Kwaliteitsverschil kabels

Even dit topic gebruiken voor het volgende:

http://www.dhtrob.com/installatie/_nl.htm

De digitale interlink met sublieme klankeigenschappen. Van de handen van Cees Piet, gemaakt uit louter natuurlijke grondstoffen geeft deze interlink een ongekend hoog "natuurlijkheids gehalte" aan de muziek.

:frons:

Het gaat dus om een s/pdif kabel. :) Een kabel waar een digitaal signaal doorheen gaat. :dubbel: Dus eentjes en nulletjes. :halleluja De natuurlijke grondstoffen maken van:

1, oftewel één en 0, oftewel nul

opeens

1, oftewel één en 0, oftewel nul

Dat is toch fantastisch? :geslaagd: :doei:

En wat dachten jullie van die CD-demagnetizer? :duivels: Kost wat, maar dan zijn je cd's opeens niet meer magnetisch waardoor ze stukken beter klinken. 8o)

En nu ga ik een andere broek aantrekken, want die ik nu aan heb, heb ik ondergepist.

:mega:

ik moet zeggen dat ik wel degelijk verschil hoor tussen een dap FL07 kabel, een cordial CPM en een vovox linkprotect S. de eerste heb ik dan ook al een tijd niet meer in huis

maar dat geneuzel op die site van die hifi freak gaat me dan weer erg ver :D

Over audiofielen en prijzen.....ik was jaren geleden eens in een hi-fi zaak hier in Alkmaar, waar ik wel wat spullen vandaan heb - zij het dan niet de duurste :D Er hing een kabelachtig iets aan de muur en ik vroeg waar dat voor was. Het bleek om een interlink te gaan, wat gewoon een duur woord is voor een kabel tussen bijvoorbeeld je CD-speler en je versterker.

Anyway, dat ding hing dus aan de muur omdat ze hem aan het "richten" waren of hoe zoiets ook heet. Ze gooien er dan gedurende een bepaalde tijd een stroom doorheen waardoor de electronen in de kabel zich "zetten". Het is met dit soort kabels dan ook de bedoeling dat het signaal er vanaf 1 kant doorheen gaat; je moet hem niet andersom gebruiken.

Of dit nu allemaal echt zo nauw luistert, ik zou het niet durven zeggen. Wel weet ik nog wat dat ding kostte want dat hadden ze me er even bijverteld: 3.500 gulden 8D !!! Voor een kabeltje van 60 cm of zo, want meer was het niet. Gaat wel erg ver dit en ik vraag me dan ook af of je verschil hoort tussen zoiets en, pak hem beet, een kabel die de helft kost. Ik heb me toen nog gek laten maken en een interlink gekocht van 100 gulden weet ik nog, en dat vond ik eigenlijk al idioot veel. Maar het geeft in ieder geval weer even aan, hoe ver die audiofielen kunnen gaan met hun hobby :stupid

Tja. waarom heb je geen MC-303? :duivels: Waarom heb je allemaal van die dure analoge prut waar hetzelfde geluid uit komt als die duurdere analoge bakken waar je nog meer ellende aan hebt met tuning, onderhoud en weet ik veel?
Het is wat de gek er voor over heeft. Mij zie je ook geen kabel van 3600 gulden kopen. Maar ik weet wel dat er verschil is in kabels. Ik ga toch ook niet gewoon elektriciteitsdraad zoals die aan een wekkerradio zit gebruiken voor een verbinding tussen mijn synth en een mixer. Het kan wel, maar je weet, en dat weten de heren technici die kabels voor instrumenten ontwerpen drommels goed, dat er electrische verschijnselen zoals 'skin effect' optreedt. Natuurkundig gezien: het is beter voor elektriciteit om de electronen over meerdere fijne aders te laten stromen dan over een dikke ader. Vooral bij wisselstroom is dan de impedantie(weerstand) lager. Dus wordt vooral de hoge frequenties sneller, dus nauwkeuriger, weergegeven.

