Origineel geplaatst door Terracide
Echt super koel apparaat ben je aan het bouwen. Maar zijn de kosten nog wel te overzien ? Zou je ook eens eens je synth uiteen willen zetten in euro's? Ik ben erg benieuwd hoeveel dit allemaal zo langzamerhand je kost.
Ik denk dat het heel lastig is om daar een overzicht van te geven. In het begin koop je van veel spullen veel meer dan je nodig hebt en nu zit ik modules te bouwen die vrijwel niks meer kosten (qua directe kosten).
Maar laten we een fictieve gemiddelde module als voorbeeld nemen.
Printplaat. 7 euro voor 30 x 20. Daar gaan er vier of vijf uit. Zeg 4, dan kost die 1,75. Etsmiddel, zo'n 20 printen uit 5 euro etsmiddel denk ik. Ontwikkelaar is verwaarloosbaar. Dus zeg 2 euro voor de printplaat.
Kosten voor lichtbak en etsbak zijn moeilijk te verdelen over de printplaten, die gaan behoorlijk lang mee.
Boren. Ik heb geen idee hoelang ik met een carbideboortje doe, maar laten we voor de vorm 10 cent per printplaat rekenen.
Frontplaat. Maak ik tegenwoordig van 3mm triplex met kunststof erop. Triplex kost 4 euro voor anderhalve vierkante meter. Er gaan er ongeveer 30 uit zo'n plaat, dus zeg 15 cent per frontje. Lamineer is denk ik 10 cent per vel, een cent voor het papier ertussen, printer inkt reken ik maar niet mee. Achter het frontje zit een L-vormig alu beugeltje, 2 euro per meter dus weer zo'n 10 cent. Wat schroeven en ringetjes erbij en afschrijving op een 3,2mm boortje kom je denk ik op 50 cent voor een frontje.
Componenten: allemaal groot ingekocht, dus ca. 1 cent per weerstand, paar cent per condensator afhankelijk van het type. Transistors koop je op eBay voor $9 voor 100 inclusief verzenden. ICs slim ook slim inkopen. Voor een normale module ben je er dan al snel. Zeg 5 euro als er niks raars in zit en 10-15 als ik wat bijzondere dingen moet bestellen (PTC's, bijzondere ICs, etc.)
Potmeters: Futurlec Alpha pots ($0.50) met knoppen ($0.30). Mocht ik iets bijzonders nodig hebben, zoals reverse log, dan worden ze 1.50 bij Newtone, maar dat gebeurt niet vaak. Zeg 6 pots en knoppen voor een module, da's ongeveer 4 euro.
Jack-bussen: 35 cent p/s. Doe 's gek en neem 10 per module, da's 3,50.
Bedrading: 1 euro? Da's erg ruim.
Soldeertin: verwaarloosbaar denk ik. Ik betaalde 10 euro voor een kilo.
Ik denk dat ik dan alles heb. Dan zit ik voor een gemiddelde module op zo'n 16 euro en voor eentje met bijzondere componenten tegen de 30. Dat is als ik de printplaten zelf maak. De printplaten die op de diverse mailing lists en fora worden aangeboden kosten meestal tussen de $10 en $20, dus zeg een euro of 15 extra inclusief verzenden. Ik zit denk ik op 30% printen kopen en 70% zelf maken nu.
Voorraad. Uiteraard staan hier nu dozen vol met componenten. Dat maakt de initiële modules relatief duur (zeker ook met elke keer verzendkosten) en de latere erg goedkoop. Er zitten tegenwoordig modules tussen die ik helemaal uit eigen voorraad bouw.
Bijzonder spul. Er zitten uiteraard wat relatief dure modules tussen. De MIDI-CV is er zo eentje. Daarvan moest vrijwel alles bestellen; dure printplaat, bijzondere chips (gelukkig wat free samples...), ongebruikelijke weerstanden en condensators, PIC (programmer moet je ook maar net weer hebben...), display, erg veel jacks.
Daar zit zo 100 euro in dan. Maar ja, koop je een 15-kanaals midi-cv voor dat bedrag? Ik zit nu iets te bouwen met een SN76477 erin. Weer niet zo'n goedkope chip...
Per module zit ik denk ik onder Doepfer, maar met investeringen erbij zal ik zo rond hetzelfde bedrag zitten. Maar dit is wel veel leuker (en ik heb een A100 gehad, dus ik kan het vergelijken...) en ik ben van mening dat er bij mij modules tussen zitten die elektronisch (niet noodzakelijk visueel

) beter zijn dan Doepfer...