Rook uit Denon versterker

Steven V

Ouwe rot
Dag luitjes.

Om de apparaten in m'n home-studiootje te laten horen heb ik ze aan een Denon DRA-385RD versterker/tuner hangen. Daarnet wilde ik wat piano spelen, en zet de Denon aan. Ik begin te spelen en plots valt de Denon uit (de speakers vallen uit - ik kon duidelijk de klik van een relais horen).

Dit heb ik vaker voorgehad, en heb eigenlijk geen idee hoe dit zou kunnen komen. Dus ik stel me hier geen vragen bij en doe zoals altijd: zet de versterker uit en zet em weer aan. Dit heb ik lang zo gedaan en het probleem was na deze herstart altijd opgelost.

Dus vandaag doe ik dit weer, en plots komt er rook uit die versterker! Ik rook ook meteen een soort verbrande geur; ik dacht meteen dat het een ontplofte elco was. Ik trek de stekker uit en schroef de versterker open om te kijken welke elco er ontploft is. Op het eerste gezicht is er met geen enkele elco iets aan de hand; ze zien er nog allemaal normaal uit. Wel zie ik tussen de twee grote elco's van de voeding (ze zijn beiden 6800uF) een soort van troebel doorschijnende silicone... Geen idee waarom de fabrikant zoiets zou doen...

Weet iemand waar het probleem zou kunnen zitten? Ik heb de versterker nog es aangezet en alles blijkt te werken (al heb ik geen signaal aan de ingang gelegd), het relais voor de speakers klikken ook aan bij het opstarten.

Alvast bedankt voor de hulp!

Ik ben totaaaal niet electrotechnisch onderlegd, maar ik heb wel vaker smurrie uit electronica zien lopen. Een ding weet ik wel: gezond is het niet. Eigenlijk had je bij de eerste keer uitvallen al aan de alarmbel moeten trekken. Hifi is niet gebouwd om "spontaan" uit te vallen. Het is ook niet net als met een PC dat het 'instabiele software' is ofzo en dat een simpele reboot het probleem verhelpt.

Ik raad je aan om hem te laten repareren (indien mogelijk onder garantie).

J.

Re: Rook uit Denon versterker

Origineel geplaatst door Steven V
Om de apparaten in m'n home-studiootje te laten horen heb ik ze aan een Denon DRA-385RD versterker/tuner hangen. Daarnet wilde ik wat piano spelen, en zet de Denon aan. Ik begin te spelen en plots valt de Denon uit (de speakers vallen uit - ik kon duidelijk de klik van een relais horen).

Dit heb ik vaker voorgehad, en heb eigenlijk geen idee hoe dit zou kunnen komen. Dus ik stel me hier geen vragen bij en doe zoals altijd: zet de versterker uit en zet em weer aan. Dit heb ik lang zo gedaan en het probleem was na deze herstart altijd opgelost.

Ik zou niet weten wat er verbrand kan zijn of zo, maar wat het uitvallen betreft: is dat geen typisch geval van oververhitting? (dus dat een veiligheidsswitch de versterker uitzet als-ie te warm wordt) Misschien ook van een verkeerd weerstandje (verkeerd afgestelde veiligheidsswitch zodat-ie 'm veel te snel uitzet), maar als er vervolgens rook uit komt lijkt me toch wel dat er iets veel te warm geworden is... Heb je geen ledje op je Denon dat aan gaat als-ie te warm wordt? (da's wel een fijne feature, vind ik - dan weet je in ieder geval wat het probleem is als je versterker spontaan uitgaat!)

Bedankt voor de reply's. Ik heb de versterker nog es bekeken met m'n vader (die er niet mee kon lachen aangezien het de zijne is), en die zegt dat die silicone tussen de elco's voor de stevigheid is (wat ik zelf eigenlijk betwijfel).

Toen er rook uit de versterker kwam heb ik hier en daar aan wat componenten (en de heatsink) gevoeld, en daar was niks heet aan (versterker lag dan ook maar een minuut of zo aan). Verder geen ledje als er iets te heet wordt.

Ik heb de versterker ook nog es uitgetest en alles blijkt nog te werken. Ik denk dus, dat er een elco is uitgelopen. Naar het schijnt krijg je dan nog signaal maar kan het geluid wegvallen naarmate je meer versterkt.

Volgens mij heeft dat uitvallen inderdaad te maken met oververhitting. Maar ik vind het zeer vreemd, dat dit uitvallen enkel bij het opstarten gebeurt en dat er bij een reboot niks aan de hand is.

Ik zal em naar m'n professor brengen (ik studeer electronica), die ervaring heeft met dergelijke toestanden.

Nogmaals bedankt voor de hulp!

Die siliconenkit tussen die elcoos is normaal, veel fabrikanten lijmen deze topzware componenten vast aan de print zodat de solderingen niet belast worden door het gewicht.
Als een elco is leeggelopen kan je dat vaak wel ruiken, je ruikt dan een zurig luchtje, mocht dit het geval zijn dan moet dit snel opgelost worden, elcozuur vreet namelijk andere komponenten aan.
Is het echt een brandlucht, dan kan het (helaas) van alles wezen, maar omdat je amp het nog doet zou ik het in de voeding zoeken, kan best half defect zijn en dat je amp het nog doet, dat merk je pas als je de amp laat knallen, dit kan je uitproberen maar wel met het risico dat je meer sloopt.
Je kan hem het beste laten nakijken.

suc6

Die witte siliconenkit is niet voor stijfheid, maar sterker nog; om mechanische resonantie tegen te gaan.

Anders gaan ze op de 100 Hz trillen; de ac wordt gelijkgericht in een pulserende spanning van 100 Hz, de elco vlakt hem af door enorme piekstromen te leveren; als de elco 'los' gemonteerd is, gaat de ze niet alleen stroom leveren, maar ook brommen!

Origineel geplaatst door MrM
Die witte siliconenkit is niet voor stijfheid, maar sterker nog; om mechanische resonantie tegen te gaan.

Anders gaan ze op de 100 Hz trillen; de ac wordt gelijkgericht in een pulserende spanning van 100 Hz, de elco vlakt hem af door enorme piekstromen te leveren; als de elco 'los' gemonteerd is, gaat de ze niet alleen stroom leveren, maar ook brommen!

:confused: :confused: :confused: , je amp gaat echt niet brommen omdat die elcoos niet vast zijn gekit hoor, en ze trillen ook niet op die 100Hz zo hard dat ze van de print aftrillen, is puur gedaan om ze vast te zetten, zodat ze niet lostrillen bv op de boot onderweg naar NL.
K'heb gewerkt op een reparatieafdeling van schakelende voedingen, daar kwam weleens apparatuur binnen waar de elcoos (of andere topzware componenten) los in de kast lagen omdat ze niet vast gekit waren, daarom worden ze vastgekit, niet omdat je versterker ofzoiets zou gaan brommen, er zijn trouwens zat versterkers waar ze niet zijn vastgekit, die zouden dus allemaal moeten brommen?

Back