bepaalde piano accoorden doen pijn aan me hand :S

marcuscw

Ingeburgerd
hoi. ik heb mezelf allemaal accoorden geleerd te spelen op de piano alleen met me linkerhand. en nu heb ik een les boek en daar vertellen ze me dat ik accoorden met me rechter hand moet spelen zodat ik de root noten met mn linker hand kan doen. alleen ik krijg vette kramp/pijn in mn rechter hand van bepaalde accoorden zoals een Am7 terwijl ik dat niet bij me linker hand heb en gewoon precies hetzelfde doe :S kan het zijn omdat ik begonnen ben met gitaar en je daar ook de accoorde met je linker hand pakt ofzo? of doe ik iets verkeerd of gaat het gewoon na een tijdje over ? bvd!

Ik denk dat dat vanzelf wel minder wordt, als je het maar niet gaat forceren. Het spelen van de akkoorden met je linkerhand ging toch ook niet in 1 dag goed? Ben je recht of linkshandig?

iig, ik denk dat als ik m'n linkerhand ga laten doen wat m'n rechterhand normaal doet, dat ik ook wel kramp krijg.. maargoed

Wat deed je trouwens met je rechterhand terwijl je met links akkoorden speelde? (ok, laat de flauwe opmerkingen maar komen :D )

Re: bepaalde piano accoorden doen pijn aan me hand :S

Origineel geplaatst door marcuscw
hoi. ik heb mezelf allemaal accoorden geleerd te spelen op de piano alleen met me linkerhand. en nu heb ik een les boek en daar vertellen ze me dat ik accoorden met me rechter hand moet spelen zodat ik de root noten met mn linker hand kan doen. alleen ik krijg vette kramp/pijn in mn rechter hand van bepaalde accoorden zoals een Am7 terwijl ik dat niet bij me linker hand heb en gewoon precies hetzelfde doe :S kan het zijn omdat ik begonnen ben met gitaar en je daar ook de accoorde met je linker hand pakt ofzo? of doe ik iets verkeerd of gaat het gewoon na een tijdje over ? bvd!

Kan zijn dat je iets te veel geoefend hebt. Dus overbelasting.
Ik heb in het verleden regelmatig krampen in mijn handen gehad.
Er kunnen allerlei oorzaken zijn. Kan een combinatie zijn van een verkeerde houding zijn achter je keyboard
in combinatie met de stand van je hand.
Ik had in het verleden de neiging van uit mijn bureau stoel te spelen omdat ik ook achter de computer zat.
Tegenwoordig heb ik mijn piano bank toch echt weer in ere hersteld kreeg last van mijn rug en handen.
Ik zou je hand even rust gunnen en als het niet overgaat absoluut naar een dokter gaan.
(Nooit risico's nemen met dat soort dingen.)

- Veel oefenen, zonder de zaak te overbelasten
- Een fatsoenlijke houding bij het oefenen
- Gebruik de vingerzetting die JIJ het fijnste vindt. Vergeet dat geleuter in je pianoboeken over
"hoe het zou moeten". Niks moet in de muziek, dus al helemaal niet de manier waarop jij je
vingers op de toetsen wil planten.
- Gebruik 1 vinger voor 2 toetsen, zeker bij 7's e.d. (Am7 met rechts zou bij mij meestal bijv.
gaan met de duim op G en A, de middelvinger op C en de pink op E ofzo).
- Oefen de spieren in je vingers en handen door, bijv. tijdens het tv-kijken ofzo, een half uurtje
in een tennisbal te knijpen. (of koop zo'n knijp-oefen-fitness-ding)

sukses

Origineel geplaatst door gemmetje
- - Gebruik 1 vinger voor 2 toetsen, zeker bij 7's e.d. (Am7 met rechts zou bij mij meestal bijv.
gaan met de duim op G en A, de middelvinger op C en de pink op E ofzo).

sukses

Volgens mij is dat geen orginele vingerzetting.
Lijkt me niet handig want zo'n akoord kent 4 omdraaien en kan je dit dus dit niet altijd gebruiken.
Maar aan de andere kant als je er mee vooruit kan.

