Stereotorens ook een muziekinstrument

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Volgens mij is muziek muziek als degene die het gemaakt heeft zegt of vind dat het muziek is, het hoeft niet mooi te zijn maar als die intentie er was of is om muziek te maken is het muziek.
Het maakt ook niet uit met wat het gemaakt wordt, op dat moment waren of zijn het muziekinstrumenten, muziekinstrumenten zijn gereedschap en je kan veel dingen als gereedschap gebruiken zoals je veel dingen als muziekinstrumenten kan gebruiken.
Dus als iemand zijn Hilti uit de kast haalt en daarmee een betonnenmuur onderhanden neemt en zegt of vind ik ga muziek maken maakt hij muziek, je hoeft het natuurlijk niet mooi te vinden.

Origineel geplaatst door richard2000
Volgens mij is muziek muziek als degene die het gemaakt heeft zegt of vind dat het muziek is
Dat is maar gedeeltelijk waar: er zijn grenzen waarbinnen het nog geaccepteerd wordt als muziek.
De belangrijkste daarvan is dat het met geluid te maken moet hebben. Anders noem je het namelijk niet zo snel muziek meer, maar een schilderij of een appeltaart.

Dus als iemand zijn Hilti uit de kast haalt en daarmee een betonnenmuur onderhanden neemt en zegt of vind ik ga muziek maken maakt hij muziek, je hoeft het natuurlijk niet mooi te vinden.
maar die Hilti is dus niet PER DEFINITIE een muziekinstrument... en daar ging het allemaal om in deesche...

zoals je veel dingen als muziekinstrumenten kan gebruiken.

daar heb je t al.. je kan ze gebruiken als muziekinstrument, maar ze benne t niet

Wat gedachten over een methode...

Wat gedachten over een methode...

Onderstaand schema is een omwerking van het nogal structuralistisch schema met betrekking tot kunstwerken, ooit gebruikt door professor dr. H. van de Waal [zie Locher J.L – Vormgeving en Structuur – Amsterdam 1973 – blz 24 en 25] Hoewel ieder muziekstuk een kunstwerk is, neemt het begrip muziekinstrument hier de plaats in van de kunstuiting.

Ieder muziekinstrument kent een gebruiker, die een wijze van bespelen, gekoppeld aan een bepaalde vorm van muziek, heeft.

Ieder muziekinstrument kent een ontwerper, muziekinstrumentbouwers, b.v. Bob Moog m.b.t. de synthesizer. De ontwerper houdt rekening met de wensen van de gebruiker en welke muziek er mee gemaakt kan worden.

Ieder muziekinstrument heeft een specifieke vormgeving, zodat ook daadwerkelijk de bespeelwijze mogelijk is. De ontwerper is degene die deze vormgeving bepaalt.

Attachments

• vdwaal02.jpg
    vdwaal02.jpg
    47,6 KB · Bekeken: 99
Een muziekinstrument moet in staat zijn door een handeling geluid voort te brengen. Sommige instrumenten hebben geen menselijke handelingen nodig, zoals de aeolusharp, bepaalde synthesizers en speelautomaten, zoals het carillon. Het menselijk handelen beperkt zich hier tot het instellen van het instrument.

Niet ieder muziekinstrument hoeft ontworpen te zijn. Ieder voorwerp dat in staat is geluid voort te brengen kan een muziekinstrument worden. een ‘object-trouvé’. De ontwerper of ‘vinder’ is dan vaak de gebruiker en componist. De vormgeving is vaak op andere gronden ontstaan dan het muzikale gebruik. Een voorbeeld is een stuk dat ik ooit heb uitgevoerd met een aantal vrienden op een camping, waar ze van die mooie spoelbakken van alluminium hadden voor de afwas. Er waren een achttal kranen, zodat vier man twee kranen kon bedienen. Door verschillende voorwerpen onder de kranen te plaatsen, zoals pannen, bakjes met bestek, omgekeerde plastic teiltjes, e.d. en de waterstraal aan en uit te zetten of met de handen te onderbreken, konden we een stuk maken. De afwas duurde die dag behoorlijk langer en er was nog een waterballet bij ook! Totaalkunst!

Wout

Waar eindigt het ‘object-trouvé’ en waar begint het ontwerp?
Nog een voorbeeld. Een aantal jaren geleden heb ik eens nagedacht hoe de stad, in dit geval Den Haag, als muziekinstrument zou kunnen dienen. Simpel zou natuurlijk zijn alle stoplichten vanuit een centraal punt te bedienen, zodat verkeerslawaai zou kunnen stoppen, maar dat is te lastig en eigenlijk niet zo heel erg interessant.

De goeie Haagse toren gaf me een idee. Ik was eens een keertje boven in het carillon geweest en een vriend van me werkte bij Radio West. Nu wist ik dat straalverbindingen in de stad voor de radio niet werken, dus gebruikte Radio West altijd telefoonlijnen, maar met een vertraging (latency) van ongeveer één seconde. Indien je microfoons boven bij het carillon zou plaatsen en zou weergeven via de radio, dan zou bij een hoogte van 54 m (toren) en een geluidsnelheid van 310 m/s de afstand dat een luisteraar radiogeluid en carillon geluid tegelijk zou horen op ongeveer 305 m van de torenvoet zijn. (Ik weet niet of deze berekening nou goed is) Indien de luisteraar een draagbare radio bij zich zou hebben en het geluid via de radio zou eventeel bewerkt kunnen worden, dan zou die luisteraar, indien hij dichterbij de toren komt het rechtstreekse carillon geluid eerder horen dan het bewerkte radio geluid. Buiten de cirkel van 305 m om de toren is het radiosignaal eerder dan het reële geluid.
Een muziekinstrument waar de plaats van de luisteraar belangrijk is.

