Zang booth? waar hoe duur en welke:)

Catscan

Electronic sounddesigner
Ok ik heb een Neumann u87 met buizen mod. en een telefunken u72 buizen voorversterker.
Heel erg vet allemaal.
Maar alleen heb ik nog geen goede zang booth, heeft er iemand misschien tips voor mij. Misschien een portable zang booth.

Heb met een paar hip hop gasten in de studio gezeten en de opnames achter me studio duur met een doek om de zangplek......dit is niet echt de bedoeling:)

misschien is zoiets wat? is van Auralex

Attachments

• maxwall.jpg
    maxwall.jpg
    19,3 KB · Bekeken: 165
Re: Zang booth? waar hoe duur en welke:)

Origineel geplaatst door Catscan
Ok ik heb een Neumann u87 met buizen mod. en een telefunken u72 buizen voorversterker.
Heel erg vet allemaal.
Maar alleen heb ik nog geen goede zang booth, heeft er iemand misschien tips voor mij. Misschien een portable zang booth.

Heb met een paar hip hop gasten in de studio gezeten en de opnames achter me studio duur met een doek om de zangplek......dit is niet echt de bedoeling:)

De Jeugd van Tgenwoordig toevallig? :engel:

Re: Zang booth? waar hoe duur en welke:)

Sorry voor de offtopic :D

Ok ik heb een Neumann u87 met buizen mod.
Ik ben niet op de hoogte van een buizen-mod voor de U87, kan je enige details
delen? (Foto's, schematics, etc.)

[EDIT]Heb iets gevonden, is het de Inner Audio tube mod?[/EDIT]

en een telefunken u72 buizen voorversterker.
Da's een V72 vermoed ik?

Mvg.

CoolRunning

Niet alles wordt altijd in een booth gedaan...lijkt het.

snoopdogg1_BIG.jpg

Ik werk zelf momenteel ook aan een Hip-hop project, waarvan ik de meeste vocals ook gewoon in de studio opneem, zonder booth...alleen moet je dan zelf wel heel stil zijn tijdens de opnames :)

Gelukkig heb ik volgende week 3 dagen studiotijd, waar wel een booth is...

Er kunnen natuurlijk verschillende redenen zijn voor het gebruiken van een booth:

* Als isolatie.
Als je verder geen andere geisoleerde ruimtes hebt is dit vaak de oplossing.

* Als je opname ruimte uit zichzelf niet lekker klinkt.
Voordat je een (dure) booth koopt, probeer de ruimte wat te dempen
met matrassen, speel met de plaatsing van de zanger(es), de plaatsing van
de microfoon etc. etc.
Ik prefereer vaak een grotere ruimte dan een booth, want als je in een te dood
klinkende ruimte opneemt, moet je achteraf meer ambience toevoegen...

* Privacy voor de artiest(e).
Dit is begrijpelijk, sommige artiesten worden liever niet gezien wanneer ze opgenomen
worden. Een kamerscherm alleen kan al wonderen doen!

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door RezonatoR
Bastian doet de beats van DJVTW, toch?

ja klopt alleen ik ben even een sidekick... heb een hardcore track en een hip hop track met ze opgenomen....later meer:)
was erg leuk vrijdag zitten we weer in de studio..

Re: Re: Zang booth? waar hoe duur en welke:)

Re: Re: Zang booth? waar hoe duur en welke:)

Origineel geplaatst door CoolRunning
Sorry voor de offtopic :D

Ik ben niet op de hoogte van een buizen-mod voor de U87, kan je enige details
delen? (Foto's, schematics, etc.)

[EDIT]Heb iets gevonden, is het de Inner Audio tube mod?[/EDIT]

Da's een V72 vermoed ik?

Mvg.

