Panning van Orkest Instrumentatie

gremlin23

Compleet gestoord!
Hey guys,

Naast het maken van elektronische muziek verdiep ik mij ook wat in Orchestral libraries enz.
Ik wil een template maken.
Echter het volgende.
Ik gebruik de VSL Instruments van Kontakt 2. Deze klinken heel overtuigen, alleen zijn ze allemaal in stereo opgenomen.
Nu heb ik vernomen, uit verschillende bronnen, dat het bij solo instrumenten vaak beter is als de sample in MONO is opgenomen.
Dat vereenvoudigd het mix process aanzienlijk en doet weinig af aan de kwaliteit.

Logischerwijs zijn ensembles daarentegen weer beter als ze in stereo zijn opgenomen.

Wat moet ik nu doen?
Op zoek gaan naar goede mono samples van picollo's, fluiten, french horns enz. of toch de stereo samples gebruiken?
Uiteindelijk is dit wel heel irritant, wanneer ik alles in stereo opneem. En dan vervolgens bepaalde solo instrumenten (in stereo formaat) wil gaan pannen.

Wie heeft hetzelfde probleem gehad en kan mij helpen?
Wat raden jullie mij aan?

Alvast bedankt!!

Groetjes,

Frederik.

@solo-instrumenten in mono: Dat hangt van de samples zelf af. Ik ken de betreffende library niet, dus kan ik er niets concreets over zeggen. Als de sample nogal "breed" van zichzelf is, zal een mono-versie ervan (let op fase!) wat makkelijker door de mix heenprikken.

@orkest-panning in het algemeen: Bedenk hoe een orkest er (i.h.a.) uitziet en pan overeenkomstig. Voor de ensembles (V-ni 1, V-ni 2, V-le, V-ce, C-b) kun je het best aparte sporen pakken en pannen i.p.v. alles in een "Strings"-spoor te zetten: dat maakt het nogal wat levendiger.

Om het geheel af te maken, gooi je er een goede, ruimtelijke reverb overheen; dan hoef je niet eens heel breed te pannen, dus bijv. niet V-ni 1 op L63 en C-b op R63, maar eerder op L40 en R40.

Wat wil je met die libraries gaan doen, trouwens?

Origineel geplaatst door Meinte37
@solo-instrumenten in mono: Dat hangt van de samples zelf af. Ik ken de betreffende library niet, dus kan ik er niets concreets over zeggen. Als de sample nogal "breed" van zichzelf is, zal een mono-versie ervan (let op fase!) wat makkelijker door de mix heenprikken.

@orkest-panning in het algemeen: Bedenk hoe een orkest er (i.h.a.) uitziet en pan overeenkomstig. Voor de ensembles (V-ni 1, V-ni 2, V-le, V-ce, C-b) kun je het best aparte sporen pakken en pannen i.p.v. alles in een "Strings"-spoor te zetten: dat maakt het nogal wat levendiger.

Om het geheel af te maken, gooi je er een goede, ruimtelijke reverb overheen; dan hoef je niet eens heel breed te pannen, dus bijv. niet V-ni 1 op L63 en C-b op R63, maar eerder op L40 en R40.

Wat wil je met die libraries gaan doen, trouwens?

Hey Meinte!!

Ik weet hoe ik het allemaal moet pannen en ook hoe ik de send effecten moet toevoegen, maar bedankt:))
Als ik nou stereo samples (die allemaal van te voren nog niet gepanned zijn; "ze klinken op beide speakers even hard") ga panen dan zal dit uiteindelijk toch vervelende gevolgen hebben voor de mix?
Mhhh.
Met de libraries wil ik mij meer gaan verdiepen in orchestrale muziek. Lijkt mij leuk en uitdagend om een goed klinkend orchest na te bootsen en ook nog wat te maken dat mooi klinkt:)

Groetjes,

Frederik.

PS: Hoe zit het overigens met de gitaarmelodie? Heb je het al kunnen inspelen??:)

Laatst gewijzigd:
Back