Stereotorens ook een muziekinstrument

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Dus iemand die scratched maakt geen muziek, want hij bespeelt geen muziekinstrument?

Inderdaad! hij maakt geluid...

Iemand die scratched gebuikt een kant en klaar (preset) produkt om mee te "kloten"
eigenlijk is dat dus iemand die bv een preset [patroon] uit eender apparaat laat lopen of een CD opzet en zegt dat hij/zij muziek maakt...

Muziek maken is als je iets ORIGINEELS van JEZELF maakt... (en daar enigzins "moeite" voor wil doen)

oei dit wordt straks zooo'n discussie haha

Origineel geplaatst door Bass
Inderdaad! hij maakt geluid...

Muziek maken is ook geluid maken. Dus dat brengt geen scheiding aan.

Iemand die scratched gebuikt een kant en klaar (preset) produkt om mee te "kloten" eigenlijk is dat dus iemand die bv een preset [patroon] uit eender apparaat laat lopen of een CD opzet en zegt dat hij/zij muziek maakt...

Toch is het domweg laten afspelen tegenover het bewust ingrijpen essentieel voor het maken van muziek. Dat doet een scratcher mijns inziens wel en dan kan een draaitafel een muziekinstrument worden genoemd.

Muziek maken is als je iets ORIGINEELS van JEZELF maakt... (en daar enigzins "moeite" voor wil doen)

Ha! De kunstenaar moet lijden!
Dit is een opvatting van kunst in liberale kringen uit de negentiende eeuw!
Begrippen als '10% inspiratie en 90% transpiratie' en het persoonsgebonden zijn, dus de massa kan nooit kunst maken en groepskunst bestaat niet. Wat is 'origineel'? Hoeveel 'originaliteit' dient een kunstwerk te bezitten en waar liggen die grenzen? ("Tja, meneer, een stuk voor piano? Dat heeft die Von Beethoven ook al eens gedaan!") Hoeveel 'moeite' is 'moeite'?

Ik vraag wel veel, maar ik weet het antwoord ook niet.
Misschien vraag ik naar zaken waar wel helemaal geen antwoord op te geven is, maar er over denken kan heel erg leuk zijn.

Wout

Muziek maken is ook geluid maken. Dus dat brengt geen scheiding aan.

Toch is het domweg laten afspelen tegenover het bewust ingrijpen essentieel voor het maken van muziek. Dat doet een scratcher mijns inziens wel en dan kan een draaitafel een muziekinstrument worden genoemd.

OK maar geluid maken is geen muziek maken, als ik een scheet laat.. is dat geen muziek (hoewel haha)...

En als ik dus een plaat opzet, en hem 3 keer heen en weer beweeg, maak ik ook muziek?

wat is de definitie van muziek?

sommige mensen noemen trens zelfs muziek

Origineel geplaatst door Bass
OK maar geluid maken is geen muziek maken, als ik een scheet laat.. is dat geen muziek (hoewel haha)...

De Petomaan dacht daar anders over! Per slot verdiende hij zijn geld door het Franse volkslied al flaterend op de Parijse podia ten gehore te brengen. De goede man ging met z'n gezicht naar het publiek toe voor een tafel staan, ging erop liggen en trok z'n benen op. Het publiek keek zo naar z'n achterwerk. Hij liet van die dunne, zeurderige flatussen, zoals sommige dames dat zo venijnig kunnen, althans, m'n moeder kon dat zo sterk, zo'n piepende glijer. (Zo is volgens mij de 'glide functie' voor de synthesizer ontdekt) De Petomaan 'floot' zo de Marseillaise.

Nee, geen uiendieet, maar hij pompte vooraf lucht in de endeldarm en hij deed alleen maar de eerste regel van het lied. Twee dezelfde tonen achter elkaar werden aangezet door een kleine, korte verlaging in de melodie.

Was de mans aarsgat nu een muziekinstrument of niet?

En als ik dus een plaat opzet, en hem 3 keer heen en weer beweeg, maak ik ook muziek?

