Kant-en-klare Audio PC's... Q4 2005

Ik kijk op dit moment naar de specs van Carillon, Red Sub (http://www.sub.co.uk), Philip Rees (http://www.philrees.co.uk) en Nu Systems (http://www.nusystems.co.uk).

Dat zijn zo'n beetje de audio pc leveranciers die ik kan vinden via Sound-on-Sound.
Wel Engels, allemaal. Nederlandse equivalenten die me hetzelfde kwaliteitsniveau geven (lees: pc-boer niveau ontstijgen...) ben ik nog niet echt tegengekomen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik best onder de indruk ben van een mooie kast als die van Carillon, maar dat ik verder eigenlijk weinig interessants tegenkom. Niets dat ik niet zelf zou kunnen bouwen, eigenlijk. (duh)

Meestal is de 'normale computer' die wordt aangeboden als Audio-PC (dus geen small-form-factor en geen laptop) een Intel-gebaseerde computer in towercase, met vrij conservatieve specs.
AMD-gebaseerde machines zou ik persoonlijk ook wat meer hebben verwacht, omdat die X2's het lekker schijnen te doen.
Toch raar, dus. Misschien dat de AMD / VIA / nVidia chipset-bibbers menige leverancier nog altijd in de benen zit.

ADK Pro Audio staat ook vrij goed bekend: http://www.adkproaudio.com/
Hebben trouwens ook een Dual Opteron doos staan. (bovenstaande Nu Systems ook trouwens).

Ik lees trouwens vaker een Dual Operon advies, voor als het persé AMD moet zijn. Vaak met een Tyan moederboardje.
Anders lijkt het devies nog altijd: Dual Xeon.

AV pro systeem

AV pro systeem

Origineel geplaatst door Hanz
@ de heren Jehova's... gooi het door u gebrachte licht maar in de schuur...
Sorry hoor, ik dacht dat ik een vrij duidelijke vraag stelde.
Als je niet wilt meedenken, post dan liever niet.

@Fuse: als je een concrete topic weet op softsynthforum, dan zie ik graag een linkje.
Vooralsnog zie ik bijv. op de zoekterm "carillon" alleen maar: "Er zijn geen resultaten die voldoen aan je zoekopdracht".
En andere nuttige en recente PC hardware topics kom ik daar ook niet tegen.
Ben wel benieuwd waarom je dat linkje eigenlijk hebt geplaatst.

@xpanded stereo: bij I4 kwam ik systemen tegen van het merk Eye4 (zal wel eigen merk zijn van I4, denk ik).
Ik kwam de op zich niet onaardig ogende Eye-4 AV Station tegen.

De 19" case ziet er netjes uit... maar op zich is het verder een vrij standaard systeem, nog niet eens echt dik.
Bijv. de harddisk vind ik met 40 gigabyte echt magertjes, en iets als de genoemde RAID vond ik niet terug.

Klopt de Website loopt hier wat achter maar je kan elke Raid constuctie krijgen bij een Eye4 system.
We hebben al menig systeem uitgeleverd dat een 72 sporen systeem zonder problemen kon ondersteunen.
Dit geld zeker ook voor de hogere opname freq als 96khz enz.
Beste is om eens tebellen dan kunnen ze aan de hand van een idee wat je precies wilt een goede configuratie samen stellen.

Er draaien inmiddels veel systemen in proffesionle omgevingen dagelijks ingebruik.
(waaronder zelfs enkele theater en musicals van Joop!!)

Ik denk dat je niet naar de UK hoeft om een goede audio PC tevinden. Die wordt gewoon hier in Eindhoven gemaakt
op maat en met zorg :-)

Het is eigenlijk heel simpel.
Een kant en klare PC is idd een conservatieve versie die zich bewezen heeft en dus automatisch goed.
De meerwaarde die je ervoor betaalt is dat je kennis aan anderen over laat en je daarmee ook support en dus meer zekerheid koopt. En dat is als je een bedrijf hebt iets waar je graag extra voor wilt betalen. Zeker als je er dagelijks mee werkt.
En als je er geen rotzooi als internet geneuzel op zet dan houdt je hem automatisch stabiel.
Daarom zullen die machines in het algemeen populairder zijn omdat er gewoon zorgvuldiger mee wordt omgesprongen. En lijken zelfbouwertjes minder stabiel. Alleen hangt dat gewoon af van wat voor onderdelen je gebruikt hebt. En of je de software wel fatsoenlijk instaleert.

