Audio FX bij CUBASE

AlonsoMos

Vintage Schmintage
Ik probeerde net mijn gitaar op te nemen in cubase.
Ik wilde tijdens het spelen een delay erover gooien maar als ik een effect als insert op het kanaal gooi, hoor ik toch nog steeds mijn droge signaal.
Een effect op een reeds opgenomen stuk werkt prima. Maar ik wil het ook horen tijdens het spelen.

Ik heb me suf gezocht naar een oplossing voor dit probleem maar blijkbaar zit er iets niet goed op mijn systeem.
Herkend iemand dit?

Dat zou toch gewoon moet lukken... Ikzelf neem ook wel eens wat op in Cubase SX (of hebben we t niet over SX?), gitaar over een Mono kanaal, op "Monitor" zetten, FX erbij en gaan met die banaan... je bent waarschijnlijk al je kanaal settings al langsgelopen dus daar zal het ook wel niet aan liggen... vaag...

Volgens mij moet je de insert niet op het kanaal instellen op het kanaal waarop je de gitaar wilt hebben (bv ch8), maar op het inputkanaal waarop het signaal via je geluidskaart binnenkomt. Dan zou het moeten werken.

Ik neem wel aan dat je speelt met 'direct monitoring' aan, en niet je 'droge' geluid ook direct afspeelt via bv je mixer(zonder het PC geluid ertussen gerout)?

Bedankt voor jullie antwoorden.
Maar ik had die dingen inderdaad al geprobeerd.
Ik las ergens al dat je inderdaad Mono moet kiezen. en Monitor aan.
Dat is toch dat speakertje he? ;)

@arnomusicman
bv ch, maar op het inputkanaal waarop het signaal via je geluidskaart binnenkomt. Dan zou het moeten werken.
Welke zou dat moeten zijn? Ik bedoel: zie ik die in mijn mixer?

Ik las ergens al dat je inderdaad Mono moet kiezen. en Monitor aan.
Dat is toch dat speakertje he?

Ja idd het Speakertje... of maak je nu een geintje (vanwege de knipoog) ?? :D
Enniewee...

(bv ch, maar op het inputkanaal waarop het signaal via je geluidskaart binnenkomt. Dan zou het moeten werken.

Die begrijp ik ook niet helemaal...

Ik neem wel aan dat je speelt met 'direct monitoring' aan, en niet je 'droge' geluid ook direct afspeelt via bv je mixer(zonder het PC geluid ertussen gerout)?

Ik dacht dat met "direct monitoring" aan, alles word gebypassed tussen de Input vd gitaar en de Output naar je Speakers?? staat me iets van bij namelijk...

Hey Mokum,

die speaker was inderdaad een grapje. :)
Maar --zoals jij dat misschien ook doet-- heb ik echt op alle knoppen gedrukt.
Ik denk dat ik ergens een setup-fout heb, of een stap overgeslagen.

Ik heb gezocht naar een tutorial over effecten in cubase maar die gaan bijna allemaal over nabewerken van signalen.

Ga naar: Divices > divice setup > VST audiobay. Zorg dat direct monitoring UITGEVINKT staat. Dan moet het werken.
Het zit zo: Met direct monitoring aangevinkt, werkt de direckt monitoring rechtstreeks via je soundcard (zero latency) en wordt je signaal dus NIET door Cubase heen geroute!

Origineel geplaatst door AlonsoMos

Welke zou dat moeten zijn? Ik bedoel: zie ik die in mijn mixer?

Ja, als het goed is (en alle tracks zijn zichtbaar gemaakt in de mixer) zie je helemaal links (het eerste kanaal) je input kanaal. Wanneer je deze niet ziet moet je hem zichtbaar maken, door op het bijhorende icoontje uiterst links op de mixer te klikken. Wanneer hij oranje is, is hij onzichtbaar gemaakt.

Vervolgens op een insert van dat kanaal je delay zetten en het speakertje aanklikken.

Divices > divice setup > VST audiobay. Zorg dat direct monitoring UITGEVINKT staat

Dat was het :halleluja

THANKS allemaal voor de hulp!

Dit lost meteen nog een probleem op!
Ik hoorde altijd mono tijdens het inspelen van stukken.
Nu hoor ik ook tijdens het inspelen STEREO....een wereld gaat open!

Cubase rocks! Maar het duurde wel even voor ik dat doorhad ;)

Back