Bas spelen, wat heb je nodig

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Arv

Robot
Ik heb in het verleden wel is bas gespeeld en dat wil ik nu eigenlijk weer wat oppakken. Ik zal dan een basgitaar moeten aanschaffen en waarschijnlijk een versterker. Nu vroeg ik mij af of het misschien ook zonder die versterker kan door gebruik te maken van zo'n linePOD oid.. Iemand suggesties??

de johnson j-station heeft bas presets aan boord

een line6 of een j-station is gelijk en grote aanschaf.. (om de pro versie (19" ) kiezen)

iig.. een hele lekkere basgitaar is de ibanez.. (type weet ik niet) maar dat is een 4 snarige blauw/metallice bas..komt heerlijk geluid..anders misschien een fender jazzbass maar die is gelijk veel meer.. misschien is de line6 / jstation eigenlijk wel goedkoper... hehe

btw.. je hebt een basspod vor al een eurootje of 375 ofzow bij feedback..

j-station kost bij thomann 258 euro (da's inclusief 19% nederlandse BTW)

Die prijzen vallen wel mee dus. Ik zoek voor de bas het echte DUB/reggae geluid met diepe zware bassen. Is dit met deze spullen te doen? En welke gitaar moet ik dan kiezen?

mm..wordt dub/reggae niet meer bepaald door de delays en wah's erover? dan zou je evt eens kunnen kijken naar een line6 delay modeller..zitten ook wat space echo's in enzo..

maar als je gewoon cleane maar wel diepe bas wilt kan dat met die amp modellers wel krijgen volgens mij...flink wat compressie en EQ erover (zit er standaard in als ik me niet vergis) en lekker diep spelen.....gitaren weet ik nix van

Jaaaaah, Arveyman... Hou me op de hoogte. Ik ga binnenkort beginnen met bassen. Als je nog tips hebt voor de aanschaf van eentje, laat het me weten. Vorige week kon ik me maar net inhouden niet gelijk een aan te schaffen bij Feedback. Maar goed, ik zit te twijfelen tussen electrisch en akoestisch, moeilijke keus...

Overigens denk ik dat je voor een electrisch basje beter een combo erbij kan halen die het lage ook mooi weergeeft. Zelf gebruik ik Genelec monitoren op het moment, maar als het een electrisch basje wordt dan ga ik gelijk voor een combo.
Kan je me overigens vertellen hoeveel vermogen afdoende is voor thuisgebruik?

k heb ook een ibanez bas gehad maar k ga nou voor een fretless bas.
Daar komt zo'n geil geluid uit:)
Ik heb vrijdag een fernandes sustainer gitaar gehaald.
Deze gitaar heeft actieve elementen en er zit een sustainer in voor eindeloze.... sustain(ideaal voor syntheffecten dus)
maar anyway: k zou op ten duur wel kijken naar een gewone basversterker + top, zo haal je wel het meeste uit je bas.

Origineel geplaatst door thegreatmuffin

Overigens denk ik dat je voor een electrisch basje beter een combo erbij kan halen die het lage ook mooi weergeeft. Zelf gebruik ik Genelec monitoren op het moment, maar als het een electrisch basje wordt dan ga ik gelijk voor een combo.
Kan je me overigens vertellen hoeveel vermogen afdoende is voor thuisgebruik?

Wat bedoel je eigenlijk met combo? Ikke nie snap

Origineel geplaatst door Gitaarwerk
iig.. een hele lekkere basgitaar is de ibanez.. (type weet ik niet) maar dat is een 4 snarige blauw/metallice bas..komt heerlijk geluid..anders misschien een fender jazzbass maar die is gelijk veel meer..

Bedoel je die blauwe "plastic" bas? Zo ergodyne versie... Beetje een felle kleur. Tja, mijn ogen en handen gingen de hele tijd naar een Warwick en een Bass Collection die ik echt waanzinnig mooie vond (tja het oog wil ook wat). Maar goed, als ik m'n verstand erbij hou wordt het waarschijnlijk een Ibanez BTB. Maakt het prijskaartje een stuk plezieriger. Eerst maar eens de klanken beluisteren zodra ik weer tijd heb.

Ever heard of Yamaha?

Ik heb zelf een Yammie Attitude. Die klinkt echt tof.
En via twee Boss pedalen ga ik via een DI (ook nog niet eens echt noodzakelijk) direct mijn mengtafel in.

En het klinkt prima.

Wil ik meer.............ik heb ook nog een Zoom 9050 digitale gitaar pre-amp, die ik net zo goed voor bas in kan zetten. De presets zitten er in en zijn VOLLEDIG te editten.
Dat kan dus met allerlei pre-amps. Ik zou me dus niet te zeer op een merk gaan focussen, maar kijken wat je voor een leuke prijs (2e hands?) kopen kan.

Succes ermee.