Natuurlijk moet je het verschil zien tussen duurdere kabels en goedkopere in o.a. veronreinigingen die het volgende tot gevolg kunnen hebben:
1. ruis, hoe meer troep in de kabel des te meer ruis, die alleen bijdragen tot slechte weergave van signaal.
2. oxidatie, je kabels gaan minder lang mee en je zult merken dat vooral het hoog bij je kabels verdwijnt; oxidatie zorgt voor impedantie verhoging.
3. contact bij de overgangen, de reden dat men zilver soms gebruikt bij de overgangen is voor oxidatie tegen te gaan en het contact potentiaalverschil tussen koper en zilver lager is als tussen lood en koper. Je zult zeggen dat dit niet zo'n grote rol speelt. Maar let wel, het signaal door een kabel gaat bij opnames is in de orde van 200mV tot 1000mV. Je zult verbaasd zijn dat zelfs een ongetraind oor ook verschil zal horen bij het gerbuik van goede contact bij overgangen. Want die contactpotentiaal verschillen zijn in de orde van enkele mV en dat is in de orde van percenten tot promillen. En het is bekend dat het gehoor zelfs een vervorming van 0.1%(dus 1 promille) kan horen.

Nogmaals, ik ben ook niet iemand die zo van die duurdere kabels gaat kopen. Maar ik let er wel op dat alle schakels in de keten optimaal zijn met mijn budget. Beste verbinding is alles aan elkaar solderen. Maar helaas niet praktisch.

Ik heb helemaal een vaag probleem. Als mn monitors aanstaan zonder dat ik iets afspeel, dan hoor ik de radio heel zachtjes. Weet iemand waar dat aan kan liggen?

Ik heb de stroomtoevoer gecheckt en het blijkt dat één en ander niet (goed) is geaard. Het lijkt me niet, maar kan dit het zijn? Audio- stroom-, coax- en usb kabels lopen ook langs elkaar heen. Tuner heb ik nergens aangesloten, wel een tv.

Ik heb helemaal een vaag probleem. Als mn monitors aanstaan zonder dat ik iets afspeel, dan hoor ik de radio heel zachtjes. Weet iemand waar dat aan kan liggen?

Ik heb de stroomtoevoer gecheckt en het blijkt dat één en ander niet (goed) is geaard. Het lijkt me niet, maar kan dit het zijn? Audio- stroom-, coax- en usb kabels lopen ook langs elkaar heen. Tuner heb ik nergens aangesloten, wel een tv.
Je hebt hoogfrequente instraling.
Lees dit maar eens goed door om te zorgen dat je geen last meer hebt van dit en andere aarde problemen.

leuk dat je dat zegt rammelaar, ik had dat eens met een kristal microfoon

het (of de?) kristal fungeerde in zijn ongebalanceerdheid gewoon als ontvangstkristal zoals je ze in oude radio ontvangers tegenkomt. dat was wel een erg aparte gewaarwording voor degene die met de koptelefoon op klaarstond om van de mic gebruik te maken :)

ik kan me herinneren dat dat vroeger toen ik klein was ook weleens gebeurde als je met een walkie talkie dichtbij een lantaarnpaal stond

Tja. waarom heb je geen MC-303? :duivels: Waarom heb je allemaal van die dure analoge prut waar hetzelfde geluid uit komt als die duurdere analoge bakken waar je nog meer ellende aan hebt met tuning, onderhoud en weet ik veel?
Het is wat de gek er voor over heeft. Mij zie je ook geen kabel van 3600 gulden kopen. Maar ik weet wel dat er verschil is in kabels. Ik ga toch ook niet gewoon elektriciteitsdraad zoals die aan een wekkerradio zit gebruiken voor een verbinding tussen mijn synth en een mixer. Het kan wel, maar je weet, en dat weten de heren technici die kabels voor instrumenten ontwerpen drommels goed, dat er electrische verschijnselen zoals 'skin effect' optreedt. Natuurkundig gezien: het is beter voor elektriciteit om de electronen over meerdere fijne aders te laten stromen dan over een dikke ader. Vooral bij wisselstroom is dan de impedantie(weerstand) lager. Dus wordt vooral de hoge frequenties sneller, dus nauwkeuriger, weergegeven.

Natuurlijk moet je het verschil zien tussen duurdere kabels en goedkopere in o.a. veronreinigingen die het volgende tot gevolg kunnen hebben:
1. ruis, hoe meer troep in de kabel des te meer ruis, die alleen bijdragen tot slechte weergave van signaal.
2. oxidatie, je kabels gaan minder lang mee en je zult merken dat vooral het hoog bij je kabels verdwijnt; oxidatie zorgt voor impedantie verhoging.
3. contact bij de overgangen, de reden dat men zilver soms gebruikt bij de overgangen is voor oxidatie tegen te gaan en het contact potentiaalverschil tussen koper en zilver lager is als tussen lood en koper. Je zult zeggen dat dit niet zo'n grote rol speelt. Maar let wel, het signaal door een kabel gaat bij opnames is in de orde van 200mV tot 1000mV. Je zult verbaasd zijn dat zelfs een ongetraind oor ook verschil zal horen bij het gerbuik van goede contact bij overgangen. Want die contactpotentiaal verschillen zijn in de orde van enkele mV en dat is in de orde van percenten tot promillen. En het is bekend dat het gehoor zelfs een vervorming van 0.1%(dus 1 promille) kan horen.

