technics WSA1r

anoniempje

hobby knooier
wat is dit voor een synth hij ziet er wel machtig uit

als ik er op zoek hier op het synth forum krijg ik alleen maar verkoop treaths, niets geen informatie

en ze worden met bosjes aangeboden voor een 350 tot 400 euro de rack versie dan

Het is een polyphone physical modelling synth, net als de Korg Z1 (en de nooit op de markt verschenen Yamaha VP1). Het grote verschil met Z1 is dat er ook samples als oscillators gebruikt kunnen worden. Omdat dit simpeler te implementeren is in een DSP dan ingewikkelde physical modelling oscillators, heeft de WSA1(r) veel meer stemmen.

Het is een veelzijdige synth, die helaas voor Technics een beetje geflopt is op de merknaam. Klinkt prima, is makkelijk in het gebruik en is voor de prijs waarvoor hij wordt aangeboden heel interessant. Ikzelf heb sinds kort een Z1 staan, dus ben voorlopig voorzien wat physical modelling betreft, maar zou anders de WSA1 zeker overwegen.

Origineel geplaatst door Marijn
Het is een polyphone physical modelling synth, net als de Korg Z1 (en de nooit op de markt verschenen Yamaha VP1). Het grote verschil met Z1 is dat er ook samples als oscillators gebruikt kunnen worden. Omdat dit simpeler te implementeren is in een DSP dan ingewikkelde physical modelling oscillators, heeft de WSA1(r) veel meer stemmen.

Het is een veelzijdige synth, die helaas voor Technics een beetje geflopt is op de merknaam. Klinkt prima, is makkelijk in het gebruik en is voor de prijs waarvoor hij wordt aangeboden heel interessant. Ikzelf heb sinds kort een Z1 staan, dus ben voorlopig voorzien wat physical modelling betreft, maar zou anders de WSA1 zeker overwegen.

De WSA1 is geen physical modelling synth. Het is een acoustic modelling synth. De volledige naam van deze machine heet dan ook Technics SX-WSA1 Acoustic Modelling Synthesizer. Voor meer achtergrond informatie:

http://www.soundonsound.com/sos/1995_articles/may95/technicswsa.html (preview)

http://www.soundonsound.com/sos/1995_articles/dec95/technicswsa1.html (WSA1)

http://www.soundonsound.com/sos/1996_articles/dec96/technicssxwsa1r.html (WSA1r)

De Z1 is wel een physical modelling synth.
Ik zelf heb beide machines. Ze gebruiken doe ik ze in ieder geval niet. Dat geldt tevens voor de overige 7 synthesizers. Waarom ik de WSA1 en Z1 gekocht heb weet ik niet. Dat beide verschillend zijn moge duidelijk zijn. De WSA1 vind ik iets plat. De geluiden die je erin vindt zijn een beetje van het zelfde. De Z1 is ook iets van plat, weinig dynamisch voor mijn gevoel. Aan de andere kant is de Z1 ook weer rauw, ietwat ongepolijst. De Z1 heb ik uitgebreide vorm: met de additonele 6 stemmen DSPkaart, digitaale uitgang en wordclock, eem memory card en de sound collection card. De WSA is zoals hij kwam; zonder digitale uitgang en dance board. Naar mijn beste weten zijn deze niet meer los te krijgen.

Of je de WSA1r moet kopen, dat bepaal je helemaal zelf. Echter, als je aan een toetsenversie kan komen ben ik geneigd je deze eerder aan te raden dan de r(ack) versie vanwege de controlers die erop zitten. Deze zitten ook op de r maar een r plaats je doorgaans in een rek. Je moet wel heel lange vingers en/of armen hebben om die tijdens het spelen te kunnen bedienen.

Origineel geplaatst door DIno Jay
Ik zelf heb beide machines. Ze gebruiken doe ik ze in ieder geval niet. Dat geldt tevens voor de overige 7 synthesizers. Waarom ik de WSA1 en Z1 gekocht heb weet ik niet. [/B]

:confused: Eh, maar welkom op het Synthforum in ieder geval!

Origineel geplaatst door DIno Jay
De WSA1 is geen physical modelling synth. Het is een acoustic modelling synth. De volledige naam van deze machine heet dan ook Technics SX-WSA1 Acoustic Modelling Synthesizer.

De Z1 is wel een physical modelling synth.

Kun je mij dan ook even het verschil uitleggen tussen physical modelling en acoustic modelling? (behalve dat verschillende fabrikanten verschillende termen gebruiken)

Ik wil trouwens die Z1 wel van je overnemen als de prijs goed is. Of iets van je andere spul, als er nog meer fijns bij zit ;) .

Origineel geplaatst door Marijn
Kun je mij dan ook even het verschil uitleggen tussen physical modelling en acoustic modelling? (behalve dat verschillende fabrikanten verschillende termen gebruiken)

Ik wil trouwens die Z1 wel van je overnemen als de prijs goed is. Of iets van je andere spul, als er nog meer fijns bij zit ;) .

Lees dit artikel: http://www.soundonsound.com/sos/199...chnicswsa1.html

De Z1 doe ik niet weg. Dat zelfde geldt voor de FIZMO (keyboard en rack), de Wavestation (EX, A/D, SR), de Kawai K5000 (keyboard, dat is de S en de R met macrobox) en de Technics WSA1. De Z1 is een vette bak. Ik moet deze en de andere alleen maar (meer) gaan gebruiken. Inspiratie zou daarbij wenselijk zijn en dat ontbreekt momenteel.

En vergeet niet te luisteren naar de mini-demo die ik hier heb gezet. Na het downloaden moet je wel nog een 3 achter de bestandsnaam plakken :confused:

Dit is opgenomen via de sp/dif out, en ik maak enkel gebruik van de (vreselijk zwakke) interne effecten, zo hoort dat nu eenmaal bij demo's. De gebruikte klanken zijn presets uit de gratis libraries die op internet te vinden zijn. Misschien herken je wel wat, probeer maar :)

Is er geen goede ziel die dit wil / kan hosten voor alle wsa1-fans?

Back