melodielijn zonder aanslagen

jordib

Ingeburgerd
Misschien een beetje raar geformuleerd maar ik vroeg me af wat je moet doen om een melodielijn vloeind over te laten gaan.

hiermee wil ik zeggen dat je bij sommige presets twee toetsen ingedrukt kan houden en dat je de tweede pas hoort als je de eerste los laat.
Ik weet dat je dan maar gebruik moet maken van 1 stem, maar toen ik dit gister probeerde hoorde ik toch de aanslag van de tweede noot er doorheen.

Wat moet ik doen om die tweede noot pas te horen als ik de eerste los laat?

Legato ;)

pak dan een monofone (eenstemmig) synth en neem een lange sustaintijd
en zorg dat de envelopes niet opnieuw getriggerd worden (vca en vcf)

Hoe dat moet, lees de manual van de synth

Ik ken het begrip legato alleen denk ik niet dat ik dat bedoel.

De tweede toon krijg je echt exact te horen wanneer je de eerste los laat.

Om hier een direct antwoord op te geven, zullen we eerst moeten weten wat voor synth je hebt.

Een indirect antwoord kan ik er al wel op geven: je zal je synth (als dat kan, maar dat is waarschijnlijk) als monofoon willen instellen met (als dat kan en dit is minder waarschijnlijk) first note priority.

Zie dit artikel in SoundOnSound voor een complete uitleg van de theorie erachter en de handleiding van je synth voor de praktische uitvoering. ;)

Dat ligt dus aan de retriggering van de vca [volume] en de vcf [filter] envelope wanneer je een nieuwe toets aanslaat.
Zet dit uit in de synth. Daarom in die lange sustain belangrijk, want dan is de sustain je volumenivau waarop de synth hoorbaar is na de eerste aanslag.

en je moet wel altijd een toets beethouden erbij anders loopt de enveloppe weer af en zal weer opnieuw getriggerd worden bij de eerste de beste aanslag. Dit heet legato spelen.

ook leuk hierbij is natuurlijk glide of portamento bij legato spel

Origineel geplaatst door Marijn
Om hier een direct antwoord op te geven, zullen we eerst moeten weten wat voor synth je hebt.

Een indirect antwoord kan ik er al wel op geven: je zal je synth (als dat kan, maar dat is waarschijnlijk) als monofoon willen instellen met (als dat kan en dit is minder waarschijnlijk) first note priority.

Zie dit artikel in SoundOnSound voor een complete uitleg van de theorie erachter en de handleiding van je synth voor de praktische uitvoering. ;)

Ik werk veel met software en heb het momenteel nodig bij de Discovery van dsp audio. Volgens mij zie ik al wat knopjes waar ik mee kan spelen

Er zit ergens een knopje POLY/LEGA/MONO (dat zie ik hier). Deze moet op mono staan. Om een pitchend effect naar de volgende noot te krijgen zet je Portamento > 0.

Legato moet ik mee eens in verdiepen, mijn synths hebben dat volgens mij niet. Ik gok dat legato de noot aanhoudt ook al laat je 'm los? Key mode : Hold op m'n Virus dus?

Aangezien de Discovery een NordLead/-Rack 2 nadoet, vermoed ik dat je 'em om LEGA wilt zetten: als je een toets indrukt zonder de vorige toets helemaal losgelaten te hebben, krijg je wel de nieuwe toonhoogte, maar worden de envelopes niet ge-retrigger'd, d.w.z. de nieuwe noot gaat verder met uitsterven op het punt waar de vorige gebleven was.

Als je 'em op MONO zet, dan geldt: nieuwe toets, nieuwe envelopes. Bovendien worden noten ge-retrigger'd -dat heet waarschijnlijk Last Key Priority.

Origineel geplaatst door Meinte37
Als je 'em op MONO zet, dan geldt: nieuwe toets, nieuwe envelopes. Bovendien worden noten ge-retrigger'd -dat heet waarschijnlijk Last Key Priority.

Als je nu voor het gemak eens dat Sound On Sound artikel zou lezen, dan zou je weten wat last key priority inhoudt. Dat heeft wel te maken met triggering, maar staat er los van.

- De key priority bepaalt welke toonhoogte klinkt als je twee of meer toetsen tegelijk indruk.

- De triggering bepaalt of de envelopes opnieuw starten bij het indrukken van een toets terwijl er al een andere toets is ingedrukt.

Helaas zijn er maar weinig synths waar je voor allebei alle mogelijke opties kunt instellen (de Minimoog Voyager kan het geloof ik en er zullen er nog wel een paar meer zijn).

Origineel geplaatst door Marijn
Als je nu voor het gemak eens dat Sound On Sound artikel zou lezen, dan zou je weten wat last key priority inhoudt. Dat heeft wel te maken met triggering, maar staat er los van.
Heb ik ook wel 'ns gedaan, maar de details wil je wel 'ns vergeten over de jaren ;)
Bovendien vermoed ik dat de TS nog die moeite genomen heeft.

idd portamento.

en als je 'em op mono zet glijd-ie van de ene naar de andere noot....

legato? is dat niet meer iets van de manier van spelen?

Origineel geplaatst door Alex Omega
idd portamento.
en als je 'em op mono zet glijd-ie van de ene naar de andere noot....

Dat doet-ie ook wel als je 'em op legato zet :D

Om van legato gebruik te maken, moet je wel anders spelen, inderdaad: je moet de vorige noot (kort) ingedrukt blijven houden, terwijl je de nieuwe noot aanslaat. Meer bepaald: de Note Off van de oude noot moet na de Note On van de nieuwe noot komen. Hier moet je dus ook rekening mee houden als je partijen "intekent" op een grid door alle noten die in de volgende over moeten lopen net wat langer te maken, bijv. met een nootwaarde die kleiner is dan je display-nootwaarde.

Back