Linn Drum vs Sampler

M.Raven

Acidophilus
Even een vraagje over de Linn Drum:

Ik weet dat deze samples gebruikt / digitaal is. Maar kinken de samples even "wisselvallig" als de samples uit de 909?
(Hi-Hats/Handclap etc. uit de 909 worden als ik het goed heb begrepen analoog aangestuurd en hebben daarom deze "wisselvallige" sound.)

Of beter gevraagd kan een goede sampler + Linn Drum samples de Linn Drum vervangen? En zo niet, waarvoor dan niet?

De linndrum klinkt heel dynamisch, en het is ook al vaker op dit forum besproken dat hij moeilijk te samplen is, en dat je het verschil duidelijk kunt horen als je ze naast elkaar zet.
Maar of het in een produktie nou direkt terug te horen is vraag ik me af, in het italo liedje van mij dat op het forum staat, worden samples gebruikt, en ik vind ze prima klinken.

Bedankt voor de snelle reply! :okdan: Ik ben zelf nogal een purist wat dit betreft...

Ik kan hier helaas geen muziekjes downloaden, maar zodra ik de mogelijkheid zie ga ik dat liedje van jou eens luisteren... ik ben zeer benieuwd!

Ten eerste ben je de retevette linndrum swing kwijt als je losse geluiden sampled.

Ten tweede zitten er wel analoge filters in de Linndrum. Die ook de sound ietsjes compressen had (ik heb 'm niet meer) ik altijd het idee.
Iig door het analoge deel van de linndrum, tussen DA conversie en uitgangen, klinkt niet elke hit elke keer precies hetzelfde, het leeft veel meer. Er zit daar een circuit om van de op sich crappy geluidskwaliteit van de samples nog 'iets te maken'. Dat deel is analoog, compressie achtig en dat deel rockt. Ik zeg het mss. voor onder-de-motorkap puristen niet helemaal zoals het is, maar zoiets is het wel :)
Ook b.v. gaan er verschillende geluiden door de filter, de basdrum en de hi-hat sowieso. Als je onder de motorkap daaraan tweakt (er zit een pot voor cutoff) dan kun je ook leuke ademende basdrum effecten krijgen, a la compressie.

De samenvatting: een linndrum laat zich niet vervangen door samples van een linndrum.
En dat gaat voor (praktisch) alles op dat op belangrijke swing of sound bepalende plekken analoge componenten heeft.

Als je dan toch sampled, neem dan een zelfgemaakt pattern van zo veel mogelijk maten, zodat niet elke maat hetzelfde klinkt. Dat komt dan nog het dichts bij de realiteit. 1 maat sample'n is ook vaak net-niet, he.

<toegevoegd>
Wat je ook mist als je gaat samplen per geluid is de linndrum pitching. Die kan lekker grainy uitpakken. Als je per geluid sampled, sample dan verschillende toonhoogtes. Het verschil tussen verschillende volumes is ook nogal groovy bij de linndrum... ik zou bijna zeggen sample de verschillende volumes exact zoals het is. Och.... je mist zoveel wat de linndrum zo tof maakt als je gaat samplen.... en je mist het lekkere programmeren erop..... het is een Roger Linn bak, een legende... ik bedoel..... ketter!!! Met je sampling!!!
</toegevoegd>

Oh néé

Oh néé

:) Als je echt zo'n purist bent als je zelf zegt zou ik inderdaad gewoon voor de "linn" zelf gaan en niet te veel tijd steken in het samplen ervan. Tenzij je niet anders kan. Zoals dop al zei, je raakt een boel kwijt. Hangt er natuurlijk van af wat je wilt doen. Maar als Linn Fetischist zou ik je enkel kunnen aanraden om de bak zelf in huis halen.:okdan:

Swing......... och
Samples.......och

Een Linndrum klinkt anders dan een sample er van.

Een oudere sampler laat meer heel van de Linn "cult" dan een moderne, waarom is mij een raadsel.

Tactic roept dat het niks uitmaakt........... ik weet uit eerste hand wat voor geklooi hij met zijn mix heeft gehad, dus dan weet ik het niet hoor, in principe kun je een Linn met een beetje laag (45 Hz / 3 Db) en hoog (13.5 K / 9 Db) op, gewoon lekker hard in je mix schuiven, en klaar!