Origineel geplaatst door Exzit
Volgens mij is dat geen orginele vingerzetting.
Lijkt me niet handig want zo'n akoord kent 4 omdraaien en kan je dit dus dit niet altijd gebruiken.
Maar aan de andere kant als je er mee vooruit kan.

Tuurlijk is dat geen "originele" vingerzetting. (grondtoon als laagste, was het toch?)
Afhankelijk van het stuk wat je speelt, kan je ieder akkoord op de wijze pakken die in dat
stuk goed uitkomt. daarom zette ik er ook al "meestal" bij

Het ging eigenlijk vooral over het "2 toetsen onder 1 vinger".
ik heb al zo vaak gezien dat mensen in de knoop raken, vooral bij 6 en 7 akkoorden, dat ik
het niet kon laten deze tip effe te sproeien.

Piano hoeft niet moeilijk te zijn, maar je moet oppassen zelf dingen te gaan leren, zonder te weten wat je doet. Checko onderstaande link om je op weg te helpen:

Edly's handige piano tips (gratis)

Houding is belangrijk, maar ook je ademhaling en mentale instelling (blokades en stress). En je moet stoppen wanneer je pijn hebt (op tijd), doorgaan is fataal. RSI!
Verder zijn er wat basis oefeningen die je vingers inleren. Doe dat elke dag, en je merkt dat het heeel snel verbetert.

TIP: Ik mag geen reklame maken, maar check ook zijn theorie boek! Geniaal beschreven, zeker de moeite waard om te bestellen! En, als je het serieus wilt leren, dan neem een leraar. Helpt echt.

:geslaagd:

Een Am7 kan ook als een C akkoord met een A in de bas gespeeld worden, dit speelt aardig wat makkelijker dan met een het Am7 met vier vingers. Voor zover mijn kennis reikt kan dit met alle septiem (7) akkoorden. Een Dm7 wordt dan een F akkoord met de D in de bas. Ook makkelijk als je apparaat niet genoeg polyfoon is.

Ik kan uit het verhaal niet opmaken of je ook les hebt, maar als je wat verder wilt met piano is les wel handig denk ik. Hier wordt ook aandacht besteedt aan de juiste vingerzettingen en lichaamshouding.

Als je echt last van je vingers, handen en/of polsen krijgt zou ik wat rustig aan doen, en dan later maar even weer verder....

Succes ermee

Origineel geplaatst door Baseman
Een Am7 kan ook als een C akkoord met een A in de bas gespeeld worden, dit speelt aardig wat makkelijker dan met een het Am7 met vier vingers. Voor zover mijn kennis reikt kan dit met alle septiem (7) akkoorden. Een Dm7 wordt dan een F akkoord met de D in de bas. Ook makkelijk als je apparaat niet genoeg polyfoon is.

Ik kan uit het verhaal niet opmaken of je ook les hebt, maar als je wat verder wilt met piano is les wel handig denk ik. Hier wordt ook aandacht besteedt aan de juiste vingerzettingen en lichaamshouding.

Als je echt last van je vingers, handen en/of polsen krijgt zou ik wat rustig aan doen, en dan later maar even weer verder....

Succes ermee

Zo kan het ook, ja.
En je hoeft ook niet perse de grondtoon in de rechter hand te spelen, als je die ook al links speelt.
Je kunt ook een deel van het akkoord links spelen en een deel rechts, al moet je dan wel oppassen dat het onderin niet rommelig gaat klinken.

Origineel geplaatst door Bartology
Zo kan het ook, ja.
En je hoeft ook niet perse de grondtoon in de rechter hand te spelen, als je die ook al links speelt.
Je kunt ook een deel van het akkoord links spelen en een deel rechts, al moet je dan wel oppassen dat het onderin niet rommelig gaat klinken.

Yep, ben zelf geen virtuoos maar links de grondtonen in 1 octaaf en rechts de akkoorden of pingel partijtje...dat is goed te doen

Origineel geplaatst door gemmetje

- Gebruik de vingerzetting die JIJ het fijnste vindt. Vergeet dat geleuter in je pianoboeken over
"hoe het zou moeten". Niks moet in de muziek, dus al helemaal niet de manier waarop jij je
vingers op de toetsen wil planten.

