is dit muziek

E-J

Ingeburgerd
hallo

ik heb laatst met de nord modular demo wat zitten freubelen. er kwam een zwaar gefreaked geluid uit.

k vroeg me af: is dit muziek??

wanneer is iets eigenlijk muziek?

er zit op sommige stukken ritme in en ook iets van toonhoogte verschil.

een tip: zet em niet te hard :duivels:

ben benieuwd wat jullie ervan vinden. ik heb em voor het gemak in 3 delen opgesplitst. dan hoef ik em niet extern ergens te posten.

Attachments

• deel1.mp3
    1.012,2 KB · Bekeken: 144
hier is part two

Attachments

• deel2.mp3
    1.012,2 KB · Bekeken: 126
en (je raad het nooit...) nummer 3!

Attachments

• deel3.mp3
    260,8 KB · Bekeken: 121
euh, mn persoonlijke mening:

ik vind het een gigantishe hoeveelheid takkeherrie. tis misschien leuk om te weten dat ik dit opzettelijk heb opgenomen zonder te luisteren naar wat ik deed. gewoon zomaar aan knopjes draaien:) in het kader experimentele muziek is deze one-shot opname niet eens zo slecht. hard-zacht, hoog-laag, snel-langzaam.

je moet niet gaan denken dat ALLES wat ik maak aan muziek zo slecht klinkt als dit. dat lukt me maar heel af en toe dit niveau te benaderen ;)

maarre, hij bliept wel lekker, heb pas wat sample's van een circuit-bended casio gehoord; het lijkt er eigenlijk bestwel veel op!

ik wacht in spanning jullie meningen af...

De Thread 'Wat is Muziek' is volgens mij al herhaaldelijk gestart.
Het probleem is altijd de wijze van discussiƫren. Vaak zijn het slechts ego uitspraken en citaten uit encylopediƫn, maar tot een algemeen aanvaardbare uitspraak komt het hier meestal nooit.
Maar ja...

Muziek heeft overduidelijk iets met geluid te maken.
De vraag is dan: "Wanneer is geluid muziek?"
Dan zit er nog iets in van de menselijke wil, actief of passief, dus als 'muzikant in de ruimste zin' of als receptant, de 'luisteraar'. Laten we hier maar eens mee beginnen...

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
"Wanneer is geluid muziek?"

heel makkelijk. als JIJ wil dat het muziek is.

zo, einde discussie :D

mooie formulatie wout :okdan:

ik denk dat we nu vanuit de luisteraar kijken.

aan de belangrijkste eigenschappen van muziek voldoet het wel zo'n beetje. lekker klinken is wat anders ;)

laat ik es een stelling innemen:

dit is muziek omdat er hard/zacht, hoog/laag, snel/langzaam en herhaling in zit.

zo discusseerd het denk ik een stuk makkelijker.

dat is wel heel makkelijk gezegd,

vinden JULLIE deze takkeherrie muziek??

graag ook een waarom? erbij

Origineel geplaatst door E-J

voor de een is het takkeherrie en voor de ander is het muziek.
ik vind het persoonlijk geen takkeherrie.
dus komen we weer bij mijn stelling terecht. :D

ik denk dat we nu vanuit de luisteraar kijken.

Goed, vanuit de luisteraar.
Muziek heeft natuurlijk wel bepaalde aspecten, maar die zijn in wezen niet de muziek. Het zijn onderdelen die gebruikt 'kunnen' worden in muziek. Hoog en laag in frequenties, dat kan een fluitketel ook, maar dat is een alarm signaal, namelijk dat het water kookt. Die apecten moet je mijns inziens los van het begrip muziek zien. Indien we ervan uitgaan dat muziek vaak opzettelijk wordt gemaakt, dan heeft die opzet waarschijnlijk een bedoeling. Geen waarschuwing, zoals de fluitketel, maar een emotie. Dat kan 'schoonheidsgevoelens' zijn, maar ook afkeer en angst. (Zie in een andere thread mijn voorbeeld van de Turkse militaire muzikanten in de Middel Eeuwen) De luisteraar ervaart een emotie. Is er dan sprake van muziek?

Wout

mensen snappen soms nog steeds niet t verschil tussen MUZIEK maken of GELUID maken 8o)

In de Top 40 staat ook heel veel takkeherrie8o) , maar degene die het gemaakt heeft vond het muziek dus is het muziek, net zoals wat jij heb gemaakt met die intensie.
De luisteraar mag het takkeherrie vinden maar het is nog steeds muziek.

sound engineering of muziek maken zit duidelijk verschil in ....
dat eerste voorbeeld (de rest heb ik niet geluisterd) valt duidelijk in de categorie geluid maken ....

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
sound engineering of muziek maken zit duidelijk verschil in ...

Maak het verschil dan eens duidelijk :)
Een uitspraak als hier geciteerd wordt 'wollig' genoemd, of zoals de Engelse het zo mooi kunnen zeggen: "Talk is cheap." In wezen zeg je niets dan alleen dat er volgens jou een verschil is.

Trouwens, dit is niet hatelijk bedoeld, hoor.

Maak het verschil eens duidelijk...
Dat is nou juist het moeilijke :)

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
De luisteraar ervaart een emotie. Is er dan sprake van muziek?
Tja, een enkel geluid zoals een alarmsignaal kan ook een emotie bij de luisteraar opwekken. Een stuk "takkeherrie" kan de emotie "afschuw" opwekken. Is die takkeherrie dan muziek?

Emotie is wel een belangrijk gegeven bij muziek, maar het is geen "noodzakelijk en afdoende" criterium. Het moeilijke is verder nog dat emotie iets subjectiefs is... dus niet elke luisteraar zal bij hetzelfde stuk muziek/geluid dezelfde emotie ervaren.

"Wanneer is iets muziek" is net zoiets als "wanneer is iets kunst". Ik denk dat je hier geen consensus over kan bereiken.

Het feit dat je geen sluitend stel regeltjes kan geven waaraan iets moet voldoen om muziek te worden genoemd zegt volgens mij wel iets over het "magische" gehalte van muziek. Als je een opsomming in regeltjes kan geven, dan kan je dus met behulp van die regels een computer programmeren om autonoom muziek te laten maken. En iedereen die het resultaat daarvan beluistert zou dan beamen: "Wow, dit is muziek!".

een geluid waar afentoe een beetje iets in zit waar je ritme in herkent zoals er in dat voorbeeldje zit noem ik geen muziek maar meer een geluid opwekken.... een sirene zit ook ritme en toonhoogte verschil in ... is naar mijn idee ook geen muziek maar meer een bepaald geluid wat opgewekt wordt......

sowieso.... geluiden wekken altijd een emotie op ... bewust of onbewust....
dus als je zegt dat iets muziek is als het een emotie opwekt vindt ik persoonlijk geen sterk argument :)

btw..... sowieso vindt ik dat je muziek moet maken met emoties .. en t type emoties dat mensen t mooi zullen vinden en om te beginnen dat je t zelf mooi vindt .... dat was in dit geval ook niet t geval :+

maar goed... misschien dat t bij iemand in de oren kan klinken als muziek ...

ik neem mn woorden terug en houd t hier maar op: Is dit muziek? of dit muziek is, is subjectief :Z

Ik heb net een polyfonische scheet gelaten net terwijl
ik met een koffielepetje tegen mijn tas kwam...

Is dit dan ook muziek?

:W

Back