Welke microfoon voor op line in mp3 speler?

MonoTron

Initiating Sequence..
Ik ben op zoek naar een goede kleine en het liefst niet al te dure microfoon waarmee ik geluiden kan opnemen via de line ingang van mijn (toekomstige) mp3 speler.

Ik wil op reis geluiden gaan opnemen en wil hiervoor de mp3 speler (waarschijnlijk wordt het de iAudio X5L 30gb) gebruiken. Aangezien de kwaliteit van de voice recorder te laag is wil ik de line in gebruiken. Hiermee kan ik op 320 kbps opnemen en dat vind ik voldoende.

Maar... Ik heb niet zoveel verstand van microfoons.

Ik neem aan dat ik met een actieve microfoon gewoon op line niveau kan opnemen of heb ik dit fout?

Zou dit wat zijn: Microfoon?

Het microfoontje uit de link is een electret condensator microfoon. Ik denk niet dat deze singnaal uitgeeft op LINE niveau. Het kan natuurlijk wel werken met een klein voorversterkertje ertussen, maar hou rekening met de voedingsspanning die een electret microfoon nodig heeft.

Owh, volgens mij heb ik de verkeerde link geplakt.

Het moest eigenlijk deze

Dus ik heb om op line niveau op te nemen hoe dan ook een preamp nodig? Er moeten toch ook wel mics zijn die dat zelf al hebben, zodat je dat niet apart hoeft mee te nemen?!? Om nou de hele tijd een preamp mee te moeten nemen is ook zo onhandig :D

Niemand anders wat opties?

Tja, in plaats van een voorversterker kun je natuurlijk ook een 24 kanaals mengtafel gebruiken, maar dat lijkt me helemaal moeilijk onderweg 8o)

Ik ken helaas het bestaan niet van microfoons die rechtstreeks line niveau uit geven. Misschien dat zoiets bekend is bij collega SF-ers

Hoi,
Je wilt dus opnemen met een microfoon via de line input.
Dan kun je bijvoorbeeld Soundman OKM's met de A6 adapter nemen: http://www.soundman.de/netherlands/netherlands.htm De combinatie OKM plus A6 kan via de line input.

Een microfoon met ingebouwde batterij, zoal de Sony ECM-MS957, kan NIET op de line input, want daarvoor is het afgegeven signaal veel te zwak (heb ik net zelf getest).

Of je kunt een kleine voorversterker kopen die je op de line input aansluit.
Hier staan er wat: http://www.soundprofessionals.com/cgi-bin/gold/category/540/mics
En hier ook:
http://www.felmicamps.co.uk/products/fel3.5series.html

Voor meer opties zie: http://www.minidisc.org/purchasing.html

Bedankt voor de tips mannen! :biertje:

Ik ben ondertussen wat verder. Ik heb een aantal kleine preamps,1, 2 gevonden en een microphone met ingebouwde preamp van Archos, maar daar zijn de reviews niet zo goed van.

Toch vind ik het onhandig om constant een preamp mee te moeten nemen. Een mic met een ingebouwde is dan een stuk makkelijker.

Het lullige is ook dat de opnamekwaliteit van de mp3 voice recorder net te laag is. Het hoeven echt geen professionele opnames te worden, als het maar bruikbaar is. De meeste portable preamps zijn echt TE professioneel, met bijvoorbeeld alleen maar een xlr mic ingang, daar heb ik werkelijk geen donder aan.

Dus nogmaals de oproep of iemand een dergelijke microfoon kent?!

[edit]

Deze preamp ziet er wel goed en degelijk uit. Ik heb geen flauw idee of een boost van 30db genoeg is voor buitenopnames, maar het lijkt me wel. Er staat alleen in de beschrijving dat geen "high gain amplifier" is. Worden die gebruikt om het geluid van kruipende insecten op te nemen ofzo??
This is getting tricky!

[/edit]

Origineel geplaatst door dsil

Deze preamp ziet er wel goed en degelijk uit. Ik heb geen flauw idee of een boost van 30db genoeg is voor buitenopnames, maar het lijkt me wel. Er staat alleen in de beschrijving dat geen "high gain amplifier" is. Worden die gebruikt om het geluid van kruipende insecten op te nemen ofzo??
This is getting tricky!

[/edit]

Wat voor een opnames wil je maken; kun je wat onderwerpen/situaties beschrijven.
Want inderdaad, een high gain amplifier wordt gebruikt om kruipende insecten op te nemen, maar dan nemen we meestal een piezo element :)

Ik doe zelf wat aan natuuropnamen, en aan opnamen van relatief zachte geluiden.
Dan is 30 dB gain gewoon niks; ik heb minstens 50 tot 60 dB nodig. Of jij minder nodig hebt, 30 dB dus, hangt af van de bronnen die je wilt opnemen.