Dat ligt eraan. Ik zou willen adviseren de juiste vingerzetting te gebruiken:
1. sommige loopjes zijn maar met 1 bepaalde vingerzetting te doen;
2. akkoorden klinken steeds anders (in de zin van slordig/onvolledig) wanneer je telkens verschillende vingerzettingen hanteert. Het maakt dan bij losse akkoorden niet zo veel uit welke je hanteert als je maar consquent bent. Als je snel opeenlopende akkoorden wilt spelen kom je er echter ook achter dat er niet zoveel keus is om je vingers te plaatsen.

Kramp is normaal, dat hou je wel een tijdje. Na een jaar of wat kan je je vingers op de meest onmogelijke manieren spreiden, maar als je een bepaald loopje tig keer oefent krijg je nog steeds kramp. Gewoon ophouden en na een paar uur weer verder gaan.

Origineel geplaatst door rob'n
Dat ligt eraan. Ik zou willen adviseren de juiste vingerzetting te gebruiken:

Het is altijd handig om de gegeven vingerzettingen in iedergeval te bekijken, omdat die vaak het beste werken (als je bijvoorbeeld loopjes snel wil spelen), maar uiteindelijk moet je spelen wat voor jou het makkelijkst/prettigst is en daar natuurlijk consequent in zijn, dus niet gaan wisselen van vingerzetting.

Wat betreft akkoorden en voicings is het maar net hoe je wil spelen. Wil je een baslijn(/grondtonen) met de linkerhand spelen, speel dan met de rechterhand akkoorden en laat de grondtoon daar in weg.
Speel je geen baslijn (bijvoorbeeld omdat iemand anders die speelt of omdat je die al hebt ingespeeld oid) dan kun je bijvoorbeeld met links 1-7 of 1-3 spelen, of voicings zonder grondtoon, en met de rechterhand een melodie of voicings (vaak ook weer zonder grondtoon, en je kunt natuurlijk zoveel toevoegen als je wil (7, 9, b9, 11, 13, etc) dit is echt iets waar je veel mee moet experimenteren om de klank te krijgen die jij wil hebben)

Je moet dit natuurlijk niet opvatten als regels, maar het zijn gewoon richtlijnen die je steun kunnen geven bij het improviseren/componeren etc. Ik ben de laatste die zal zeggen dat iets 'moet' in de muziek, maar dat wil niet zeggen dat theorie e.d. niet ontzettend handig is. Wat je niet wil gebruiken gebruik je gewoon niet, maar van het bekijken van aanwijzingen als vingerzettingen e.d. kun je alleen maar leren.

Precies! Zo is het maar net. De regels zijn aanwijzingen, maar geen wet.
Maar wanneer je pijn krijgt, dan doe je het fout. Zelfs al ben je beginner. Serieus, je moet niet doorgaan wanneer je pijn krijgt. Krijg je pijn, stoppen! Blijf je snel pijn krijgen, dan moet je kijken of iemand je kan wijzen hoe het beter moet. Via boeken of internet is het moeilijk je te adviseren....

PS: nogmaals, check die link wat ik in deze thread heb gezet. Die gast weet waarover ie praat. Bijv, een grote oorzaak van kramp is dat veel beginners (zoals ik) stressed achter de piano kruipen. Dat is normaal, maar je moet het wel weten. Als je gespannen bent, dan werkt dat op je hele lichaam. Die blokkades zijn er eenmaal, maar pas op voor rsi!

thnx voor de tips!! zit heel veel handige info bij! en die links ook :D ik was al op zoek naar zo'n site.

fjoesz heeft gewoon klauwen van 3 bij 3.. en kleine vingertoppen om niet 30 toetsen tegelijk te raken, ideaal
als ik een am7 wil spelen kan ik aan elke vinger eerst nog 4 literpullen hangen, geen probleem. en idd kom uit je stoel. zowiezo.. met synths, ga lekker staan.. is ook goed voor de vibe he

Back