stookgedrag in je huis en studio in deze tijden

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Dit jaar zijn de energieprijzen door het dak gegaan en heb ik de afgelopen tijd maar 'ns zo'n smart thermostaat met bijbehorende sensor radiatorknoppen aangeschaft zodat je per ruimte de temperatuur kan rgelen.
Voorheen stookte ik ook de huiskamer warm als ik dan in de studio wat warmer wilde zitten en nu dus op deze manier en dat bevalt erg goed moet ik zeggen.
Ik vroeg me af hoe jullie dit soort dingen regelen nu verwarming nogal in de papieren kan lopen?

De apparatuur in de studio maakt dat het daar warmer is dan in de woonkamer. :D

Ik hoef de kachel nog niet aan hier, thermostaat zegt dat het 20,5 graden is (in de woonkamer) en de thermostaat staat ingesteld dat hij pas gaat stoken als de temperatuur in de woonkamer onder de 20 komt (ik heb geen zone sturing in huis, wel naar gekeken, te veel kosten voor te weinig profijt hier).

Ik lij kou vooral. Hahaha. Zit wel te denken voor zo'n gerichte verwarmingsplaat voor onder bureau's.

Hier electrische oliekachel. We hebben zonnepanelen met overcapaciteit, dus dat zit wel goed. Ik zet al jaren in de koudere maanden dat ding aan op 17 graden als ik er niet ben voor behoud van apparaten.

Ik heb 2 circuits. Een voor de vloer en een vd verwarming. Die is echter zowel kelder als slaapkamers. De slaapkamer verw staat dicht. Badkamer staat aan en kelder ook. Maar kelder is voorzien van geprogrammeerd thermostaten die enkel een paar uur per dag naar 20 graden verwarmen. Met een druk,op een display zet ik m,eco, dat is 3 graden omlaag. Als ik dus dagen er niet kom is t er max 17 graden. Ik ontvochtig de ruimte in de zomer en bevochtig in de winter. En de slaap,amers hebben airco die de kamer verwarmen. We hebben zonnepanelen. Maar vast niet genoeg. Ach, het is n begin.

nadeel: ik heb een draagbare thermostaat voor de verwarmingskring. Als de badkamer dus warm is zal de kelder dus niet verwarmd worden. Na een douche dus. Of als de zon schijnt op de raam. Dan is t verrekte koud beneden. En dan zeg jij ’pak die,thermostaat dan en zet m in de kelder’ maar de tieners zitten uren in de badkamer dus dat lukt niet altijd. Gelukkig is thermostaat 2 in staat 1 te programmeren. Maar dan verwarm je dus ook de badkamer. Als ze die deuren en ramen dan open zetten om te verluchten stook,je voor de mussen. Ik zeg een hele dag dat ze de deuren boven moeten dicht laten om de warmte te houden in hun ruimtes maar tieners zijn dommer dan onder de tien dus je blijft de hele dag zeuren want de deuren staan altijd open. En als je er wat van zegt hebben ze het uiteraard beiden niet gedaan.

Thermostaat op 16 gezet geloof ik. We lopen met extra truien en zitten met dekens op de bank als we het echt koud hebben. De kids lijkt het niet heel erg te deren. Ze zijn tough stuff! Een studio heb ik niet meer, maar wel een soort tuinhuis waar ik voornamelijk teken. Is erg koud!

Laatst gewijzigd:
Kachel staat hier ook nog niet aan, in huis is het 17 a 18 graden, pas bij 16 zetten we hem aan, op 17 graden. Verder hebben we kleine elektrische dekentjes waar je ook op kan zitten, is best comfortabel op de bank, of stoel, een wat grotere elektrische deken voor als je op de bank wil liggen s avonds zonder de kachel aan. Over 2 maanden worden hier airco's geïnstalleerd die ook kunnen verwarmen, de zonnepanelen compenseren het gebruik daarvan een beetje. De volgende stap is vloer- en buitenmuur isolatie en nieuwe kozijnen, maar alles op z'n tijd.

Dit jaar zijn de energieprijzen door het dak gegaan en heb ik de afgelopen tijd maar 'ns zo'n smart thermostaat met bijbehorende sensor radiatorknoppen aangeschaft zodat je per ruimte de temperatuur kan rgelen.
Voorheen stookte ik ook de huiskamer warm als ik dan in de studio wat warmer wilde zitten en nu dus op deze manier en dat bevalt erg goed moet ik zeggen.
Ik vroeg me af hoe jullie dit soort dingen regelen nu verwarming nogal in de papieren kan lopen?
Welk systeem heb je gekocht?

Al jaren: alle centrale verwarming uit, luchtontvochtigers waar nodig en verschillende lagen kleding als ik het te koud vind worden.
Voor gasten (en andere extreme situaties ; - ) zet ik een elektrisch straalkacheltje in: duur qua gebruik, maar alle warmte landt waar het echt nodig is.

hier ook zonnepanelen en vloerverwarming in huis, maar mijn studioke is in de kelder; zomer fantastisch nooit boven de 22 graden met airco, maar winter te koud dus zet ik een electrisch verplaatsbare verwarming altijd 19 ° maar vochtigheidsgraad is hier wel 70%

Luchtvochtigheid verlagen doe je door 1 vocht te verdampen uit de omgeving(smaterialen) dus met warmte en 2 afvoeren vd natte lucht, dus verluchten.

Bij een ontvochtiger is stap 1 dezelfde: verwarm zodat vocht uit je omgeving in de lucht gaat. Vervolgens pakt de ontvochtiger die natte lucht.

Een ontvochtiger in een koude ruimte werkt dus niet.

Ik heb het grootste deel van m'n werkplek / studio goed geïsoleerd.
Dat scheelt al een berg.
Moet nog wel één kant doen, maar het geld was op.
De woonkamer is eerst aan de beurt (waar de rest leeft).
Maar ik heb het niet zo snel koud. De CV staat op 18 en m'n werkplek is na even werken zo 19-20.
(stiekem geeft een mens en een mens blijkbaar best wat warmte)

Ik heb het voordeel (en de nadelen) van een zolderetage: mijn benedenburen stoken voor mij.

Zo introduceerde ik me bij m'n nieuwe bovenburen "jullie vloerverwarming". :)

On topic is de radiator in mijn studiohok al sinds ik hier kwam wonen kapot. Als het echt bar is (het wordt er nooit lager dan zeg een graad of 16) heb ik een simpele ventilatorkachel die uitkomst biedt. Verder natuurlijk een dikke trui aan in de winter.

Back