Laatst gewijzigd:
Nope, een mp3 speler met mic in heb ik niet gevonden. Althans, geen die aan mijn andere eisen voldoet.

Wat ik wil gaan opnemen:

De natuurgeluiden in het oerwoud van Sumatra;
Een groepje trommelaars op bali;
De vogels op het strand van Ko Chang;
Een onweersbui in Darwin.....

Ga zo maar door. Het zullen met name buitenopnames worden. Een variabele gain is dus wel wenselijk, want de trommelaars maken meer herrie dan de vogels, etc.

Ik heb jammergenoeg niet genoeg geld om een dedicated opname apparaatje aan te schaffen. Daarnaast zal het ook te veel ruimte in beslag nemen en is het onhandig in gebruik (heb natuurlijk een rugtas van 12 kilo bij me!).

Gelukkig heb ik nog meer dan een maand om iets te vinden :D

Origineel geplaatst door dsil
De natuurgeluiden in het oerwoud van Sumatra;
Een groepje trommelaars op bali;
De vogels op het strand van Ko Chang;
Een onweersbui in Darwin.....

Ga zo maar door. Het zullen met name buitenopnames worden. Een variabele gain is dus wel wenselijk, want de trommelaars maken meer herrie dan de vogels, etc.
Hmm, natuurgeluiden in het oerwoud; zacht
trommelaars ; normaal nivo
volgels ; zacht
onweersbui ; zonder limiter niet op te nemen, en risicovol ivm inslag in de microfoon (die houdt je namelijk ruim boven het maaiveld).

Als ik jou was nam ik een MD recorder met mic input mee, en OKM's omdat die weinig wegen en erg klein zijn, en niet in de weg zitten; ze zijn altijd paraat.

Maar je moet dan wel veel batterijen meenemen en het is niet goedkoop.
Wellicht kun je ze lenen van iemand, of huren? (Niet van mij!)

Origineel geplaatst door meesha74
Inderdaad. Ik denk dat je beter af bent met een md recorder met een (stereo)mic input, en bij voorkeur een digitale uitgang zodat je zonder kwaliteitsverlies je opnamen over kunt zetten op je pc.
Voor consumenten is dit geen optie; er zijn bij mijn weten geen portable MD's die een digitale out hebben. Een digitale in wel, maar da's wat anders...

Je kunt ook een portable MD gebruiken, na de opname de MD disk in een stationaire MD speler stoppen en zo de MD disk digitaal uitvoeren.
Als het niet teveel MD's zijn, en je voldoende chocolade repen voor me meeneemt wil ik zoiets eventueel wel doen :)
(Dat omzetten van MD naar WAV mbv een stationaire MD speler, kun je kiezen voor 16 of 24 bit WAV)

Origineel geplaatst door MrM
Voor consumenten is dit geen optie; er zijn bij mijn weten geen portable MD's die een digitale out hebben. Een digitale in wel, maar da's wat anders...

Je kunt ook een portable MD gebruiken, na de opname de MD disk in een stationaire MD speler stoppen en zo de MD disk digitaal uitvoeren.
Als het niet teveel MD's zijn, en je voldoende chocolade repen voor me meeneemt wil ik zoiets eventueel wel doen :)
(Dat omzetten van MD naar WAV mbv een stationaire MD speler, kun je kiezen voor 16 of 24 bit WAV)

Ja, je hebt geliijk. De oplossing met een stationaire md speler is natuurlijk ook een optie. Misschien is dit wat? http://www.minidisco.com/mz-rh10.html MD recorder met mic in en usb aansluiting....

Je moet wel heel erg zeker weten (dus lezen op et internet!) of je een eigengemaakte digitale opname ook digitaal kunt uitvoeren als WAV bestand. Soniet heeft daar wel eens in het verleden een restrictie voor gehad. Het is mij onbekend of deze restrictie er inmiddels helemaal uit is.

Moet je eens nalezen op http://www.minidisc.org/

Ik denk idd dat dit de beste optie is. Een portable md heb ik al. Ik weet alleen niet uit mijn hoofd of de mic ingang stereo is.

Batterijen zal ik overal wel kunnen vinden, dus dat zal het probleem niet zijn. Moet ik alleen twee apparaten meenemen, want ik koop juist de mp3 speler zodat ik niet allemaal losse md's moet gaan meeslepen.

Voor het overzetten naar de pc, wat pas volgend jaar november zal plaatsvinden, gebruik dan idd een md station of een net-md van een maat van. Digitaal overpompen.

Dus dat zou betekenen dat ik alleen nog maar een goede microfoon moet vinden.
IK zie bij heel veel van de kleine mics dat het frequentiegebied pas bij de 100 hz begint. Mis ik dan geen stuk geluid, of is het met name met buitenopnames juist een stukje subsonische rumble wat wegvalt?

Back