electronische sound. Ook een goed live nummer zou dit zijn.

3. Suffer well

Het eerste nummer geschreven door Gahan (c.s.). En ik ben er aangenaam door verrast. De bassline heeft wel wat weg van die pulserende bass van a question of time, maar dat mag de pret niet drukken. Lekker analoog geluid.

4. the sinner in me

een trager nummer. Ik moest hier even aan wennen (het onderwerp is op zich bekend terrein voor DM). Maar hoe het nummer afbouwt is wel weer heerlijk. Beetje Fly on the windscreen hoor ik er wel in.

5. Precious

Deze moet inmiddels al bekend zijn. Op zich het meest commerciële nummer van dit album. Blijft lekker hangen, maar ik mis wel wat akkoordenprogressie en een brug.

6. Macro

Martin Gore zingt deze en dat is weer te horen ook. Ik hoor er wel wat counterfeit2 invloeden in. Niet 1 van de gemakkelijkste nummers, lijkt ook wel wat qua geluid op It doesn't matter van Some great reward.

7. I want it all

Persoonlijk vind ik deze wat minder. Het tweede nummer van Gahan. Maar deze had ook zo op Paper Monsters kunnen staan.

8. Nothing's impossible

Derde nummer van Gahan en ik vind deze erg goed. Lekker monotoon zoals Behind the wheel.

9. Introspectre

Altijd leuk die muzikale interludes van deze gasten.

10. damaged people

Eh, hoor ik daar iets Beatles achtig of een nummer uit Jesus Christ superstar? Tweede nummer dat door Gore wordt gezongen.

11. Lilian

Hmmmm, is dit bewust zo jaren 80 geschreven? Zou ook op A broken frame hebben kunnen staan (Photograph of you). Op zich wel makkelijk in het gehoor liggend, maar ik weet het niet.

12. the darkest star

Depri en bombastisch, maar zo als altijd met een vleugje hoop. Langzaam nummer maar wel met lekker synths erin.

8.5/10

Al met al een hele verbetering ten opzichte van Exciter. Het concert op 26 maart was ook wel heel snel uitverkocht (hehehe ik heb kaartjes! :duivels: ). Eigenlijk doen ze hier waar ze al 25 jaar goed in zijn. Gewoon hun eigen gang gaan en niet meegaan in populaire stromingen.

Zal Nederland dan toch eens plat gaan?

Re: Re: Playing the angel - Depeche Mode

Re: Re: Playing the angel - Depeche Mode

Origineel geplaatst door etaoin
Misschien omdat ie pas vandaag uitgekomen is? :D

In Nederland al vorige week. Bovendien was er al een (mindere) versie ergens anders te krijgen ;), maar laten we het daar hier maar niet over hebben.

Re: Re: Re: Playing the angel - Depeche Mode

Re: Re: Re: Playing the angel - Depeche Mode

In Nederland al vorige week.

Ah, ok. Ik had de cd+dvd editie in bestelling staan en die kwam pas vandaag, vandaar. Had niet gezien dat de losse cd al eerder uit was.

Degene die ik besteld heb staat ook video op, dus dat is zeker geen SACD:

Disc: 2
1. Playing The Angel in 5.1 and Stereo
2. Making The Angel
3. Precious (Video)
4. Clean (Bare)
5. Photo Gallery

SACD's zijn inderdaad doorgaans dual-layer. Eentje SACD en eentje gewoon CD. Maar je hebt wel een SACD-speler nodig om daar 5.1 uit te krijgen. Een doorsnee dvd-speler kan niks met een SACD (behalve als gewone cd afspelen).

Hoorde vanmorgen de single op de radio.
Dacht nog... goh, het zou makkelijk Depeche Mode old-style kunnen wezen... welk bandje zou het zijn? :D
Best wel dikke prima, dus!

*zucht*

Toch jammer dat zulke muziek totaal in de vernieling wordt geholpen door de mastering maffia.
Trouwens, het zo hard krijgen is nog helemaal niet makkelijk als menigeen denkt, maar het is iig totaal overbodig.

De mastering is trouwens op conto van 'onze vriendin' Emily Lazar. (Die zo fotomodel zou kunnen zijn.)

Origineel geplaatst door fuse
*zucht*

Toch jammer dat zulke muziek totaal in de vernieling wordt geholpen door de mastering maffia.
Trouwens, het zo hard krijgen is nog helemaal niet makkelijk als menigeen denkt, maar het is iig totaal overbodig.

De mastering is trouwens op conto van 'onze vriendin' Emily Lazar. (Die zo fotomodel zou kunnen zijn.)

Stoute meid! ;)

Volgens mij is het niet echt meer aan de verantwoordelijkheid van de mastering engineer te wijden bij opdrachten op dat niveau. De concurrentie vraagt om harder dus dan krijg je harder...

Jammer dat dynamiek in de 'pop' zo naar de klote gaat, maar het ligt volgens mij toch echt aan radiostations/muziek tv en de labelbonzen.

Ik bedoel je kunt zo iemand toch niet de schuld geven:

lazar.jpg

De 5.1 versie schijnt dit dynamiek probleem niet te hebben. Ook de CD versie die daarbij geleverd wordt heeft het niet.

Je bedoelt waarschijnlijk de 2-kanaals sacd versie? Want de cd-laag van de sacd heeft het ook (zie hieronder).
Ik ga straks even de sacd-speler naar de "studio" slepen en kijken hoe die versie is, want op het moment draai ik PTA helemaal niet meer omdat ik die continue distortion erg vermoeiend vind. Hopelijk valt dat mee als de dynamiek normaal gehouden is.

Precious, cd-laag van de sacd:

Attachments

• precious.jpg
    precious.jpg
    15,8 KB · Bekeken: 141
Laatst gewijzigd:
Back