Nogmaals, ik ben ook niet iemand die zo van die duurdere kabels gaat kopen. Maar ik let er wel op dat alle schakels in de keten optimaal zijn met mijn budget. Beste verbinding is alles aan elkaar solderen. Maar helaas niet praktisch.

McIntosh adviseert om gewoon een simpele draad te pakken, zolang de weerstand etc. maar juist is, en dit inderdaad met enige regelmaat te vervangen. Tja als hij het verschil niet kan horen, en tegelijkertijd wel zulke spullen kan maken, dan geloof ik het wel.....

Maar het blijft toch een beetje vreemd om een versterker en speakers van een paar duizend euro met een lullig kabeltje van de gamma te verbinden, ik denk dat ze daarom al die peperdure kabelshit hebben bedacht.

je mist het doel van de topic :)

wat zijn GEEN goede jack/jack kabels?
Kan zijn, maar toch ben ik meer geïnteresseerd in wat ik wél zou moeten kopen dan in wat ik vooral niet zou moeten kopen..

Gek he?

Kan zijn, maar toch ben ik meer geïnteresseerd in wat ik wél zou moeten kopen dan in wat ik vooral niet zou moeten kopen..

Gek he?

De goed afgeschermde microfoon kabels die je in elke muziek winkel kan kopen zijn goed genoeg. Meer info hier
Alleen de dunne cinch/cinch kabels die je bij je el cheapo hifi krijgt zijn niet zo goed.
Deze dus:
show_image.php

Voor luidspreker kabels kan je gewoon langs gaan bij de Gamma. Ik zou wel, zeker als de speaker kabels lang zijn, 2.5mm2 nemen. Of anders 2 kabels parallel om ervoor te zorgen dat de weerstand niet te groot is.

http://www.zaolla.com/

Heeft een goede prijskwaliteitverhouding :) ik gebruik zelf digitale kabels
van dit merk zoals S/PDIF, AES / EBU .

heeft deze een goede prijs/kwaliteitverhouding? Dan moet de kwaliteit toch heel goed zijn, op dolphinmusic.co.uk zit je al gemakkelijk over de 50euro voor een gewone jack naar jack kabel van dit merk.

Maar zijn zo'n kabels niet hoofdzakelijk bedoelt voor livegebruik omdat ze hier meer te verduren krijgen? Of kennen ze ook veel toepassingen in studio's (ze + dure kabels, om het even welk merk)

Gagarin

heeft deze een goede prijs/kwaliteitverhouding? Dan moet de kwaliteit toch heel goed zijn, op dolphinmusic.co.uk zit je al gemakkelijk over de 50euro voor een gewone jack naar jack kabel van dit merk.

Maar zijn zo'n kabels niet hoofdzakelijk bedoelt voor livegebruik omdat ze hier meer te verduren krijgen? Of kennen ze ook veel toepassingen in studio's (ze + dure kabels, om het even welk merk)

http://www.zaolla.com/pdf/Zaolla_08_Retail_Catalog.pdf
ik vind het achtelijk duur

doe mij maar sssnake en cordial

Heb vandaag een paar Cordial CPM kabels (op basis van CMK 222) aangekregen, ongeveer 13 Euro per stuk bij Thomann. Ik wou maar even aangeven dat ik geweldig tevreden ben.

Er is eindelijk een goeie basweergave (vroeger was er bijna niks onder de 80 Hz) en de hoge tonen zijn beter gedefinieerd maar minder scherp. Het verschil met de voorgangers, Schultz kabels, is echt énorm, het gaat hier zeker niet over details... De prijs vind ik eerlijk en zeker niet overdreven in verhouding tot de prijs van mijn apparaten.

Bij deze bevestig ik de kwaliteit van Cordial CMK 222, kan ik van harte aan iedereen aanraden.

Cordial is top!!! helemaal als je de kwaliteit afzet tegen de prijs. ik heb Cordial even hoog zitten als www.BlueJeansCable.com beiden zijn voor mij top fabrikanten met steengoede no nonsense producten!

op welke manier zou het zijn aan te tonen dat betere kabels zoals bovenstaande de basweergave kunnen verbeteren?

mijn niet standaard kabels zijn alle cordial by the way. .:)

Back