[kabels] hoe lang mogen ze zijn?

Hmmm, ik zou zeggen: voor een ongebalanceerde kabel (tulpjes, monojacks, ed ) tien meter. Voor gebalanceerde kabel (stereojack, XLR etc) onbeperkt. Midikabel idd 9 a 10 meter..
grtz mrt8D

hangt het ook niet sterk af van je out-put signaal
(data + Muziek)
ik zou zeggen probeer ze zo kort mogenlijk te houden dan komt het wel goed.

Origineel geplaatst door Tron
hangt het ook niet sterk af van je out-put signaal
(data + Muziek)
ik zou zeggen probeer ze zo kort mogenlijk te houden dan komt het wel goed.

IDD hou ze zo kort mogelijk, maar het kan natuurlijk voorkomen dat ze langer moeten zijn (livesetje bv) Dan is het het beste om gebalanceerde kabel te gebruiken om storing/vertraging/andere ellende te voorkomen..

Origineel geplaatst door marcuuu
midi zo kort mogelijk
alles zo kort mogelijk! :)

ik treed Marten bij..

Audio kabel hou je best zo kort mogelijk. Hoe langer de kabel hoe meer storing hij onderweg oppikt. Natuurlijk hangt dit af van merk tot merk. Met dual shielded audio kabel kom je verder als met goedkoop gerief natuurlijk. Midi hou je best heel kort, want als daar storing op optreed kan je rare dingen tegenkomen.

XLR (balanced dus) is gemaakt om lange afstanden te overbruggen en kan makkelijk meer ols 50meter overbruggen. Natuurlijk hangt ook hier veel van de kabel af.

Eingelijk is het best al je kabels zo kort mogelijk te houden en van zo'n goed mogelijke kwaliteit. Als je een beetje handig bent kan je ze zelf maken, maar goede plugs en goede kabel blijft duur. Om een klein voorbeeldje te geven, voor mijn sampler heb ik dual shielded 12 core pro audio kabel en die kost tussen de 70-80 eurotjes de meter. Neutriks pluggen aan elke kant maken er best een duur kabeltje van, maar het verschil in geluidskwaliteit is dan ook erg hoorbaar vergeleken met mijn oude kabels. 't voordeel is wel, dat als je is wat geld over hebt, je is een kabeltje hier en daar kunt kopen en zo langzaam aan je studio van goede kabels voorzien.

het hele idee achter XLR is natuurlijk dat er geen storing in de kabel kan optreden, aangezien die door de uitfasering weer eruit gehaald word, dus dan zou het niet echt uitmaken hoe lang de kabel is.

zelf bij XLR maakt je kwaliteit een verschil, vermits elke kabel van zichzelf een natuurlijke weerstand heeft. XLR is ontworpen om kabelruis te onderdrukken en doet dat nog wel heel goed ook.. maar aan de weerstand van de kabel kan niet veel gedaan worden en hier speelt de kwaliteit van de kabel natuurlijk een enorme rol.

simpel...je wilt toch een zuiver helder signaal en weinig ruis, of niet?

Back