Tip-verzamelpunt Ableton Live

Hmm, dan ben je dus wel al je flexibiliteit kwijt. En als ik alle effecten uit zet, heeft dat wel weer consequenties voor de uiteindelijke sound. Die ik bewust zo heb gemaakt. Dit is nog best lastig 🤔

Lijstjes met verbeterpunten heen en weer sturen kan evt. ook nog. Dan mix ik hem zo goed mogelijk af en mag hij zich uitleven met de master. En verzinnen we een handiger werkwijze voor de volgende track.
Eens..

Wellicht kun je van bepaalde synthplugins een sample maken (one-shot) en die inladen in simpler en vanuit daaruit een melody of basslijn inzetten? Dan heeft iemand anders niet die synth nodig.

Freeze is (deels) omkeerbaar: insert FX zijn niet, maar volume, pan en de FX sends wel.

Volgens mij volledig omkeerbaar. Insert FX liggen inderdaad vast, zodra de track bevroren is -- daarom bevries je 'm ook, eigenlijk (om CPU vrij te maken).* Maar wanneer je 'm ontdooit, heb je je insert FX weer terug.

* is het volgens mij voor bedacht. Neemt niet weg dat het handig is voor project-uitwisseling..

Freeze gebruik ik in collabs vaak. Overigens bij meeste collabs die ik heb gedaan gaat het project niet vaak heen en weer en is er toch een van de twee die laatste mix doet.

Jullie weten dit natuurlijk al lang, maar ik deel hem toch even als Live herintreder.

Als je een track hernoemt kun je hem vooraf laten gaan door een #. Dan begint hij automatisch met het nummer van het kanaal.

Wil je nu een input kiezen, bijvoorbeeld voor een compressor, dan vind je het juiste spoor zo terug via het nummer.

Ik zag het in een YT-video en het scheelt me nu al een hoop turen 🥸

Nog een vraag voor de Live-gebruikers: ik loop vaak te klooien met het hernoemen en herkleuren van tracks.

Via Ctrl + R geef ik een track een nieuwe naam en kleur. Maar de midi-clips houden hun oorspronkelijke naam. En als ik de kleur van de clips wil aanpassen doe ik dat nu steeds via Assign Track Color to clip, maar dat is weer een handeling. Dat zijn dus meerdere klikken voor een simpele aanpassing. Kan dat niet sneller? In FL Studio sluit je het renamen af met Ctrl + Enter en dan hernoemt en herkleurt hij ineens alle midiclips bij dat spoor.

Nee dat kan niet. Het beste is om aan te leren bij een nieuwe track aanmaken gelijk een naam te geven en een kleur. Dan nemen de clips wel de naam en kleur over. Naderhand is het handmatig ja.
Edit: er zal vast een max4live ding voor zijn. Ik heb zelf Standard dus daar nooit in verdiept.

Dat vind ik dan toch wel bijzonder. Dan ben je bij versie 12 en dan heb je drie klikken nodig om de boel een beetje te fatsoeneren 🤔 Maar goed, ik zal voortaan meteen vanaf het begin beter organiseren. Dank!
Ik heb hem nog niet, maar https://www.reddit.com/r/ableton/comments/1bculwz/i_just_released_a_small_free_utility_device/ zou het moeten kunnen
En deze ook Clip Renamer - rename audio and midi clips version 2.0 by SiLi on maxforlive.com

En anders gewoon alle clips selecteren en dan CTR+R (zit nu op Windhoos, maar werkt vast ook op Mac)
Schermafbeelding 2026-07-03 092551.jpg

Ik zie niet in waarom dit niet via het renamen van de track zelf gaat, maar goed, je doet dit niet 10x per track per project (mag ik hopen), dus ze zullen het niet heel hoog op de prio hebben.
Er zitten wel meer bugjes / unwanted features in zoals dat de tempo textbox reset als je in hem klikt op een extern scherm op Mac.
Ik report het altijd wel, maar krijg tot dusver steeds terug : is bekend, staat op de lijst, maar geen garantie of en wanneer we er aan toe komen, we voegen je toe aan users die het hebben gemeld zodat je een update krijgt als er iets wijzigt.

Laatst gewijzigd:
Dat vind ik dan toch wel bijzonder. Dan ben je bij versie 12 en dan heb je drie klikken nodig om de boel een beetje te fatsoeneren 🤔 Maar goed, ik zal voortaan meteen vanaf het begin beter organiseren. Dank!

Voor het batch renamen:
Als je geen Max4Live hebt:

Heb je wel Max4Live dan zijn er vast meerdere tools bv (NB niet door mijzelf gestest!)

Buiten max 4 live devices die hier voor zijn is het volgens mij ook zo wanneer je binnen een groep een nieuwe track aanmaakt het wel de kleur van die groep krijgt.

Jullie weten dit natuurlijk al lang, maar ik deel hem toch even als Live herintreder.

Als je een track hernoemt kun je hem vooraf laten gaan door een #. Dan begint hij automatisch met het nummer van het kanaal.

Wil je nu een input kiezen, bijvoorbeeld voor een compressor, dan vind je het juiste spoor zo terug via het nummer.

Ik zag het in een YT-video en het scheelt me nu al een hoop turen 🥸

Je kan je tracknamen ook smileys geven (na de #) handig: 🎹 🎸🎺 🎷🪉🥁🪘

In Utility rechter muisklik op Width, kan je schakelen tussen Width en Mid/Side mode.
En vergeet ook niet het DC Offset filter knopje.

Een meer uitgebreidere Max for Live Utility:

Back