Wout

Waar eindigt het ‘object-trouvé’ en waar begint het ontwerp?
De firma Albet Heijn heeft rare, piepende, electronische kassa’s. Die piepen zijn meestal in toonhoogte te verstellen, zodat een personeelslidl kan horen dat zij/hij scant en niet de buurkassa. Met een mooie rij kassa’s (mijn Appie heeft er 16) en bespelers kunnen die kassa’s op een voorgeschreven wijze hun piepjes laten horen. Nu heb ik thuis nog een aantal ‘antieke’ kassa’s (sommige moeten geslingerd worden) uitgevoerd met contact microfoons. Een muziekstuk is mogelijk. Publiek tussen de schappen :)

Wout

Wat heeft het voor nut dit bovenstaande schema te gebruiken. Waarom zijn er cirkels gebruikt? Beginnen we rechtsonder, bij ‘gebruiker’, dan geeft de totale cirkel alle mogelijke gebruikers, waarbij het muziekinstrument slechts door een klein deel van de gebruikers bespeeld wordt, namelijk dat kleine taartpuntje uit de cirkel.
Ook is er maar een kleine groep ontwerpers die een bepaald instrument hebben bedacht en doorontwikkeld. Stradivarius had echt niets met synthesizers.
De vormgeving (vooral ergonomie) is ook maar een deel van vele mogelijkheden.

Het nut van het schema is om alles zoveel mogelijk beschrijfbaar te maken.
Wat voor beperkingen heeft een bepaald instrument in een bepaalde muzieksoort?
Waarom is het ene stuk op het ene instrument wel te bespelen en op het andere niet?

Wout

Laatst gewijzigd:
Volgens mij is de vraag: Wat versta je onder midi apparatuur? 8o)
en niet de vraag of een stereotoren wel of niet een instrument is.

Een hifi Midi setje van Philips. Staat het nu wel of niet in de goede rubriek?

Wil je zeggen dat ik teveel Off Topic ga?
Als het je alleen maar om die stereo toren gaat... Het zij zo.

Ik heb in de klas vaak leerlingen die alleen maar willen leren wat er op het programma staat.
En die doen dan ook precies wat de baas hen later zegt te doen.
En die staan dan meestal het eerste op straat als het slecht met de baas gaat... Het zij zo.

Wout

Ik heb in de klas vaak leerlingen die alleen maar willen leren wat er op het programma staat.
En die doen dan ook precies wat de baas hen later zegt te doen.
En die staan dan meestal het eerste op straat als het slecht met de baas gaat... Het zij zo.

Wout

:confused:

Als ik deze Thread zo een lees, zie ik wel overeenkomsten met mijn schooljaren.
Veel droge stof, Eenrichtings verkeer & weinig echte bruikbare info. ik hou persoonlijk niet zo van Programma's.
Meestal schoppen ze de "fun" van het leren onderuit. Misschien is het een idee om voor die groep leerlingen verplicht een ander programma te laten volgen, In groepverband zelf te laten werken, Research doen, zelf ideeen maken, zelf projecten ontwikkelen.

Gr Mike

Origineel geplaatst door AxiMaxi
Dat is maar gedeeltelijk waar: er zijn grenzen waarbinnen het nog geaccepteerd wordt als muziek.
De belangrijkste daarvan is dat het met geluid te maken moet hebben. Anders noem je het namelijk niet zo snel muziek meer, maar een schilderij of een appeltaart.

Volgens mij zijn er geen grenzen aan het maken van muziek, die grenz bepaal je volgens mij zelf, maar het is natuurlijk altijd geluid.

Origineel geplaatst door 6 Trak
maar die Hilti is dus niet PER DEFINITIE een muziekinstrument... en daar ging het allemaal om in deesche...

Dat zijn bv steeldrums ook niet....

Origineel geplaatst door fjoesz
daar heb je t al.. je kan ze gebruiken als muziekinstrument, maar ze benne t niet

Klopt, maar op het moment van muziek maken waren ze het wel, en er worden zoveel dingen als muziekinstr. gezien bv die steeldrums, dus waarom die Hilti dan niet, wie bepaalt dat en waarom?

[B
Klopt, maar op het moment van muziek maken waren ze het wel, en er worden zoveel dingen als muziekinstr. gezien bv die steeldrums, dus waarom die Hilti dan niet, wie bepaalt dat en waarom? [/B]

de steeldrums zijn goed gestemde instrumenten keurig op toon gezet , dat kan je van een hilti niet zeggen:)

Volgens mij zijn er geen grenzen aan het maken van muziek, die grens bepaal je volgens mij zelf, maar het is natuurlijk altijd geluid.
Dat bedoelde ik eigenlijk ook.
Ik deed het voorkomen alsof er nog meer grenzen waren, maar zodra het geluid betreft, kan het al muziek zijn.
En inderdaad: de maker of waarnemer bepaalt of het muziek is.

P.S. ik snap niet waarom een steeldrum geen muziekinstrument is. Kan je je bewering onderbouwen?

Origineel geplaatst door turtel
de steeldrums zijn goed gestemde instrumenten keurig op toon gezet , dat kan je van een hilti niet zeggen:)

Kan je weer aandragen wat 'keurig op toon gezet' nou weer betekent. Er zijn meerdere toonsystemen op deze wereld. De twaalf 'halve' tonen van het westerse systeem is daar maar ééntje van.

De meeste trommels zijn ongestemd, dus geen muziekinstrument?

Verder vergeef me mijn ontwetendheid, maar wat is een 'hilti' eigenlijk? Klinkt als een muziekinstrument uit het Caribisch gebied, gemaakt van kokosnoten, maar dat zal het wel niet zijn.

Wout

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back