Ten eerste ben je de retevette linndrum swing kwijt als je losse geluiden sampled.
Ten tweede zitten er wel analoge filters in de Linndrum. Die ook de sound ietsjes compressen had (ik heb 'm niet meer) ik altijd het idee.
Iig door het analoge deel van de linndrum, tussen DA conversie en uitgangen, klinkt niet elke hit elke keer precies hetzelfde, het leeft veel meer. Er zit daar een circuit om van de op sich crappy geluidskwaliteit van de samples nog 'iets te maken'. Dat deel is analoog, compressie achtig en dat deel rockt. Ik zeg het mss. voor onder-de-motorkap puristen niet helemaal zoals het is, maar zoiets is het wel

Ook b.v. gaan er verschillende geluiden door de filter, de basdrum en de hi-hat sowieso. Als je onder de motorkap daaraan tweakt (er zit een pot voor cutoff) dan kun je ook leuke ademende basdrum effecten krijgen, a la compressie.
De samenvatting: een linndrum laat zich niet vervangen door samples van een linndrum.
En dat gaat voor (praktisch) alles op dat op belangrijke swing of sound bepalende plekken analoge componenten heeft.
Als je dan toch sampled, neem dan een zelfgemaakt pattern van zo veel mogelijk maten, zodat niet elke maat hetzelfde klinkt. Dat komt dan nog het dichts bij de realiteit. 1 maat sample'n is ook vaak net-niet, he.
<toegevoegd>
Wat je ook mist als je gaat samplen per geluid is de linndrum pitching. Die kan lekker grainy uitpakken. Als je per geluid sampled, sample dan verschillende toonhoogtes. Het verschil tussen verschillende volumes is ook nogal groovy bij de linndrum... ik zou bijna zeggen sample de verschillende volumes exact zoals het is. Och.... je mist zoveel wat de linndrum zo tof maakt als je gaat samplen.... en je mist het lekkere programmeren erop..... het is een Roger Linn bak, een legende... ik bedoel..... ketter!!! Met je sampling!!!
</toegevoegd>