Ik heb de j-station gehad en daar was ik qua bas geluid niet zo tevreden over. Veel van de gitaar-amp modellen klonken met een bas lekkerder dan de bas-amp modellen. Daarna heb ik de basspod gehad. Voor dub doeleinden zit daar een amp model op die sub-dub of zoiets heet en die klinkt errug diep en laag.

Ik heb dat ding ondertussen ook verkocht en ik gebruik nu mn bas gewoon door een presonus voorversterkertje direct in mn mengtafel. Klinkt ook prima en zo krijg ik het meest pure geluid. Bij bas is speaker modeling niet zo hard nodig als bij gitaar. Er worden ook nog zat platen opgenomen met de bas ge'di'd direct de mengtafel in. Ik zou eerst dat proberen en als je dan niet tevreden bent met het geluid kan je altijd nog een pod kopen.

Qua bas weet ik het niet precies. Ik heb ooit een mooie Yamaha 4-snaar gekocht. Je kan inderdaad ook voor een ibanez gaan. Die hebben mooie goedkopere modelletjes die erg fijn spelen (mooi smal halsje) en ook nog goed klinken. Maar volgens mij moet je gewoon de gitarenzaak in duiken en daar gaan proberen.

begin met een lekker starters pakketje..

btw.. een warwick is niet niets gelijk (geloof ik)
ik ben nu redelijk ervaren met gitaren enzo.. niet voor niets eigen site gemaakt fulll of info.. maar das meer voor gitaren uiteraard :P

ik zou eerst basis dingen onder de knie krijgen...

yamaha is ook wel aardig.. maar ben niet zo bekend met hun gitaren..

Tja, aan de ene kant is een Warwick zeker voor beginners te duur. Aan de andere kant vind ik dat als ik een (bas)gitaar vastpak, dat ik er een goed gevoel bij moet hebben. Zowel de klank, bespeelbaarheid (wat in mijn beginnersgeval moeilijker te bepalen is) en het psychologische gevoel. En het gevoel zegt geen flashy kleuren, maar mooi hout en een goede afwerking. En of ik er effecten aan toe ga voegen? Ik denk het niet. Ik kan al genoeg met m'n synths freaken, een bas hou ik liever puur (misschien heel klein beetje delay of reverb)

In m'n gitaartijd weet ik nog dat ik me door de winkel de eerste de beste Squier China Strat liet aansmeren. Koste me bijna niets maar de stemmechanieken ontstemden snel en draaiden niet soepel, de snaren rammelden altijd een beetje tegen de eerste fret en het verf bladerde af als roos (ja had witte gitaar). Vandaar dat ik nu liever zelf op m'n gemak de gitaren pak om even daarop te pielen.

hehe.. idd.. ik heb hier ook een squire staan (telecaster )
en een omgebouwde met de stemmeganieken van 200 piek :P maar die onstemmen neit (lockende)

maar ok.. je speelde dus al..adt wist ik niet..
ik ben geen bassist..maar vind die ibanez bassen wel goed klinken..

btw.. Allen, moest ik nog een ekertje wat komen inspelen?

Als je reggae en dub wilt spelen, kun je het beste een basgitaar kopen met een element dichtbij de hals. Ook de keus van de snaren is belangrijk. Over het algemeen kun je het beste roundwound (ongeslepen) snaren gebruiken, omdat je daar eigenlijk alles mee kunt spelen wat je wilt. Voor een beginner zijn flat-wound snaren echter misschien een betere keuze, omdat ze wat 'milder' zijn voor niet-ingespeelde vingers. Ze hebben automatisch ook wat minder hoog, wat voor reggae heel belangrijk is. Je moet ook op je basgitaar en versterker zowat alle hoog eruit halen, zodat je alleen de diepe knor overhoudt.

Basgitaren met actieve electronica hebben de voorkeur, omdat je meer controle hebt over het geluid. Het is vooral lekker als je de bas-frequenties een beetje kunt verhogen.

Een super-belangrijk item voor het opnemen van de basgitaar is een goede compressor. Tegenwoordig heb je al uitstekende software-compressors, maar het is eigenlijk nog beter een compressor te gebruiken VOORDAT het bas-signaal wordt opgenomen. Zo krijg je een mooi even geluid, zonder al te veel pieken die voor vervorming kunnen zorgen.

Je kunt ervoor kiezen om je basversterker rechtstreeks op te nemen. Dat kan echter best wel een lastige klus worden. Het beste is om een 'amp-modeller' te gebruiken, zoals de Bass Pod. Die hebben meestal ook een goede ingebouwde compressor.

Tegenwoordig heb je goede basgitaren met actieve electronica die best betaalbaar zijn. Je zou eens kunnen uitkijken naar iets van Cort.

ik ben btw wel benieuwd of er mensen zijn die hun amps door de speaker mic-en

anybody ?

of een link waar dat word uitgelegd zou ook top zijn

txs

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back