Edirol PCR-1 reviewtje

dunic

yes
Voor de geinteresseerde..

Ik heb me reeds een Edirol PCR-1 controller aangeschaft bij musicstore.de, omdat ik voor me laptoppie een handige portable midi controller en geluidskaart in 1 wilde hebben. Deze was in de aanbieding. Ik had'm onder rembours besteld en 2 dagen later binnen.

http://www.edirol.net/products/en/PCR-1/index.html

'T ding is best goed eigenlijk, had ik niet voor 150 euro verwacht, de geluidskaart klinkt naar mijn idee redelijk goed, alhoewel ik het ook het idee heb dat het misschien ietsje doffer klinkt dan het originele signaal, maar dat kan ik software matig wel upcrancken, over het algemeen niks te klagen dus.
Met de juiste driver en latency instellingen best kan je er ook een goede performance mee krijgen. (dus 't spelen met je keys en uit hetzelfde ding door de tulpconnectors on the back geluid hebt), en mijn laptop is helemaal geen snelle (1,6 celeronmobile met 256mb ram). Ik heb verder de standaard instellingen gebruikt, wat me een latency van 10ms geeft voor een buffer van 286 samples.
De response van de keys is wel ff wennen maar redelijk goed, via de software editor kan je nog meerdere velocity curves toewijzen. Omdat de behuizing als 't ware om de keys is heengebouwd moet je ze nogal diep indrukken, maar 't werk prima.
Je hebt 6 druk knoppen (latch en toggle) en 8 potmeters, die je nog een 2de functie toe kan wijzen door middel van een shift knop. Het toewijzen van noten of controlchanges aan die controllers is echt zo gefixed, ook zonder de software editor.

Het formaat vind ik super, hij is niet meer dan 3 cm hoog, 45 breed en 25 diep. Lekker compact dus, en hij weegt niet meer dan pak en beet 2 kilo. Hij zal alleen uit de gemiddelde laptoptas steken gok ik. Er zit een ook een beschermtasje bij, zonder draagvat overigens.

Wat jammer is, is dattie alleen in combinatie met een computer te gebruiken is via usb. Hij heeft geen losse stroom toevoer, laat staan een aparte midi in&out. Daarom helaas ook geen sustainpedal input. De pitch en modulation controllers werken een beetje vaag, maar die gebruik ik toch zelden.
Verder heb ik er geen problemen mee, hij gaf na de installatie van de driver wat problemen en ik hoorde wat vage storingen door mn muziek heen maar dat was waarschijnlijk omdat ik nog niet gereboot had waar die wel om had gevraagd. Fucking ongeduld ook. Naderhand deedtie het prima.

Voor hele zware doeleinden zou ik 't niet riskeren een usb geluidskaart te nemen, maargoed als je zulke hevige shit draait weet je eigenlijk al dat je dan naar pci of firewire kaarten moet kijken. Ik gebruik m'n laptop als sketchpad, waar ik alleen ableton en wat losse vsts op draai, en heb dus geen problemen met de tekortkomingen. Iedereen die een chille combinatie van midi en audio in 1 controller zoekt zou ik aanraden deze pcr-1 eens van dichtbij te bekijken.

hoi

Voor hele zware doeleinden zou ik 't niet riskeren een usb geluidskaart te nemen, maargoed als je zulke hevige shit draait weet je eigenlijk al dat je dan naar pci of firewire kaarten moet kijken.

Ik kan anders de Edirol UA-1000 (10 i/o, USB 2.0) alleen maar aanbevelen. Ik gebruik 'm al bijna twee jaar, met veel plezier en zonder enig probleem. Realtime 10 kanalen opnemen èn monitoren over de USB bus heb ik al wel eens gedaan en er is niks geen gestotter of andere onvoorziene prul. (44.1 Khz, 16 bits)

Over firewire heb ik al slechte dingen gehoord, en ik geloof dat de nieuwste Pc's niet meer houden van PCI geluidskaarten... U weze gewaarschuwd!

Back