Me dunkt dat je een leverancier vast wel zo gek krijgt om jouw wensen in hun favoriete kast laat bouwen en je daarmee je ding gaat doen. Maar ze zullen er zeker dan bij vermelden dat zij het niet uitvoerig getest hebben. (en als ze je niet willen helpen weet je eigenlijk al genoeg)

En probeer niet het onderste uit de kan te halen door een sneller dan snel systeem te kopen. Over een jaar is het toch al weer verouderd, dus patserwaarde is eventjes leuk.
De meerwaarde van die paar % sneller zul je in de praktijk niet zo snel merken. Gewoon voor stabiliteit gaan. (dus toch apple? ;) )

nog liever een apple dan zo'n pc van een veredelde dozenschuiver ..
voor de rest is de specs lenen is in dat geval ook een optie

Het zijn toch normale normale computers ,met goede componenten, en een leuk kastje eromheen:)

Specs lenen is zeker een optie. Ik vind het in ieder geval leerzaam eens te weten wat er component-technisch in kant-en-klare machines verkocht wordt.
Enerzijds is dat natuurlijk soms een economische overweging, wat betreft kostprijs van de componenten.
Aan de andere kant: het moet wel supported worden. En dat is toch erg belangrijk bij soortgelijke pc's.

Origineel geplaatst door fuse
Het is eigenlijk heel simpel.
Een kant en klare PC is idd een conservatieve versie die zich bewezen heeft en dus automatisch goed.
De meerwaarde die je ervoor betaalt is dat je kennis aan anderen over laat en je daarmee ook support en dus meer zekerheid koopt. En dat is als je een bedrijf hebt iets waar je graag extra voor wilt betalen. Zeker als je er dagelijks mee werkt.
En als je er geen rotzooi als internet geneuzel op zet dan houdt je hem automatisch stabiel.
Daarom zullen die machines in het algemeen populairder zijn omdat er gewoon zorgvuldiger mee wordt omgesprongen. En lijken zelfbouwertjes minder stabiel. Alleen hangt dat gewoon af van wat voor onderdelen je gebruikt hebt. En of je de software wel fatsoenlijk instaleert.

Me dunkt dat je een leverancier vast wel zo gek krijgt om jouw wensen in hun favoriete kast laat bouwen en je daarmee je ding gaat doen. Maar ze zullen er zeker dan bij vermelden dat zij het niet uitvoerig getest hebben. (en als ze je niet willen helpen weet je eigenlijk al genoeg)

En probeer niet het onderste uit de kan te halen door een sneller dan snel systeem te kopen. Over een jaar is het toch al weer verouderd, dus patserwaarde is eventjes leuk.
De meerwaarde van die paar % sneller zul je in de praktijk niet zo snel merken. Gewoon voor stabiliteit gaan. (dus toch apple? ;) )

Ik geloof dat Fuse (op het apple verhaal na) redelijk gelijk heeft.
Wil ej echt alles supersnel en het laatste nieuwe is dat vaak wat minder doorgetest.
Koop je een beproeft systeem dan weet je dat je in iedergeval een stabiel en zeker product krijgt dat zelfs daarnaast hele goede prestaties kan leveren.

Origineel geplaatst door MadR
nog liever een apple dan zo'n pc van een veredelde dozenschuiver ..
voor de rest is de specs lenen is in dat geval ook een optie

Ook hier roep je weer zoals zovaak iets waar je niets van weet of zeker geen ervaring mee hebt.
Hoeveel PC gebruikers ken je die een gekocht systeem hebben Apple of anders sinds?

Heb je dit wel onderzocht, wij wel en de gegegevens zijn echt anders.Maar goed je
mag van mijn een Apple kopen betaald je 2x zoveel voor een kast en de naam.
Voor de rest geloof ik dat menig PC systeem mits goed gebouwt maar vooral goed
geconfigureerd en geinstalleerd net zo stabiel en snel kan zijn.

Origineel geplaatst door turtel
Het zijn toch normale normale computers ,met goede componenten, en een leuk kastje eromheen:)

Yep helemaal gelijk, gewoon normale spullen die er in zitten maar die zijn wel uitvoerig getest met elkaar of ze soepel
draaien en elkaar niet in de weg zitten (wat nogal eens wil gebeuren in PC land)
Er zijn zoveel aanbieders van kaarten, geheugen, moederborden, processoren dat je niet echt alles door elkaar kunt gebruiken. Dat is ook vaak dereden waarom ALDI andere PC's soms heel slecht draaien.
Ze zijn helemaal niet slecht, langzaam of niet goed maar het gebruik van een PC in de muziekomgeveing is echt anders als het gebruik voor het gewone gezin wat spelletjes wil spelen, msnen, en internetten.

En dat is waarom ik me wel goed zou laten voorlichten en zou kiezen voor een getest product wat inderdaad zoals HANZ aangaf support krijgt va de makers en bouwers.

En zoals ik al eerder aangaf het maakt ook heel veel uit hoe je de boel installeerd en insteld.
Dit is vaak nog belangrijker dan de componenten zelf.

