midi over ethernet van mac naar pc

spleet

Nieuwkomer
Is het mogelijk om midi data te verzenden over ethernet van een mac naar een pc??

heb ooit 2 pc's aan elkaar proberen te hangen maar gewone midi ging me beter af ..

Het is eigenlijk maar een soort van probeerseltje een maat van mij heeft pas een powerbook gekocht, ik wilde even kijken of ik zijn apple kon syncen aan mijn setup zonder dat hij een MIDI interface moet kopen.

Er stond namelijk in een Interface dat het mogelijk was in 10.4.

Je hebt van die RS232 MIDI drivers waardoor je een synth via een seriele poort kan aansturen. Zo heb je een seriele Windowsdriver voor Yamaha synths: http://www.yamaha.co.uk/xg/html/software/s_serial.htm

Zolang er geen extra info over die seriele lijn gaat (dwz, soms heb je seriele verbindingen die meerdere midi in's mogelijk maken met een extra commando), dan zou het mischien wel mogelijk zijn om door installatie van twee zulke drivers op twee systemen plus een seriele linkkabel een MIDI verbinding te leggen zonder MIDI interface.

Of die macs tegenwoordig nog een RS232 poort hebben, en of je zo'n kabel hebt (kan je makkelijk zelf maken lijkt me), is een ander verhaal.

Mischien omslachtig, geen idee of het werkt (zou best kunnen), maar wel goedkoop in ieder geval - afgezien van een LAN oplossing.

Origineel geplaatst door chromisX
Je hebt van die RS232 MIDI drivers waardoor je een synth via een seriele poort kan aansturen. Zo heb je een seriele Windowsdriver voor Yamaha synths: http://www.yamaha.co.uk/xg/html/software/s_serial.htm

Zolang er geen extra info over die seriele lijn gaat (dwz, soms heb je seriele verbindingen die meerdere midi in's mogelijk maken met een extra commando), dan zou het mischien wel mogelijk zijn om door installatie van twee zulke drivers op twee systemen plus een seriele linkkabel een MIDI verbinding te leggen zonder MIDI interface.

Of die macs tegenwoordig nog een RS232 poort hebben, en of je zo'n kabel hebt (kan je makkelijk zelf maken lijkt me), is een ander verhaal.

Mischien omslachtig, geen idee of het werkt (zou best kunnen), maar wel goedkoop in ieder geval - afgezien van een LAN oplossing.

Voor zover ik weet hebben maar heel weinig macs een RS232 poort gehad. Ze hadden vroeger een ander type seriele poort (ben het nummer even vergeten) en nu al jaren alleen usb en firewire.

Daarnaast zie ik sowieso niet dat dit gaat werken, aangezien die seriele drivers echt voor specifieke synths zijn. Die gaan niets doen als ze niet dat type synth aan de andere kant van het lijntje vinden.

Dit zal dus toch gewoon een paar euro's gaan kosten. Zowel software voor Midi over ethernet als een usb midi interface zijn nu ook weer niet zo duur dat je er echt moeilijk over moet gaan doen. (tenzij je Nederlander bent, natuurlijk ;) )

Daarnaast zie ik sowieso niet dat dit gaat werken, aangezien die seriele drivers echt voor specifieke synths zijn. Die gaan niets doen als ze niet dat type synth aan de andere kant van het lijntje vinden.

Een vriend van me heeft een Yamaha elektronische piano die ook een seriele poort heeft. Daar kan je letterlijk MIDI bytes naar toe schrijven, en ook ontvangen - vandaar eigenlijk het idee. Mijn CS1x werkt ook zo, vermoed ik. Mijn NS5R niet: daar komt nog een extra controlecommando bij kijken (0xF5 dacht ik; om zo de bestemming te kiezen van de daarop volgende bytes), dus die is niet 1 op 1 standaard MIDI zeg maar.

Origineel geplaatst door Marijn
Voor zover ik weet hebben maar heel weinig macs een RS232 poort gehad. Ze hadden vroeger een ander type seriele poort (ben het nummer even vergeten) en nu al jaren alleen usb en firewire.

RS422 op 8-pins MiniDIN. Belangrijkste verschil is de snelheid. Een Opcode Studio bijvoorbeeld communiceert standaard met 1Mb/s met de Mac over RS422 en kan dan ook nog in 'Fast' mode.

Oude (?) professionale videorecorders (denk Betacam en Digibeta) gebruikten ook RS422 voor remote control. Mogelijk is dat de reden dat de Macs deze iets duurdere variant hadden.

Ja die 8 pins miniDIN wordt ook gebruikt voor de seriele hostaansluitingen.

Soldeernachtmerries op en top! ;)

Back