Met samples, ik gebruik ze naast de Linn zelf, heb ik altijd filter geneuzel op de een of andere manier, raar...
Samples klinken uit de S1000 het dichtst bij de Linn, beoordeeld naast S5000, S3000, ESI32.

In een Emulator 2 krijgen Linnsounds ook weer iets leuks mee....

Tip:

Gebruik gewoon wat je leuk vind om te gebruiken, niet zoeken naar kosten effectiviteit.... en perfectie bestaat niet.
:maffia:

Ik stop Linn samples altijd in de S950. Maar nog steeds wil ik ooit een mooie midi-gesyncde Linndrum...

R

Origineel geplaatst door Arv
Ik stop Linn samples altijd in de S950. Maar nog steeds wil ik ooit een mooie midi-gesyncde Linndrum...

R

Hier ook, klink erg lekker,
al zou ik ze ooit nog eens echt 1 op 1 (analoog met de S950) willen samplen.

Origineel geplaatst door cybermax
[ en hoog (13.5 K / 9 Db) op, gewoon lekker hard in je mix schuiven, en klaar!
[/B]

Toink...:confused: is dit niet iets te veel v/h goede?

Toink... is dit niet iets te veel v/h goede?

Nou, ik moet ook eerlijk bekennen dat ik in mijn italo snippet hier op het forum , de snare ook zwaar ge-eq-ed (?) heb, en dat loop ook wel in de 8 db boost in het middengebied...

Origineel geplaatst door Tactic
Nou, ik moet ook eerlijk bekennen dat ik in mijn italo snippet hier op het forum , de snare ook zwaar ge-eq-ed (?) heb, en dat loop ook wel in de 8 db boost in het middengebied...

Ja maar het hoog 9db opschroeven?

Origineel geplaatst door mikemix
Hier ook, klink erg lekker,
al zou ik ze ooit nog eens echt 1 op 1 (analoog met de S950) willen samplen.

Lukt het jou trouwens om samples via disks in de 950 te krijgen? Ik bedoel, met je pc op een disk knallen en dan inlezen in de sampler? Ik krijg die software niet werkende onder XP...

R

Origineel geplaatst door Arv
Lukt het jou trouwens om samples via disks in de 950 te krijgen? Ik bedoel, met je pc op een disk knallen en dan inlezen in de sampler? Ik krijg die software niet werkende onder XP...

R

Beste Arv, ik sample alles in en met de S950 zelf, daar ligt voor mij zijn kracht.
Eenmaal een (goede) program aangemaakt is dan een kwestie van copieeren
en hernoemen+toewijzen.
Het leuke is dat het een prima drumcomputer kan zijn (en natuurlijk meer)
voor een fractie v/d prijs van een drumcomputer, die veel minder kan.

Beste Arv, ik sample alles in en met de S950 zelf, daar ligt voor mij zijn kracht.
Eenmaal een (goede) program aangemaakt is dan een kwestie van copieeren
en hernoemen+toewijzen.
Het leuke is dat het een prima drumcomputer kan zijn (en natuurlijk meer)
voor een fractie v/d prijs van een drumcomputer, die veel minder kan.

Mike, zo doe ik het ook.. Maar het is wel veel werk.. Je hebt wel gelijk, de sampling stap is essentieel voor die 12 grainy sound.

R

Mike, zo doe ik het ook.. Maar het is wel veel werk.. Je hebt wel gelijk, de sampling stap is essentieel voor die 12 grainy sound.

R

Ik ben wel nieuwsgierig geworden hoe die 12-bits S950 sound nu klinkt.
Ik heb veel gelezen van fans van dit ding en Jochem Paap heeft zich ook ooit lovend over die sampler uitgelaten. Kan iemand misschien een drumloopje attachen o.i.d. om een indruk te krijgen van zijn powers? :P

Origineel geplaatst door M.Raven
Ik ben wel nieuwsgierig geworden hoe die 12-bits S950 sound nu klinkt.
Ik heb veel gelezen van fans van dit ding en Jochem Paap heeft zich ook ooit lovend over die sampler uitgelaten. Kan iemand misschien een drumloopje attachen o.i.d. om een indruk te krijgen van zijn powers? :P

Deze had ik al eerder eens gepost
808 uit S950
zal vanavond even nog eens wat nieuws posten.

Attachments

• output tr808.mp3
    684,1 KB · Bekeken: 101
Ja maar het hoog 9db opschroeven?

das DE truuk voor sprankelend hoog .. al is 9 db net iets te veel van het goeie .. ;)

Back