keyboard en soundmodule spelen allebei geluid vanwege dubbele midi-codes!?

Giljaam

Nieuwkomer
Misschien is het nu volgende al vaak behandeld maar ik ben vnieuw en met de zoekfunctie kon ik het niet vinden...

Ik heb een keyboard (Roland Va-5) en een groovebox (Roland D2). Ik wil met beide in cubase werken: de groovebox wil ik als soundmodule gebruiken. Ik heb het keyboard aangesloten met behulp van een midi-kabel naar de computer (heb al vaker met het keyboard alleen songs gemaakt...) én ik heb een midi-kabel die van mijn groovebox naar de midi-through van m'n keyboard.

Alles lijkt te werken maar.....

de midi-codes van mijn groovebox (pc / cc0 / cc32) komen óók in mijn keyboard voor met als gevolg dat ik naast het geluid uit m'n d2 ook een geluid uit m'n keyboard hoor (dat blijkbaar dezelfde code heeft).

Weet iemand hier een oplossing voor???

I sure hope so:halleluja

Giljaam

De D2 zit op de MIDI THRU van je keyboard, dwz. dat alle MIDI gegevens die op de MIDI IN van je keyboard binnenkomen worden per direkt doorgegeven aan de D2.

program changes en control changes zijn beide channel voice messages, dwz. ze zijn bedoeld voor een van de 16 MIDI kanalen.

Zelf ken ik beide modellen niet, maar als je wil voorkomen dat ze tegelijkertijd klinken dan zou je bv. de D2 andere midi kanalen kunnen geven dan de VA-5. Gebruiken beide synths alle 16 MIDI kanalen, dan wordt het al wat vervelender; dan zou je kanalen moeten opgeven oid.

Bijvoorbeeld kanaal 1 t/m 10 de VA-5 en 11 t/m 15 de D2 ofzoiets.

Origineel geplaatst door chromisX

Zelf ken ik beide modellen niet, maar als je wil voorkomen dat ze tegelijkertijd klinken dan zou je bv. de D2 andere midi kanalen kunnen geven dan de VA-5. Gebruiken beide synths alle 16 MIDI kanalen, dan wordt het al wat vervelender; dan zou je kanalen moeten opgeven oid.

Bijvoorbeeld kanaal 1 t/m 10 de VA-5 en 11 t/m 15 de D2 ofzoiets.

bij voorbaat dank:) :geslaagd:

alleen weet ik niet hoe ik dit zou moeten doen: Ik heb tot nu toe altijd alleen de Va-5 gebruikt.

Moet je even kijken of je anders wat apparaten in 'performance mode' kan zetten.
Vaak zijn ze dan niet langer multitimbraal (luisteren naar alle 16 kanalen) maar werken ze nog maar op 1 midikanaal.
Het trucje is je ene apparaat op het ene kanaal te zetten, en het andere apparaat op een ander.
Kwestie van verdeel en heers.

Ik weet wel dat dat in de VA5 niet echt voor de hand liggend werkt. (mijn vader had een VA7 en daar heb ik heel diep in moeten zoeken en toen was het nog steeds erg onhandig). De VA5 is in eerste instantie een performance keyboard. Alle onderdelen van de arranger (begeleidings automaat) hebben een vast midi kanaal toegewezen. (bijv. ch2 voor de Bass, ch10 voor de drums, ch3,4,5 voor accompany... of zoiets dergelijks). De kanalen kunnen verandert worden maar dat is omslachtig. De VA serie heeft volgens mij niet echt een performance mode waarbij je gewoon 16 parts met bijhorende midikanalen.

Probeer uit te vogelen welke midi kanalen bij welke onderdelen van de arranger horen. Kijk of je bijv ch 1 t/m 8 kunt gebruiken van de VA en dat je 9 t/m 16 daarop uitschakelt (door bijv het midi ontvangst kananaal van die parts op off te zetten, staat wel in de manual hoe dat moet.). Doe het omgekeerde op de D2 (dus 1 / 8 uit en 9 16 aan).

Maar nog een veel betere oplossing (ook niet zo heel duur). Koop een USB midi interface met 2 (of meerdere) uitgangen. Zo kun je de VA5 op de ene en de D2 op de andere poort aansluiten en kun je in Cubase gewoon kiezen naar welke poort je bepaalde tracks wilt sturen. Zo heb je dus 2x 16 midi kanalen tot je beschikking!

Heel handig is bijv. de M-Audio Midisport 2x2 . Is ook zeker 2e hands op het forum te vinden.

Succes

Hartelijk dank voor de uitgebreide antwoorden!

:okdan:

Ja, de Va-5 is inderdaad een lastig apparaat: ik overweeg hem in te ruilen voor een ander keyboard maar van de andere kant is het wel een geweldig instrument met zeer realistische klanken.

Ik denk dat ik zo'n midi-interface ga aanschaffen; lijkt me wel het makkelijkst

Back