Ik heb een PC van de kruidvat. Niets mis mee. ZIt nog een goede geluidksaart in ook. En ik gebruik de digitale ingang om de audio op de PC te zetten. Volgens mij is het verschil met de huidige computers zo klein, dat je niet echt over audio pc's kunt spreken.
Heb nog niet ervaren dat ie vasliep met heftige VST plug-ins.
Het enige zou zijn om hem wat stiller te maken, maar ik kan er zelf ook een kast omheen bouwen of de kast zelf in de meterkast met een lange kabel voor monitor, muis en toetsenbord.

Trouwens maakt die vuilniswagen en de hond van de buren meer geluid dan mijn pc.

laten we hier asjeblieft geen mac is beter/pc is beter discussie voeren.
hanz vroeg uitdrukkelijk om pc in deze topic.
:doei:

Origineel geplaatst door Grooveron
Ook hier roep je weer zoals zovaak iets waar je niets van weet of zeker geen ervaring mee hebt.
Hoeveel PC gebruikers ken je die een gekocht systeem hebben Apple of anders sinds?

Heb je dit wel onderzocht, wij wel en de gegegevens zijn echt anders.Maar goed je
mag van mijn een Apple kopen betaald je 2x zoveel voor een kast en de naam.
Voor de rest geloof ik dat menig PC systeem mits goed gebouwt maar vooral goed
geconfigureerd en geinstalleerd net zo stabiel en snel kan zijn.

ik roep alles behalve zo maar wat .. ik heb er alleen een andere visie op that's all
voor iemand die alleen de voor geinstalleerde sofware wil gebruiken en niets van pc's afweet is het een prima oplossing
MAAR iedereen weet dat het zo niet werkt ! veel mensen willen ook zelf plugins installeren en dat gaat het bij noobs vaak vaak fout ..

BETER leer je hoe een pc werkt zodat je nooit afhankelijk ben van de bouwer ..

Anyway wat ik nou weer leuk aan dit topic vindt is dat jij nu met een budget oplossing aankomt en ik met de dure apple kant .. ;)

Origineel geplaatst door MadR
ik roep alles behalve zo maar wat .. ik heb er alleen een andere visie op that's all
voor iemand die alleen de voor geinstalleerde sofware wil gebruiken en niets van pc's afweet is het een prima oplossing
MAAR iedereen weet dat het zo niet werkt ! veel mensen willen ook zelf plugins installeren en dat gaat het bij noobs vaak vaak fout ..

BETER leer je hoe een pc werkt zodat je nooit afhankelijk ben van de bouwer ..

Anyway wat ik nou weer leuk aan dit topic vindt is dat jij nu met een budget oplossing aankomt en ik met de dure apple kant .. ;)

jouw visie, wordt vertroebelt door die polm van je, ouwe smokert

ps nee nog niets met osx gedaan, maar wil dat eind dit jaar nog gaan doen.

Mijn lijkt het helemaal niet onlogisch dat als je een kant en klaar systeem koopt je zelfs indien nodig je ook afvraagt of een aanvullende cursus(sen) je ook kan helpen.

Ik ben zelf altijd argwanend geweest over apple's
Maar mijn god wat ben ik blij dat ik 2 jaar terug een ibook aangeschaft heb zeg.
Geen gezeik meer met dingen die niet compatible met mekaar zijn.
En al het andere gezeik wat ik altijd met de pc gehad heb (niet meer lopen na een poos etc)
Ik weet wel dat mijn volgende audio computer weer een apple word.
En sja met een pc kan het mischien wel vlotter en beter maar ik heb zelf geen zin meer in pc gezeik.
Hanz ik zou toch serieus een overweging nemen om ook is naar een apple te kijken.
Ook al gaf je aan dit niet te willen.

En ron ik vind je stelling wel opgeblazen hoor over twee keer te vel betalen etc etc.
Kijk een PC is goedkoper maar een Apple werkt gewoon.
Check maar het verschil tussen usb audio apparatuur op een PC of Apple.

Ik krijg weer een I4 promo smaak in mijn mond van wat er eerder gepost is.
En dat krijg ik wel vaker in bepaalde treads.

In de Interface 85 staat een review van de Carillon AC-1,

Er zit in - Intel Mobo met 925X chipset met 1 x PCI Express 16x 4 x PCI Express 1x en 4 x Standaard PCI
P4 3.4Ghz IV550
PCI Express 16x Ati Radeon videokaart
Rodwell 56K modem
4x Samsung DDR2 512Mb
3x Seagate Barracuda Sata's 200Gb 1x Win 2x RAID
Targan 480Watt Voeding
Zilveren Zalman Pross. koeler

Een aantal fan's zijn in toeren te regelen en er zit XP Pro SP2 op geinstalt

Benchmarks zien er ook goed uit.

:)

Back