Patches Alpha Juno 2

Origineel geplaatst door TijsDJ
Tis echt enorm simpel. Sluit je alpha juno midi out aan op je bcr midi in (Midi Local on op de alpha). Druk op learn terwijl je aan de knop draait die je wilt learnen ( de led bij de rotary gaat nu knipperen). Duik in het parameter menu van je alpha en selecteer de gewenste parameter, draai met je alpha dial op en neer steeds in korte stapjes (je ziet nu de leds op midi in a en b knipperen op de bcr zolang je aan de dial draait) net zolang tot de bcr ipv bad , Good aangeeft et voila. Hij kan heel vaak bad aangeven maar in tien seconden geeft ie echt wel een keer good aan.
Niet continue aan de dial blijven draaien maar even een paar slagjes en dan weer even niet etc.

In principe kun je ook gewoon de out van je pc aansluiten en met de ezalpha editor aan ee slidertje sleuren dat maakt niets uit.

Voor elke synth die sysex of cc uitstuurt moet dit werken.

Succes!

Duidelijk, maar hoe werkt het dan als je een parameter wel met sysex kunt wijzigen terwijl de synth voor die parameter geen knop heeft ? Dan gaat "Learn" niet echt goedkomen. Ik heb wel de documentatie van die synths, maar snap niet goed wat ik met die strings moet in deze situatie.

Origineel geplaatst door gemmetje
Duidelijk, maar hoe werkt het dan als je een parameter wel met sysex kunt wijzigen terwijl de synth voor die parameter geen knop heeft ? Dan gaat "Learn" niet echt goedkomen. Ik heb wel de documentatie van die synths, maar snap niet goed wat ik met die strings moet in deze situatie.

Welke parameter dan bv ? Neem aan dat je het nog steeds over de alpha juno hebt.

Origineel geplaatst door Niel
Welke parameter dan bv ? Neem aan dat je het nog steeds over de alpha juno hebt.

nee. dat had ik er wel even bij mogen vermelden :stupid
Het gaat o.a. om een tx7 en een rs5, maar ik hoopte dat hier een algemene oplossing voor was.

lijkt me dat je dan de sysex string met midi-ox ofzo uitstuurt, of met je sequencer ofzo

yup, in midi-ox kan je de uitgezonden sysex strings opvangen. Maar ze dan in de bcr steken is een ander paar mouwen...
De parameters waarvoor de juno midi-kanalen heeft werken idd, maar filter freq, cutoff, lfo rate enz. werken enkel op sysex compmando's en ik wil die besturen met de bcr, sequencer autoamtion lanes e.d.
Moet doenbaar zijn, die pg300 emu werkt vlekkeloos maar die werkt enkel standalone en niet als vst plugin of zo dus automatisatie wordt niet opgenomen in de sequencer...

Alleszinds al bedankt aan iedereen voor de snelle info, als ik ergens een oplossing vind zal ik m hier ook posten ;-)

Gemmetje> sysex string manueel invoeren in de bcr werkt niet via de editor. Officieel ondersteunt ie ook geen sysex. Wat je kan doen ik via de editor van je synth de parameter veranderen terwijl je deze op je midi in van je bcr hebt aangesloten. Met ezalpha werkt dit, dus moet moet andere syntheditors die sysex versturen ook lukken, tis alleen een beetje geduld hebben en wachten tot the bad things good things worden.

Hecticc> alle parameters van de alpha incl lfo , filter etc zijn allemaal te learnen in de bcr ik heb ze er zelf inzitten. Als je mijn instructies volgt zou het moeten werken. Wat ik misschien moet vermelden is dat ik hem praktisch bij de release heb gekocht en de firmware niet heb geupgrade (was meteen een firmware update beschikbaar die waarschijnlijk bij latere modellen standaard ingebakken is, maar ik verwacht eigenlijk niet dat dit een belemmering kan zijn voor de sysex learn).

Origineel geplaatst door gemmetje

Pecies, dat bedoel ik ook.

Mijn vraag/Gemmetjes vraag gaat dus om ANDERE synths dan de Juno 2;
dus synths die GEEN sysex uitsturen via een knop o.i.d.

Hoe kun je dan toch de BCR programmeren zodat de betreffende sysex parameters worden aangestuurd ?

Nogmaals,
kan dat inderdaad alleen als je zelf een sysex string intypt in een midi editor en die vervolgens uitstuurt naar de BCR in "Learn Mode" ?
If so, dan kap ik er gewoon mee want volgens mij moet je dan allerlei hexadecimale rekensommen maken om die sysex strings te kunnen maken. :doei:

Chilistein> zoals ik ook zeg in mijn antwoord aan Gemmetje het moet ook werken voor ANDERE synths waar een EDITOR voor is. Die editor stuurt precies dat stringetje uit wat jij in je bcr wilt hebben ;) In jouw geval zou je met midiquest Emu Vintage Keys and Vintage Keys Plus Editor/Librarian (http://www.squest.com/Windows/Instruments/vintage/index.html) de midi out van je pc aan je midi in van je BCR aan kunnen sluiten. Even een slider op het scherm bewegen in learn stand en that's it!

