Kwaliteitsverschil kabels

Ramoonus

Hallo allemaal
Zit er kwaliteitsverschil in audiokabels? (jack-jack, mono)

En zit er verschil in gitaar en synthesizerkabel?

ja er is zeker verschil in kwaliteit van kabels.

vraag je eerst even af waar je ze voor gaat gebruiken is het alleen in de thuis studio of ga je er ook mee live optreden??
wat is je budget of wat wil je voor een kabel uitgeven??
en ben je zo handig dat je zelf kabels kan solderen??

Origineel geplaatst door matrixxx
vraag je eerst even af waar je ze voor gaat gebruiken is het alleen in de thuis studio of ga je er ook mee live optreden??
wat is je budget of wat wil je voor een kabel uitgeven??
en ben je zo handig dat je zelf kabels kan solderen??
thuis alleen
niet te duur :-)
ja, en ik heb alle pinconfiguraties al op papier liggen

welke spullen wil je aansluiten alleen synthesizers of ook een gitaar er bij??
en is BV 10€ per kabel voor jou duur??

alleen synthesizers
zeer af en toe komt er een gitarist langs

een tientje per kabel is wel te doen (dat betaal ik nu per 6m)
meer dan 3m heb ik toch nooit nodig

Re: Kwaliteitsverschil kabels

de vraag was eigenlijk: is er verschil tussen gitaar* en synthesizerkabel?

Re: Re: Kwaliteitsverschil kabels

Re: Re: Kwaliteitsverschil kabels

Origineel geplaatst door Ramoonus
de vraag was eigenlijk: is er verschil tussen gitaar* en synthesizerkabel?

Sommige leveranciers gebruiken dit soort termen. Het is puur een verschil mbt de kwaliteit van de kabels en pluggen (bv de afscherming) en of ze gebalanceerd (TRS jacks of XLR) of ongebalanceerd (TS jacks) zijn. Meestal noemt men kant-en klare synth of gitaar kabels "instrument kabels", deze zijn ongebalanceerd.

Kijk maar eens bij kabel-boer Cordial

Een gitaarkabel is meestal versterkt en kan beter stoot en trek belasting hebben ( als het goed is ) maar dat de ene kabel beter klingt als een andere lijkt me sterk. Er is wel verschil meet/hoorbaar tussen gebalanceerde ( xlr ) kabels en ongebalanceerd. Maar zelfs dit gaat niet altijd op .

In het studio wereldje zijn we nog redelijk gevoelloos voor een veel beter klinkende kabel bla bla .. Maar in de hi-fi Hi-end wereld word je er helemaal gek mee gemaakt . Wat is er nu waar en wat niet ? Imho zijn alle signaal kabels gelijk en kun je alleen spreken van beter of slechter algelang hoe goed de kabel contact maakt met de bron . Zo maakt een nieuwe jackplug die nog schoon is de bron ook schoner kwa contact .Dit kan in extreme gevallen dus beter klinken maar dat zit em dus niet in de XXXL super liniaire single stream gti inverted coper wire .

Hou het kort en probeer het niet teveel over of langs je 220 machines en kabels te leggen , dit omdat niet alle apperaten goed zijn afgeschermd tegen invloeden van buitenaf en een langere kabel dus een grotere antenne is .

Kijk b.v. eens goed naar een versterker . Vaak zijn dit al smd micro componenten op de print . De dunne printbanen liggen heel dicht bijelkaar en komen dan ooit eens bij de uitgang wat meestal maar een dunne dropveter is. Een 12 mm3 hyper sonic mega speaker cable met directionele atoom inductie helpt dat echt geen drol.

Origineel geplaatst door mischa
Een gitaarkabel is meestal versterkt en kan beter stoot en trek belasting hebben ( als het goed is ) maar dat de ene kabel beter klingt als een andere lijkt me sterk.

kan jij je nader verklaren met dit antwoord want ik vind die stoot en trek belasting toch wel redelijk belangrijk na wat ik persoonlijk heb ervaren met div kabels.

zelf gebruik ik microfoon kabel wat dubbel is afgeschermd en flexibel buigbaar is en en wat ik ook belangrijk vind dat ze niet gaan roesten of iets dergelijks, natuurlijk spelen de pluggen die ik gebruik en de manier van solderen wel een grote rol .

de kabels gebruik ik gewoon voor mijn instrumenten wat perfect werkt zonder dat ik enig verlies van kwaliteit heb (natuurlijk heb je altijd een minimaal verlies maar dat even niet mee gerekend)

Origineel geplaatst door Arv
Dat ze goeie kabels maken dat geloof ik wel. Maar deze "test" vind ik echt complete bull*hit.

Waarom dan eigenlijk?

Ik moet zeggen, als je die wavjes goed beluistert, is er meer verschil dan ik (als scepticus) ooit had gedacht.
Tests zijn uitgevoerd door het (toch wel gerespecteerde?) blad Keys, dus opzet van de kant van Cordial lijkt me uitgesloten.
Is er iets anders dat het klankverschil kan verklaren? Met name het verschil bij de 'clean guitar' is opvallend.
Microphonie van kabels kan me trouwens niet boeien.

