Afbuigende toon klinkt niet vals?

demian

Ojee
Ok... effe een vraagje, puur uit interesse.

Ik gebruik vaak in mijn muziek een geluid wat ik omhoog en omlaag pitch waar ik dan effecten overheen gooi.

Hoe komt het dat een toon die afbuigt niet vals klinkt tov de muziek waar deze in zit?

Door de beweging van het geluid ontstaan veel frequenties die in het geheel niet passen binnen de context van de muziek, toch klinkt een dergelijk geluid op geen enkel moment vals.

Neem als voorbeeld een sirene die door een track heen loopt. Het klinkt allemaal prima. Stop echter de toon met af te buigen op een frequentie die niet binnen de context past van de muziek en het klinkt onmiddelijk vals.

Hoe kan dit??

waarschijnlijk omdat we zo gewend zijn aan muziek die vol zit met leidtonen, tonen die harmonisch willen worden opgelost zeg maar...bovendien is het grensgebied tussen "bijgeluid" en harmonie vrij duidelijk, zeker met een sirene...

Naar mijn idee komt dat door het totaalbeeld....

Maak je een "image" van een heel klein stukje vd compositie (zegmaar waar de afbuigende toon stilstaat) zegmaar je zet de sirene op een willekeurig moment op pauze, maar met en soort resample-functie (weet niet precies hoe ik dat moet noemen) waar hij op dat moment zit (zodat alleen die toon doorklinkt en de rest van de track gewoon doorspeelt)
dan kan het dus zijn dat het op dat moment eigenlijk heel vals klinkt.

Omdat in de compositie de toon nooit helemaal stilstaat (sirenevoorbeeld) is het totaalbeeld niet vals... een sirene kan heel vals klinken bv, maar wel precies passen binnen het geheel.

Misschien als je het toontje een fractie eerder of later op "hold" zet, datt dan wel heel mooi klinkt... t zal nooit hetzelfde zijn

Volgens mij omdat het te snel gaat, dat pitchshift is zo snel dat wij die losse freqeunties niet waarnemen maar als 1 geheel, we kunnen dan die onafhankelijke freqeunties niet horen en zullen het daarom niet als vals ervaren.
Zet die sirene maar heeel langzaam, dan ga je wel horen dat ie vals klinkt ten opzichte van je track, of zet 2 snelle sirenes tegelijk en pitch er een hoger of lager, dan krijg je weer dat geheel en dan hoor je het weer wel dat er 1 vals is.
Het is ook wat je gewend bent, wat voor jouw vals is of niet, denk maar aan sommige exotiese accoorden, die kunnen voor ons (westerlingen) ook vals klinken.

goede vraag zeg !

ik weet geen antwoord, maar vergelijk het eens met een slide-gitaar.
bij lange schuiftonen heb je het sirene-effekt, dus niet storend vals. Bij langzame bewegingen (vibrato) word je snel misselijk. Het lijkt dat je hersenen naar intervallen van halve tonen zoeken, en dat dat enige tijd kost. ?

Toevallig heb ik een stukje muziek waar een sound heel langzaam omlaag gepitched wordt..

Het zit net niet tegen vals aan, maar het scheelt idd niet veel, ik heb het idee dat de snelheid waarmee gepitched wordt in grote mate bepaald of iets niet vals klinkt idd.

www.smokeandnoise.com/sounds/voorbeeldje.mp3

Origineel geplaatst door demian
Toevallig heb ik een stukje muziek waar een sound heel langzaam omlaag gepitched wordt..

Het zit net niet tegen vals aan, maar het scheelt idd niet veel, ik heb het idee dat de snelheid waarmee gepitched wordt in grote mate bepaald of iets niet vals klinkt idd.

www.smokeandnoise.com/sounds/voorbeeldje.mp3

idd richard heeft gelijk .. de tonen kruisen elkaar te kort .. als ze langer samen zouden aanhouden begint het pas op te vallen .. .drm ook dat je zo'n heerlijke sweep over een pianotoetsen kan geven zonder het vals klinkt

Origineel geplaatst door MadR
i .drm ook dat je zo'n heerlijke sweep over een pianotoetsen kan geven zonder het vals klinkt

die vergelijiking kan je helaas niet maken, een piano is opgedeelt in vast intervallen .A440 Gis 415
pitch shift pakt alle freqenties ertussen , je moet ook achter de komma rekenen

met de gitaar of schuiftrompet kan het wel:D

Het is pure psychologie.
Wat is vals?
Twee volledig dezelfde tonen ervaren we als 'gestemd' (consonant).
Wordt er eentje verstemd, dan ontstaat een zweving, zo overduidelijk in de synthesizer techniek aanwezig. Ook al is er een zweving, dan nog is de toon niet vals: we kunnen de toon zelfs na zingen, want beide vallen nog binnen het 'toon-gebied'. Wordt de ontstemming en daarmee de zweving echter te groot, dat ontstaat er een irritatie en wordt het geluid als 'vals' ervaren, in normale tonale muziek, dan...

