Ruis in PC

jordib

Ingeburgerd
in mijn vorige computer had ik al last van ruis (het ding was ook behoorlijk gaar). Dit werd nog eens versterkt als ik Cubase opstarte.

Nu heb ik dit weekend een nieuwe computer gekocht en ook deze heeft een lichte ruis in windows stand en dezelfde ruis als ik Cubase opstart.

Voor mijn nieuwe computer heb ik nog geen nieuwe geluidskaart gekocht (want ik wil mijn creative uit mijn vorige niet overplaatsen) en was eigenlijk van plan om een audiophile van M audio te kopen.

Nu wil ik heel graag van mijn ruis af want het is superirritant om mee te werken (vooral als je een koptelefoon op hebt).

Weet iemand hoe deze ruis wordt veroorzaakt? Is de ruis weg als ik een externe geluidskaart koop (USB of FireWire)?
Waarom krijg ik dezelfde ruis als ik Cubase opstart?

De ruis zit niet in mijn kleine behringer mengpaneeltje en alle stekkers zijn geaard.

Lijkt mij gewoon dat het aan je geluidskaart ligt?
die audiophile lijkt mij sowieso een vooruitgang :)
Ik had ook ineens stukken minder ruis na m`n overstap van Creative SB Live naar EMU 1212m :)

Hoe zit het met je stopcontacten in de ruimte waar je werkt, zit er iets in of zit er juist niet iets in. verwissel 'ns wat, t heeft misschien niets met je geluidskrt te maken...

Misschien een heel overbodige opmerking hoor,.. maar je gebruikt niet toevallig een headphones output van je geluidskaart o.i.d., of je hebt je outputvolume intern heel zacht staan?
m.a.w. dat je een heel zwak signaal enorm aan het versterken bent. da's niet goed voor je signaal-ruis verhouding :)

Back