En als je de editor niet wilt kopen dan voer je de strings in in bijv MIDI-OX ja. En of je alle parameters erin krijgt durf ik niet te zeggen maar de basic parameter ranges moeten echt wel lukken.
Een rekenwonder hoef je er echt niet voor te zijn, geduldig wel ja ;)

Gr

Tijs

die editor is dus idd het probleem... ik heb van de rs5 een demoversie van een editor en dat programma is dusdanig oninteressant dat ik met de volledige versie te weinig kan. De demoversie ondersteunt natuurlijk geen sysex =( en verder kun je er alleen patches mee organiseren (wat voor mij onnodig is).
Eigenlijk wilde ik in cubase een panel maken voor die synth(s) met daarop dus alle parameters, ongeacht of ze nou via cc's of via sysex aangestuurd worden en ongeacht of er nou een knop voor deze parameter op de synth zit. Als ik zo'n panel dan kan bedienen met de bcf, dan ben ik super-happy :)

Dankzij geen fatsoenlijke editor en geen knoppen wordt het dus echt sysex-strings intypen en de bcf "in-learnen". ik ga dit proberen, maar ben ook wel een beetje huiverig voor al die hexa-shit. (sinds de basic-tijd heb ik me niet meer beziggehouden met dit soort gereken...)
Gelukkig is er geen "blaas-je-synth-op"-parameter, dus het zal wel goedkomen.

Is er toevallig zoiets als een "sysex for dummies", of weet iemand een goede link met daarop wat basics t.a.v. sysex ?

Origineel geplaatst door TijsDJ
En als je de editor niet wilt kopen dan voer je de strings in in bijv MIDI-OX ja. En of je alle parameters erin krijgt durf ik niet te zeggen maar de basic parameter ranges moeten echt wel lukken.
Een rekenwonder hoef je er echt niet voor te zijn, geduldig wel ja ;)

Gr

Tijs [/B]

Ok thanks,
We praten waarschijnlijk een beetje langs elkaar heen want met die editors had ik idd begrepen.
Afgezien dat die Midiquest editor behoorlijk aan de prijs is (je kan er een tweede Vintage Keys van kopen !), zou ik graag de basics begrijpen.

Het valt me in ieder geval weer mee dat je geen rekenwonder hoeft te zijn. Geduld heb ik wel.

Zou je voorbeeld kunnen geven hoe je zo'n string maakt/berekent, bijv. voor een filter cutoff ?
Als je dat doet, dan kom ik een heel eind.

Ik haak maar even op dit topic in.

Ik heb sinds enkele dagen ene CME UF 6. Naast de (heerlijke) normale keys heeft het ook controllers( knobs en faders). Deze controller is overigens via USB aangsesloten.
Ik heb zelf ook nog een JUNO2 staan en wilde deze graag dmv de contollers op mijn CME aansturen. Is dit mogelijk, en zo ja hoe?

Origineel geplaatst door Maurix
Ik haak maar even op dit topic in.

Ik heb sinds enkele dagen ene CME UF 6. Naast de (heerlijke) normale keys heeft het ook controllers( knobs en faders). Deze controller is overigens via USB aangsesloten.
Ik heb zelf ook nog een JUNO2 staan en wilde deze graag dmv de contollers op mijn CME aansturen. Is dit mogelijk, en zo ja hoe?

is niet zo voor de hand liggend,
maar tal van dingen zullen zo al werken..
bvb de volumesliders..

beste zal volgens mij met een omweg via software zijn, of een toestel die messages kan vertalen
maar neem men woord er niet op
zie het forum van CME voor tips

Heb 'm nu aangesloten, en inderdaad da master volume slide werkt gewoon. Zou graag de overige faders en knobs toewijzen aan de Juno's parameters., maar zou bij god niet weten hoe dit gaat...

Want moet ik dat aangeven in de CME of juist in de JUNO?

Je kunt de pedal routen naar de cutoff en dan de pedal cc in cubase gebruiken om de cutoff in te tekenen. De rest van de parameterse kun je alleen maar met SysEx aansturen en daarvoor meot er maar net een profiel ergens staan.

Wat bedoel je met profiel?

Hier is de manual van de JUNO 2 (3.42 MB) --> http://www.alphadial.org/manuals/juno2manual.pdf

Ik heb zelf geen pedalen. Ik kan als het goed is toch bepaalde parameters toewijzen aan mijn faders op de CME?
Ik ben daar echt een n00b in dus als iemand me aanwijzingen zou kunnen geven, GRAAG!

Origineel geplaatst door Maurix
Wat bedoel je met profiel?

Hier is de manual van de JUNO 2 (3.42 MB) --> http://www.alphadial.org/manuals/juno2manual.pdf

Ik heb zelf geen pedalen. Ik kan als het goed is toch bepaalde parameters toewijzen aan mijn faders op de CME?
Ik ben daar echt een n00b in dus als iemand me aanwijzingen zou kunnen geven, GRAAG!

Nou dan kun je fijn in die handleiding lezen hoe je je cutoff koppelt aan de pedal ;)

Je kunt via MIDI ook een bepaalde CC sturen die normaal voor een echt pedaal gebruikt wordt.

WELKE alpha juno editors kunnen makkelijk patches opslaan (op de pc) en openen?

Ik gebruik er XOR voor (Op amigaOS - ook via WInuae) (da's 't zelfde als unisyn)
Ik moet wel op een patch nummer drukken op de a-juno
om de patch naar x-or te sturen...

Sounddiver doet het niet zo goed dacht 'k voor de a-juno!??
Midiquest met d ea-juno kan ik me niet meer herinneren....

Back