Dat ze goeie kabels maken dat geloof ik wel. Maar deze "test" vind ik echt complete bull*hit.

verder: Mischa je bent een man van mijn hart!! :D

wat je duidelijk hoort is dat de cordial veel meer hoog heeft . En das dan ook direct de grap van de duurdere kabels . Een hi ender zou zeggen dat de dure kabel warmer klingt en de bassen duidelijker aanwezig zijn . De duurdere kapt het hoog af . En dit kan op meerdere manieren .Maar zoals de cordial klinken alle kabels normaal gesproken . Je kunt dus zeggen dat al het standaard spul klank neutraal is en de hele dure het geluid kleuren . Dit geld ook voor versterkers etc

Ok, ik heb misschien een wat gepolariseerde mening :D.
Maar goed, als de tests echt puur 1 op 1 zo gemaakt zijn dat alleen de kabel is vervangen gedurende de test dan ja, dan moet ik ook meegaan. Maar ik geloof gewoon niet wat ik hoor, en ik kan niets natuurkundig bedenken wat in een elektrisch geleidende draad het hoorbaar zou beinvloeden.
Wie het mij helemaal perfect kloppend kan uitleggen, be my guest :D

R

Typisch... in de hi-fi wereld had je op een gegeven moment allemaal van die zilveren kabels.
(Voor een flinke duit, maar anders zou het geen hi-fi zijn, natuurlijk :D)
Ik begreep juist dat het gebruik van zilver ervoor zorgde dat de hoge frequenties iets versterkt (of minder verzwakt) door werden gegeven, natuurkundig was het i.i.g. te verklaren.

Maar hoe is het dan te verklaren dat duurdere kabels voor studio gebruik juist minder hoog weergeven?

wat ik weet is dat een spoel het hoog afzwakt dus b.v. een gewikkelde kabel of een getwist iets .. zoiets verwacht ik te zien bij die ( dure ) kabel zoals in de test . Sommige dure kabels gebruiken ook coax en deze werkt soms als een condensator en haalt het lage eruit . Dit verklaard waarom deze kabels strakker in het laag klinken en het geheel een stuk harder kan omdat het freqenties onder een 30 hz niet meer hoef te doen en de versterker dus meer spannings rezerves heeft .

verder heb je nog ingangs impedantie . sommige kabels hebben een hele hoge weerstand en dit kan ook zorgen voor een andere samenwerking van ontvanger en verzender .

Origineel geplaatst door Hanz
Maar hoe is het dan te verklaren dat duurdere kabels voor studio gebruik juist minder hoog weergeven?

Door bewust dingen te doen (grotere of verschillende diameters ...) zodat de kabel zich als laagdoorlaatfilter gaat gedragen met bv. een knikpunt op 15Khz. Het is niet moeilijk om een kabel te maken die zich als LPF filter gaat gedragen.

Kabels maken voor signalen met een bepaalde bandbreedte is gewoon iets dat niet zo moeilijk is. Zoals ik al in een eerdere thread vermeld heb bestaan daar ook weer algemene IEEE normen voor.

Iedereen die iets weet over kabels maken weet dat hoorbare verschillen tussen goed ontworpen kabels (zowel duurder als goedkoop) bullshit is. Dit gaat alleen op als je slechte kabels (kunnen ook dus die duurdere zijn, die bewust als LPF ontworpen zijn) gaat vergelijken met kabels die aan de standaard voldoen!

Origineel geplaatst door mischa
wat ik weet is dat een spoel het hoog afzwakt dus b.v. een gewikkelde kabel of een getwist iets .. zoiets verwacht ik te zien bij die ( dure ) kabel zoals in de test . Sommige dure kabels gebruiken ook coax en deze werkt soms als een condensator en haalt het lage eruit . Dit verklaard waarom deze kabels strakker in het laag klinken en het geheel een stuk harder kan omdat het freqenties onder een 30 hz niet meer hoef te doen en de versterker dus meer spannings rezerves heeft .

ok, hier kan ik wel in meegaan, maar het is dan meer "kleuren" of filteren, wat de kabel doet.

ok, hier kan ik wel in meegaan, maar het is dan meer "kleuren" of filteren, wat de kabel doet.

is niet gek , lekker goedkoop filtertje

vandaag was ik bij de muziekwinkel (zozo)
hangen er diverse kabels met een prijsverschil van ruim 10 euro per kabel van hetzelfde merk in dezelfde lengte met dezelfde merk aansluitingen (cordial)
en dan was er van een ander merk ook nogeens kabel die ruim 3,5x zo duur was voor dezelfde lengte
vind t maar een beetje overdreven

zit er nou ook nog verschil tussen connectors zoals de neutrik en de neutrik rean?

Back