Pro Tools&Digi002?

Japie

Nieuwkomer
Een goede avond,

Ik ben al een aantal maanden met opnemen bezig(school faciliteiten) en ben van plan om nu zelf opname apparatuur aan te schaffen.

Ik heb alleen nog maar opgenomen met Pro Tools in combinatie met een Digi002.

In eerste instantie wil ik het gebruiken om bands op te nemen. Ik ben in het bezit van een PowerBook G4.

Mijn vraag aan jullie; wat raden jullie mij aan?

Ik ben alleen bekend met de Digi002 in combi met Pro Tools en heb hier erg fijn mee gewerkt maar als jullie mijn blikveld kunnen uitbreiden erg graag!

MVG,

Japie.

dag japie
welkom op synthforum
er staat net toevalg bij pluishaar hier op het forum een 002 te koop (check marktplaats)
je wil dus blijkbaar wel een vrij uitgebreid aantal inputs hebben, als je bands wil opnemen? ook een controller, à la digi002?
je kan voor gelijkaardige opties gaan als een tascam FW1884, m-audio projectmix, yamaha O1X, etc - audio, midi en controller in 1 toestel
of een apparte Firewire-interface van m-audio (hoewel de FW's van m-audio nog niet optimaal zijn met mac), edirol, presonus, digi002 rack, motu traveller (dze is sterk aan te raden!) etc
met een apparte midicontroller (evolution uc33, behringer bcr/bcf, digidesign command8...)

maak eerst een keer voor jezelf uit welke software je wil gebruiken, daar ben je misschien ook nog niet uit? als je al met protools een lekkere ervaring had kan je gewoon die verder zetten: om bands op te nemen zal je daar niet snel mis mee gaan... een voor de hand liggende keuze is dan ook een digidesign interface....

ben je een beetje aan het overladen, maar bekijk desnoods de toestellen al eens...
je kan best voor firewire gaan denk ik, als je een 'groot' aantal kanalen wil streamen...tenzij je een pcmcia slot in je PB hebt? dan kan dat ook nog een optie zijn...

succes

Kijk ook eens naar Nuendo.... Ik ben bekend met protools en nuendo, maar ik prefereer nuendo.

Digi002

Digi002

Japie (Krekel?),

Welkom op het forum.

Ik heb een tijdje de Digi002 gehad en ik moet zeggen: voor audio-recording is hij prima te gebruiken. Hij is portable en met een firewire draadje zo op je notebook aan te sluiten.

Ik heb hem uiteindelijk toch verkocht, omdat ik ervan baalde dat iksommige mooie VST niet optimaal kon gebruiken, ook niet met de FXpansion VST to RTAS adapter, en omdat ik de toenmalige PTLE-versie niet lekker vond werken qua midi sequencing. Al dat geëmmer met die AUX-kanalen.......
En inderdaad, Nuendo (of Cubase SX) werkt prettiger naar mijn mening. Ik heb hem verkocht en ingeruild voor Cubase SX en een Behringer DDX3216 met twee ADAT-bordjes. Ik stuur nu alle audio via een RME ADIO 8 Pro converter naar de tafel, mix het daar met alles dat ik aan digitaal plezier heb verzameld en stuur het gewoon via de RME weer weg. Op deze manier heb ik lekker veel kanalen tot mijn beschikking, de gemakken van digitaal mixen (totall recall) en betere conversie dan de Digi002 biedt. Minder portable maar wel lekkerder in het gebruik. Bovendien kan ik iedere VST probleemloos gebruiken, hetgeen bij PTLE indertijd zeker niet het geval was.

Je bent al behoorlijk op weg door je goed af te vragen wat je het meest gaat doen met je setup. Als je bands wilt opnemen en je wilt mobiel zijn dan is de Digi002 een prima oplossing, je kunt als je het slim speelt 18 kanaals opnemen dus daar kom je met een band een heel eind mee. Heb je wel een externe converter nodig. Kies in dat geval wel een goede. RME of als je meer wilt uitgeven, Apogee. Mocht je je setup voor audio-recording nog willen aanvullen zou ik gaan voor goede mics, preamps en FX. Hou er overigens rekening mee dat je bij het afmixen behoorlijk wat van je notebook vraagt mocht je effecten gaan toevoegen. Als je dat zelf gaat doen lijkt me een snelle PC of Mac geen overbodige luxe.

Volgorde:

- Platform (PTLE, Cubase of Digital Performer (alleen Mac))
- Systeem (PC/Mac; afhankelijk van de reikwijdte van je toepassing)
- Hardware (mics, preamps, outboard)
- Software (en hou daarbij de kracht van je systeem in de peiling!)

Vergeet niet een goede tutorial te regelen voor je platform. Je hebt zoveel meer aan PTLE of Cubase als je goed je weg weet te vinden.

Succes!

Back