Dit hangt af van de intentie. Doe je dat bewust om met dat geluid een bepaalde intentie over te brengen, al was het maar naar jezelf, dan is dat muziek te noemen. Het waaien van de wind is geen muziek, maar diezelfde wind, die een windharp aandrijft, zorgt wel voor muziek, tenminste, zo wordt dat ervaren.

Wout

Origineel geplaatst door 6 trak
valt idd onder die catagorie maar andersom gaat het niet op... niet elk geluid wat gemaakt word is per definitie al muziek nutuulk...

Dat is weer een taalkundige redenering, of eigenlijk taallogica.

Denkend over muziek, dan hebben we te maken met geluid, dat met een bepaalde intentie wordt gemaakt. Maar een politieagent, die op z'n fluitje blaast, maakt'ie dan ook muziek?
De intentie van het geluid is het oproepen van een bepaalde emotie bij de luisteraar. Ja, maar die boef, die dat fluitje van die agent hoort, die wordt bang en dat is toch een emotie?

Dus die emotie moet ook aan bepaalde voorwaarde voldoen...
Angst is niet uitgesloten, omdat muziek dat ook als effect kan hebben. Ik heb het gelukkig nooit meegemaakt, maar de Ottomaanse legers uit het middeleeuwse Turkije gebruikten tapans (onze bass drum) en cymbalen (onze bekkens), die door muzikanten werden bespeeld die voor de troepen uitliepen, om de vijand bang te maken en dat lukte aardig. Of de muzikanten er zo blij mee waren ;)

Maar stel, de intentie en de emotie en het geluid zijn aanwezig, maar het komt uit een stereo toren aangeboden op marktplaats.nl, dan is het plots geen muziek meer, want dan is het instrument een reproduceerend apparaat...

Wie heeft ooit gezegd dat deze vraag eenvoudig is?

Origineel geplaatst door fjoesz

Ja, zeg, hee...!
Wie stelt hier de vragen? ;)

Wout

Re: Stereotorens ook een muziekinstrument

Origineel geplaatst door Techz2k4
Waarom zijn er wekelijks meerdere personen die het nodig vinden hun oude 36cm brede stereotoren te verkopen op marktplaats tussen de muziekinstrumenten?

Om verdere discussie even overbodig te maken: Die lui zijn gewoon dom.

-C-

Origineel geplaatst door fjoesz

De wetenschap of de kunst van het ordenen van tonen of geluiden in successie, in combinatie, en in tijdelijke verhoudingen om een samenstelling te veroorzaken die eenheid en continuïteit heeft.

Dus een scratch is geen muziek. Maar twee achter elkaar wel.

Origineel geplaatst door Ytse
De wetenschap of de kunst van het ordenen van tonen of geluiden in successie, in combinatie, en in tijdelijke verhoudingen om een samenstelling te veroorzaken die eenheid en continuïteit heeft.

OK dus als ik 2 boeren laat met verschillende toonhoogten is dat muziek?
:D

Ok, leuk onderwerp, dus ik doe ook een duit in het zakje :)

Op de eerste plaats vind ik een object dat met het oogmerk om er muziek mee te maken, is ontwikkeld en geproduceerd, een muziekinstrument.

Verder is een object in de breedste zin van het woord pas een instrument, als je er het gebruik, de menselijke handeling, aan toevoegt. Is dat gebruik het maken van muziek (of in bredere zin: expressie door middel van geluid), dan kan je van een muziek instrument spreken.

Zo is een olievat in beginsel ontwikkeld en geproduceerd voor de opslag van olie. Maar ga je er op slaan met als doel een expressie door middel van geluid, dan wordt het al snel een muziekinstrument. Ga je het object bovendien muteren, bijvoorbeeld door het door te zagen en het te stemmen, dan ben je al aan het ontwikkelen en produceren en maak je er dus een muziekinstrument van.

Zo ook het zakkammetje: het gebruik en de 'ontwikkeling/mutatie' van het object maken er een muziekinstrument van.

