Welke workstation....?

Chillphil

Ingeburgerd
Hallo,

Ik wil een workstation aan gaan schaffen, voornamelijk voor voicerecordings.......nu zie ik dat bij veel van die dingen je dus een brander erbij krijgt, maar dat dat ook best in prijs scheelt....

Nu heb ik zelf een dikke pc en binnenkort ook goeie geluidskaart.....is er dan nog verschil tussen audio van WS naar pc sturen en branden vs een WS kopen met brander erin...

En nog 1 ding....zit er nu standaard in workstations een kanaal voor de mic met pre-amp....of ligt dat puur aan het apparaat. Ben wat wezen surfen op het net, maar zie dat niet altijd duidelijk vermeld.....

Iemand trouwens nog ervaring met apparaat met veel pluspunten (richtlijn is 1200 a 1500 euro)

Pardon my french, maar is je computer al niet het meest ideale workstation? Of heeft zo'n ding voor jouw een meerwaarde tov een computer? (bijv dat je hem zo kan meenemen?)

Maar als je een digitale verbinding tussen die workstation en PC hebt wil je geeneens meer CD's meer branden omdat het veel sneller werkt denk ik zo.

Nou ik was eigenlijk op zoek naar een goeie apparaat om de stemmen op te nemen, gewoon HD-recording, maar ja, toen kwam ik dus tijdje geleden die workstations tegen. En had zoiets van ziet er zeer praktisch uit.

Ik heb laatst ook de MP-7 gekocht van EMU, mn eerste vette hardware bak (vind ik) en ik geniet er gewoon zo van om alles bij de hand te hebben (en er ook nog eens met je handen aan te kunnen zitten).

Maar zou je zeggen, als het in 1e instantie om recording gaat van stemmen. Om dan een goeie geluidskaart te kopen, die daarin gespecialseerd is ofzo?

Er zijn een aantal goede geluidskaarten met preamps. Om die nou speciaal voor vocals bedoeld is zou ik niet zeggen, maar wel geschikt. En 24 bits is dan IMO een must.
Dat zijn allemaal kaarten meer meerdere inputs/outputs dus is ook makkelijk op een mixer aan te sluiten of zelfs als mixer te gebruiken.

Als je echte hoge eisen aan de vocals stelt is een losse preamp met compressie,deessing etc waarschijnlijk beter en praktischer. (kan ook met software, maar een paar knoppen om aan te draaien werkt snel en handig) Maar dit gaat denk ik ook op bij een workstation hoor. (misschien niet bij die duurdere roland VS serie)

Ik ga denk ik eerst maar eens een goeie geluidskaart halen dan...is ook goedkoper en misschien gaat dit aan mijn verwachtingen voldoen.....zo niet dan kan ik altijd nog naar iets anders uitwijken

Ik ben dus even bij een muziek zaak in de buurt geweest. Ze hebben mij geadviseerd om de delta 1010 LT geluidskaart te kopen. Dan hoef ik geen mengpaneel/HD-recorder te hebben , omdat er 8 audio kanalen op zitten, waarvan twee voor de mic met pre-amp. 0 latency uiteraard, dus dan kan ik mn sampler Halion ook goed gebruiken, met aansturing van mn synth.

Op zich klinkt het aannemelijk en overtuigend. What ya think?
Kost 500 euro. Geen geld vergeleken met wat ik eerst wilde kopen. Kan ik weer een condensator mic kopen en goeie versterker en mn huisgenoot heeft nog 2 nearfield monitors van Dynaudio, die ik 2e hands over kan nemen. Lijkt bijna niet waar te zijn, wat ik nu ineens kan aanschaffen, voor hetzelfde geld. (ipv HD-recorder/workstation)
Ben benieuwd wat jullie gedachten hierover zijn? (Doen?Of niet?)

Laatst gewijzigd:
Vreemd verhaal, zeg.....

Eerst wil je een workstation kopen voor harddisc recording (???) en dan gewoon een geluidskaart???? 8o)

ja ben eenmaal geen expert (eerst meer met beatcreating bezig geweest, zoals het op mijn manier lukte en ga nu pas verder kijken naar meer mogelijkheden), maar kom er in ieder geval nu achter dat de kracht van de PC niet misselijk is en ik dus meer mogelijkheden in huis heb, dan ik zelf dacht....Ik had gewoon een paar goeie referenties gelezen, over wat sommige van die hd-recorders konden......en dacht dat ist, maar dat er meer is, zie ik nu wel in
......mrja al doende en vragende leert men, niet dan?

Als je niet zo'n expert bent (helemaal niet erg!!!), moet je vooral veel lezen en vragen. Daar is ook dìt forum voor.

Je hebt zelf al gemerkt dus dat je:
"door veel info te vergaren heel wat euro's kunt besparen :)"

MAARRE, om op de vraag terug te komen.. [*schop!!*]
Wat is een [niet al te dure] goeie WS? Let wel pc is geen optie (voor mij)!

Triton LE

Oooowwkeeee.....

Oooowwkeeee.....

HD-recorder-workstation a la VS-serie Roland, AW-serie Yamaha, D-serie KORG, Fostex, etc.etc.
Geen synth-workstation.. ;)

Voor een prijs rond de 1.250 Euro is de Yamaha AW16 absoluut de beste keus. Viervoudige eq. op alle kanalen, zeer veel heel goede effecten. Phrase sampler om snelle schetsjes op te nemen. Zie ook de recensie op Sound on sound website. www.sospubs.co.uk

Back