Tabs, wie gebruikt ze?

tip voor de cubase gebruiker :)

Fake book notatie (chords of tabs) boven de melodielijnen in scores, kun je ook simpel genereren in je cubase. Das echt heel handig voor als je in een band speelt. Je leest de midi file van de song in, of je speelt het zelf in, en je kiest de melodielijn score en je kiest ervoor om fake book notatie uit te printen. klaar :)

werkt echt super
(volgens mij weten niet zo heel veel mensen dit, en het is echt ook handig om tracks te leren spelen in cubase)

Origineel geplaatst door quifster
tip voor de cubase gebruiker :)

Fake book notatie (chords of tabs) boven de melodielijnen in scores, kun je ook simpel genereren in je cubase. Das echt heel handig voor als je in een band speelt. Je leest de midi file van de song in, of je speelt het zelf in, en je kiest de melodielijn score en je kiest ervoor om fake book notatie uit te printen. klaar :)

werkt echt super
(volgens mij weten niet zo heel veel mensen dit, en het is echt ook handig om tracks te leren spelen in cubase)

hee bedankt voor de tip man! Ik gebruik vaak tabs bij het leren gitaarspelen maar dit geeft er een mooie extra dimensie aan! :okdan:

Origineel geplaatst door Division
hee bedankt voor de tip man! Ik gebruik vaak tabs bij het leren gitaarspelen maar dit geeft er een mooie extra dimensie aan! :okdan:

ja is echt super handig om snel aan de rest van de band dit over te dragen. dit is een voorbeeld voor chords, maar je kan ze ook simpel omzetten naar tabs voor gitaar, dan zie je het akkoord staan plus de bekende vingerzetting van het akkoord. Je kan de notatie compleet naar eigen inzicht aanpassen.

voorbeeldje:

Attachments

• scorevb.jpg
    scorevb.jpg
    97,9 KB · Bekeken: 106
Ik tab er nog steeds niets van :stupid
akoord symbolen of zo? hoe werkt het / pas je het toe?

8o)

De nummers die ik schrijf voor mijn band schrijf ik altijd in Powertab (Hoewel guitar pro een beter maar voor mij ingewikkelder/omslachtiger tabprogramma is). Op deze manier heb ik mijn nootjes, en zij hun tabs. Mogen ze zelf uitvogelen en uitmaken op welke snaar ze die noot spelen.
Het is ook wel makkelijk om een beetje snel tabs te lezen. Je weet nooit wanneer je het tegenkomt.

voor gerrie en vast ook wel anderen: Hier kun je kijken hoe die tabs er uit zien
Je moet de 6 lijntes (of 4, 5 of 7) zien als de snaren van een (bas)gitaar. De getallen geven aan welke fret (vakje) je moet indrukken op de desbetreffende snaar.

Nadeel van alleen tabs: Het ritme blijft achterwege. Dus je moet er iig iets van noten bij hebben voor het ritme.

Back