Wat gebeurt er nu bij een glijdende toon, de beroemde 'glide'. De luisteraar vewacht dat zo'n toon op een consonante frequentie ophoudt met veranderen. De beweging er naar toe wordt zelfs als spannend ervaren, als die maar keurig oplost. De fabrikant helpt ons weer een handje, want een PitchModWheel heeft altijd die heerlijke '0'-stand. Als die kapot is, dan zijn we niet blij :)

Wout

PS sommige theoriën beweren dat een zweving vals wordt als de zweving zo snel gaat dat het een eigen frequentie gaat krijgen, zeg maar een soort FM.

In ieder geval, glijdende tonen zijn spannend en mysterieus. De Theremin dankt er zijn sucses aan.

Origineel geplaatst door Wout Blommers
De luisteraar vewacht dat zo'n toon op een consonante frequentie ophoudt met veranderen. De beweging er naar toe wordt zelfs als spannend ervaren, als die maar keurig oplost.

dat zeg ik, leidtonen :D

Niet helemaal...

Een leidtoon is een speciale toon in de structuur van een melodie, die ten opzichte van de toonsoort een functie heeft. De beschreven 'glide' zou ik eerder onder de versieringen zetten, zoals de trillers. Een wel zeer grote versiering, maar toch..

Wout

Goed beschreven.
Het is dus meer een psychoacoustisch effect.

In de blues is het vaak aanwezig. Ik denk dat het oorspronkelijk een soort zang expressie was; en dat later trompetisten de zanglijn probeerde na te apen, en heel vaak deze 'tussen noten' gebruiken.

Maar op de piano is het ook heel duidelijk. Wanneer je 't riedeltje maar snel genoeg speelt, en 'uitkomt' op een toon binnen de toonsoort die je speelt, maakt het niet uit welke tonen hier tussen zitten. Maar, wanneer je stopt op een toon die buiten de toonsoort zit, dan klinkt het hele riedeltje vals.

Ik denk dat je hersenen het verschil horen in klankleur en toon. Dus in bovengenoemd voorbeeld blijft het klankkleur, totaan de noot waar je stopt. Die laatste noot is de toon.

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Niet helemaal...

Een leidtoon is een speciale toon in de structuur van een melodie, die ten opzichte van de toonsoort een functie heeft. De beschreven 'glide' zou ik eerder onder de versieringen zetten, zoals de trillers. Een wel zeer grote versiering, maar toch..

Wout

offtopic:

Vraagje: is de leadtone de toon in de melodie die de 'voicings' leidt ?

Origineel geplaatst door turtel
die vergelijiking kan je helaas niet maken, een piano is opgedeelt in vast intervallen .A440 Gis 415
pitch shift pakt alle freqenties ertussen , je moet ook achter de komma rekenen

met de gitaar of schuiftrompet kan het wel:D

ik vergelijk een pitchshift niet met een sweep over piano .. het gaat er om dat sommige noten gewoon vals bij elkaar klinken .. maar als je het snel doet dus van c0 naar c7 je dat ook niet hoort omdat de noten elkaar te kort kruisen ..

daarom ook dat je gewoon over de witte toesten van een paino een sweep van c0 naar c7 kan maken zonder iemand de valse noten opvalt ..

analogie noemt men dat !

idd. je kan met de piano ook 'praten' ; niet alleen sweeps, maar alle valse noten tussen een riedeltje klinken ok, zolang het maar uitkomt op de 'goede' noot.

Origineel geplaatst door MadR
ik vergelijk een pitchshift niet met een sweep over piano .. het gaat er om dat sommige noten gewoon vals bij elkaar klinken .. maar als je het snel doet dus van c0 naar c7 je dat ook niet hoort omdat de noten elkaar te kort kruisen ..

daarom ook dat je gewoon over de witte toesten van een paino een sweep van c0 naar c7 kan maken zonder iemand de valse noten opvalt ..

analogie noemt men dat !

je hebt gelijk ik heb het verkeerd gelezen.

het doppler effect is ook wel lollig is een combinatie van pitch shift en stereo, je heb er bepaalde pluggins voor,ik weet alleen niet welke.

Origineel geplaatst door turtel
.... het doppler effect is ook wel lollig is een combinatie van pitch shift en stereo...

zoiets als in het nummer: Paris Hilton (Mu) (album: Out of breach)
daar zit zo'n sirene met een beetje doppler effect in... klinkt idd erg lekker.

Origineel geplaatst door GeeEs
zoiets als in het nummer: Paris Hilton (Mu) (album: Out of breach)
daar zit zo'n sirene met een beetje doppler effect in... klinkt idd erg lekker.

ken dat nummer niet ,dit is een dopplereffectplugin

Spacestation

Back