Een stereotoren is dus pas een muziekinstrument als je het geproduceerde geluid gebruikt om een nieuwe compositie te maken. Het afspelen van geluid alleen, het reproduceren van een reeds gemaakte compositie, kan je niet zien als expressie.

Een sampler is wel een muziekinstrument, want het is ontwikkeld en geproduceerd om er muziek mee te maken.

Wauw! Die is goed! :)

Deze heb je beslist niet van jezelf.
Kan je de bron van dit citaat vermelden?

Maar de vraag is dan of er nog steeds sprake is van muziek als een stereo toren dat geluid reproduceert. Dat zou van die toren een muziekinstrument maken en dan staat'ie bij marktplaats in de juiste rubriek :)

Trouwens...
Is één toon geen muziek?
Die kan als muziekstuk toch van klankkleur veranderen?

Wout

Origineel geplaatst door AxiMaxi
... Een stereotoren is dus pas een muziekinstrument als je het geproduceerde geluid gebruikt om een nieuwe compositie te maken. Het afspelen van geluid alleen, het reproduceren van een reeds gemaakte compositie, kan je niet zien als expressie. ...

Niet dat ik vervelend gelijk wil hebben, maar ik blijf altijd doorvragen of iets wel juist is. Veel speleres hebben een program functie. Dat is menselijk ingrijpen, hoe minimaal dan ook. Dan is er een minimale expressie mogelijk. Waar leg je de grenzen. Ook het bepalen van het moment waarop je afspeelt is aan de mens z'n wil gekoppeld!

Wout

eh? muziek hoeft toch niet per se van een muziekinstrument te komen? kan ook van een drager, via, zeg, een stereotoren.

Niet dat ik vervelend gelijk wil hebben, maar ik blijf altijd doorvragen of iets wel juist is. Veel speleres hebben een program functie. Dat is menselijk ingrijpen, hoe minimaal dan ook. Dan is er een minimale expressie mogelijk. Waar leg je de grenzen. Ook het bepalen van het moment waarop je afspeelt is aan de mens z'n wil gekoppeld!

Wout
Blijft het toch het reproduceren van een compisitie van iemand anders. Het in een andere volgorde afspelen van afzonderlijke composities is op zich, mijns inziens althans, niet het creëeren van ("nieuwe") muziek.
Een stereotoren is dus wel een instrument, maar niet een muziek-instrument. Het is een instrument ter reproductie van muziek.

Origineel geplaatst door Pjotr G
eh? muziek hoeft toch niet per se van een muziekinstrument te komen? kan ook van een drager, via, zeg, een stereotoren.
Ja, maar het gaat erom waar de muziek mee geproduceerd (niet gereproduceerd) wordt.
De discussie is ook niet hoe je muziek maakt, maar wat een muziekinstrument is.

Origineel geplaatst door Wout Blommers, later aan deze post toegevoegd
Trouwens...
Is één toon geen muziek?
Die kan als muziekstuk toch van klankkleur veranderen?
Eén toon die een overgang van meerdere geluiden is, is daarmee muziek geworden. Er zit weliswaar geen successie in de toon, maar wel in het geluid.

Origineel geplaatst door AxiMaxi
Blijft het toch het reproduceren van een compisitie van iemand anders. Het in een andere volgorde afspelen van afzonderlijke composities is op zich, mijns inziends althans, niet het creëeren van nieuwe muziek.

Dus een bandje, dat een nummer van de Beatles naspeelt, die maakt geen muziek? Het is een compositie van iemand anders.

Ik ga effe wat uitbroeden, dus lekker met de kleine wandelen in de zon.
Moet toch iets worden waarin het 'object trouvé' (zakkammetje) ook in past...
Ook iets van muziekinstrumenten ontwerp en muziekcultuur (bespelen)...

Wout

Dus een bandje, dat een nummer van de Beatles naspeelt, die maakt geen muziek? Het is een compositie van iemand anders.
De band is inderdaad geen muziekinstrument ;)
(catch my drift?)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back