CoolRunning

ja klopt v72

ik zal een keer kijken voor een foto voor je ik heb er ook een externe voeding bij voor de u87i

ja klopt alleen ik ben even een sidekick... heb een hardcore track en een hip hop track met ze opgenomen....later meer:)
was erg leuk vrijdag zitten we weer in de studio..

dan hou na hun bezoek maar een inventarisatie van je studio....

hier (studio yorin fm) hebben ze laatst 2 mics "geleend" en ooit 's een controller van een xbox uit de studio (tijdens stenders vroeg op)

dit is geen geintje trouwens! een gewaarschuwd man telt voor 2!

mijn vocal booth was onlangs een opslagruimte, vol dozen, bakken,zakken tot het plafond gestapeld (een gevolg van een verhuis en een gebrek aan tijd btw) waar in het midden een ovale ruimte van 3 op 4m is. Daarin staat mijn mic met het plopscreen op een standaard
De rommel werkt zeer goed als absobtie en geluidsdemping, en maakt de ruimte onregelmatig, wat reflecties op bepaalde frequenties tegengaat.

de opnamen die ik daar maakte met een akg c3000b waren de beste vocal opnames qua klank die ik ooit maakte (incls verschillende budget studio's die te huur zijn met veel duurdere preamps en mics maar niet zo'n goed afgewerkte en bestudeerde booths). het was droog, bijna geen reverb, en geen reflecties op het eerste zicht.

Ik kan geen audio posten omdat het om een exclusieve dubplate remix gaat voor een reggaedj, en die moet dus geheim gehouden worden tot de dj hem draait.

een andere keer heb ik in mijn slaapkamer en zelfs al in mijn mijn badkamer/opslagruimte opgenomen. Ook een keer in een kraakpand in merelbeke in een kotje naast de garage. Met een beetje zoeken vond je altijd wel een positie die redelijk tot goed resultaat had.

als je geen budget hebt, is in mijn ervaring een rommelkot of chaotishe opslagruimte die redelijk geissoleerd of in een stille omgeving is, de beste oplossing. een slaapkamer of een badkamer kan goed zijn, maar niet voor alles en hij mag niet volledig betegeld zijn zoals de mijne niet is.

verder kunnen dikke tapijten en wollen dekens ook veel helpen om de ruimte meer dood te maken. Je kan er de vloer en gladde muren mee afdekken. Het maakt je ruimte geen pro studio, maar het helpt.

Heb je niet toevallig net als ik een kast aan je studio grenzen ??

Ik had het geluk dat in mijn nieuwe huis een inloop kast aan de studio grenst, ik het de muren door gebroken en een nieuwe wand opgetrokken met dikke gips platen, daartussen 10cm dikke glaswol van ISOver... R waarde = 2,8. De totale dikte is ruim 12 cm.

We hebben er zelf een kozijn ingebouwd van 9,5 cm breed, daarin zitten 2 glasplaten van elk bijna 1 cm dik (oude etalage ruit, verkregen en op maat gesneden bij de lokale glasboer, tegen het tarief van een kratje Cerveza's). Er zit een 7 à 8 com tussen de ramen.

:dubbel: Ik heb ALLES aan naden en kieren dicht gekit (* kuch* 8 tubes silicone al) . Boven op het verlaagde plafond ligt een pak van 40cm aand glaswol. Op de vloer ligt een isolerend zeil/ondertapijt en daarboven op van die groene onderplaten van 7mm.

De booth word aan de studio-kant bekleed met tapijt en binnenin met tapijt en noppenmatjes.

Totale materiaal kosten liggen rond de 150 €.

:eureka: Ik twijfel alleen over de vloerbekleding... Eigenlijk wil ik het laminaat dat ik in de rest van de woining ga leggen ook in de booth, lijkt me wel vet, maar ik weet niet of ik beter vloerbedekkingkje erinleggen kan en de cabine daarmee ws. volledig doodmaak qua akoestiek.

:kimono: asap ik de houder voor me mini-SD kaartje weer gevonden heb zal ik wat pics online zetten voor de geïnteresseerden.

Origineel geplaatst door MrM
Nieuw, en portable en goedkoop (259 euro) en revolutionair; http://www.seelectronics.com/rf.html

RF_Pop_Up5.jpg

Dit ding bouw je toch gewoon zelf voor een paar tientjes.

En de vocal booths die top 40 rap artiesten gebruiken zijn niet 1,5 bij 1,5 meter, maar een heel stuk groter.

Kleine ruimtes klinken altijd minder dan grote ruimtes.

Origineel geplaatst door Patat Met
Dit ding bouw je toch gewoon zelf voor een paar tientjes.

neu... het zijn niet zomaar een maar stukken schuim. ik heb hem hier thuis staan, en het is een fijn ding.
het zijn een aantal lagen met verschillende materialen (wol, aluminiumfolie, lucht, hout enz.)
en het maakt echt verschil.

Back